Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 – obudowa

Witajcie znowu.

Przyszła pora na zapowiedzianą przeze mnie kontynuację opisu budowy zegara nixie. Pierwsza część znajduje się tutaj. Zgodnie z zapowiedzią druga część będzie poświęcona głównie obudowie.

Na wstępie powiem, że jest to moja pierwsza konstrukcja w drewnie. Nigdy nie uczyłem się stolarki i nie miałem z nią dużej styczności. Mojej konstrukcji daleko do doskonałości, ale z braku doświadczenia i profesjonalnych narzędzi jest to chyba szczyt moich możliwości. Mi się bardzo podoba :).

Klejenie obudowy

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Podstawowym budulcem tej konstrukcji jest sklejka o grubości 4 mm oraz listewka o przekroju 8×8 mm. Obudowa powstawała przez wycinanie ścianek ze sklejki i łączenie ich pod kątem prostym za pomocą listewek, by zachować jak największą sztywność. W markecie budowlanym udało mi się kupić dociętą sklejkę w postaci pasków o szerokości 9,5 cm  – stąd głębokość i wysokość obudowy (a w zasadzie podwyższenia pod którym znajduje się trafo) ma właśnie 9,5 cm. Całość była klejona klejem „wikolopodobnym”

Zacząłem od wycięcia przodu i tyłu obudowy. Z racji, że były to najbardziej skomplikowane geometrycznie elementy (choć jest to stwierdzenie na wyrost), łatwo będzie z nich z ich użyciem odmierzyć wymiary pozostałych ścianek. Z paska o szerokości 9,5 cm wyciąłem dwa fragmenty o długości 32 cm, a z nich wyciąłem jeszcze fragment, by uzyskać wgłębienie o szerokości 25 cm i głębokości 4,5 cm. Na krawędziach, do których przylegać będą inne ścianki przykleiłem za pomocą kleju listewki. Za wyjątkiem przedniej ścianki, gdzie trzeba było zostawić miejsce na kable,

Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa  Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa

Następnie przyszedł czas na boki. Z tego samego paska wyciąłem fragmenty o długości 9,5 oraz 5 cm, dokleiłem listewki na krawędziach i skleiłem ze sobą wszystkie 4 części.

Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa   Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa

Następnie przyszedł czas na górną część – tą, z której wystawać będą lampy. W tym celu odmierzyłem z gotowego fragmentu odpowiednią długość i dociąłem kolejny kawałek sklejki. Za pomocą wiertła skrzydełkowego wyciąłem 6 otworów o średnicy 20 mm. Otwory po takim wierceniu nie wyglądały jeszcze elegancko, ale szlifowanie dremelem zostawiłem na później. Aby klejenie wyszło równo, na „schodek” zacisnąłem kawałek formatki, by wyrównać w tym miejscu szerokość z szerokością całego zegara. Ponieważ z przodu nie była przyklejana listewka, górna ścianka była w tym miejscu klejona bezpośrednio do krawędzi ścianki przedniej – na szczęście klej ładnie związał mimo małej powierzchni.

Pora na pierwszą „przymiarkę”

Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa

Jak widać lampy nie siedziały jeszcze wtedy zbyt równo. Poprawki musiałem jednak zostawić na później. Pozostało już tylko wkleić „schodek” oraz górę i obudowa była w jednym kawałku.

Kolejny etap to dowiercenie kolejnych otworów na 3 przyciski, bezpiecznik sieciowy oraz przewód zasilający. Do tego 6 otworów (3 z przodu i 3 z tyłu), mocujące spód obudowy. Dodatkowe dwa otwory z boku obudowy posłużą do zamocowania transformatora. Tak się prezentuje gotowa obudowa:

Pozostało wyszlifować otwory na lampy. W dremelowym zestawie znalazłem końcówkę z kamieniem szlifierskim w kształcie walca o średnicy ok. 22 mm. Wystarczyło w miarę równo „wcisnąć”go w otwór i wykonać kilka ruchów góra-dół by uzyskać idealne koło. Rozstaw nie wyszedł idealnie równy w stosunku do ustawienia lamp. Niemniej jednak jestem bardzo zadowolony.

