Cześć,
ekstruder w Prusie i3 MK2S jest skonstruowany w taki sposób, że siedząc przed drukarką nie widać radełka – a co za tym idzie ciężko na pierwszy rzut oka dojrzeć, czy ekstruder w ogóle pracuje. Jest irytujące szczególnie wtedy, gdy mamy jakiś problem z drukiem i chcemy go szybko zdiagnozować (np. filament nagle przestaje lecieć, lub pojawiają się problemy z retrakcją).
Na rozwiązanie tego problemu znalazłem szybkie rozwiązanie. Dosłownie szybkie, bo wymodelowanie takiego wskaźnika, który przykleiłem do osi silnika ekstrudera zajęło mi niecałą minutę ;)
Wskaźnik wydrukowałem z ABS (silnik ekstrudera potrafi się mocno nagrzewać przy dłuższych wydrukach, dlatego odradzam drukowanie go z PLA) i przykleiłem do silnika ekstrudera za pomocą superglue:
Zobaczcie, jak tak dzięki tak malutkiej modyfikacji można ładnie obserwować pracę ekstrudera:
Dzięki wskaźnikowi doskonale widać, jak dużo (jak szybko) filamentu jest podawane, oraz w których momentach jest robiona retrakcja (a także jak duża ona jest).
Mała rzecz, a cieszy :)
Model STL oraz plik Solidworksa możecie pobrać tutaj:
Mam nadzieję, że komuś się przyda te kilkadziesiąt sekund mojej pracy :D
PS – pamiętajcie o naszym konkursie, w którym co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł! Jest o co powalczyć, więc do dzieła!
Pozdrawiam!
Łukasz
Fajne rozwiązanie. Kradnę i drukuję :D
Sprytne ;)
Fajny patent tylko hmm…..
Będzie działał tylko w przypadku problemów wywołujących nieprawidłowy obrót wału silnika.
Bo przy zacięciu filnamentu to najprawdopodobniej wał będzie się dalej kręcił normalnie a po prostu rolki będą się ślizgały po materiale.
To jest jedna z sytuacji, jakie mogą się zdarzyć ;) Równe dobrze silnik może dostawać za mały prąd i się cofać, lub w ogóle stanąć, gdy stepstick się przegrzeje. Silnik może też uparcie się kręcić i piłować filament – to też jest jakaś informacja zwrotna, która pomaga dojść do przyczyny niepodawania filamentu :)
Genialne w swej prostocie!
Genialne to by było jakby zamiast coś doklejać, pomalował połówkę osi białym lakierem do paznokci.
Można pomalować lakierem lub markerem. Ale taki ślad jest dużo mniej widoczny (szczególnie, że od tej strony ośka jest schowana 1mm w głąb silnika).
Z resztą – za pomocą większej wskazówki dużo łatwiej można oszacować prędkość podawania filamentu, czy głębokość retrakcji.