W międzyczasie zająłem się spodem obudowy. Jego podstawa to ramka wykonana z listewek tak, by mogła być „wciśnięta” w spód wcześniej przygotowanej skorupy. Następnie wyciąłem z perforowanej blachy stosownej wielkości arkusz. Po odcięciu rogów wkleiłem blachę do ramki. Gdy ramka była gotowa, wsunąłem ją na miejsce, wywierciłem otwory pilotowe i wkręciłem w miejsce otworów 6 małych wkrętów, by połączyć spód z resztą obudowy i ją zamknąć. Na koniec przykleiłem 4 nóżki podkradnięte z jakiejś plastikowej obudowy, Ponieważ blacha jest perforowana, a sama odbudowa podniesiona nóżkami. znajdujące się w środku podzespoły mają czym oddychać.

Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa  Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa  Zegar nixie synchronizowany z NTP cz. 2 - obudowa

Malowanie

Przed malowaniem wszelkie ubytki zostały zamaskowane szpachlą do drewna.

Po zeszlifowaniu nadmiaru przyszła pora na bejcowanie. Użyłem bejcy w kolorze palisandru. Do uzyskania efektu nałożyłem 2 warstwy.

Obudowa była gotowa do przyjęcia elektroniki.

Montaż końcowy.

Po wyschnięciu skorupy rozpoczął się montaż. Projekt przewidywał umieszczenie dwóch płytek w formie „kanapki”, spodami do siebie. Na początek zamocowałem płytkę z lampami. Wcześniej wywierciłem w niej 6 otworów na śrubki M3.  W ich miejsce zamontowałem tulejki. Na góry tulejek nałożyłem wymieszany wcześniej poxipol, wsunąłem lampy do otworów, ułożyłem płytkę i przygniotłem randomowym ciężarkiem. Po wyschnięciu kleju odkręciłem śrubki od przyklejonych do obudowy tulejek. W ten sposób zyskałem gwinty montażowe trzymające płytki.

Następnie podłączyłem przewody i zamontowałem płytkę z powrotem. W środkowe gwinty wkręciłem 2 śruby, w pozostałe żeńsko-męskie tulejki celem zamontowania drugiej płytki.

Zamontowałem prowizorycznie drugą płytkę. Pora na pierwszy test – jeszcze bez przycisków i trafa w obudowie.

Następny dzień – kupiłem 3 przyciski tzw. reset. Uznałem że będą świetnie pasować do reszty zegara. Aby podłączyć przyciski do płytki musiałem wykonać stosowne okablowanie. Wystarczyło zamontować je we wcześniej wywiercone otwory i podłączyć do płytki.

Następnie przyszedł czas na złożenie całej części  230V. W tym celu przygotowałem obudowę bezpiecznika sieciowego oraz sznur wraz z zaciskiem mocującym do obudowy, pochodzące z jakiejś metalowej obudowy, Przepuściłem odpowiednie przewody przez otwory, następnie dolutowałem końcówki do transformatora. Przylutowałem przewody do uzwojeń wtórnych i połączyłem z kostkami, by wpiąć je w płytki. Za pomocą dwóch kompletów śrubek i nakrętek M3 zamontowałem trafo na miejsce.

Po podłączeniu zasilania do płytek i zamknięciu obudowy wcześniej przygotowanym spodem zegar był gotowy.

Podziękowania

Dziękuję za ciepłe przyjęcie pierwszej części projektu. Mam nadzieję że kogoś zainspirowałem.

Szczególne podziękowania należą się moim przyjaciołom z technikum Jakubowi i Jakubowi, oraz prowadzącemu koło panu Jackowi za pomoc w uzyskaniu lamp.

Ocena: 4.57/5 (głosów: 7)
Kammar24.pl - patron działu Drewno

Podobne posty

Sztaluga malarska

Sztaluga malarska

W projekcie pokazuję jak łatwo można wykonać sztalugę malarska samemu dosłownie z kilku kantówek. Nie…

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?