Hej!
Zastanawialiście się kiedyś czemu zestaw tanich crash padów do motocykla na obie osie kosztuje w okolicach 400-600 zł?
Ja też nie wiem. :)
Ale wiem, że mam drukarkę 3D i nie dam się łatwo zrobić w “bambuko” dlatego zrobię je sobie sam.
Crash pad to nic skomplikowanego, po prostu klocek tworzywa przykręcony do osi koła. Jego zadaniem ma być ochrona elementów motocykla w razie szlifowania po asfalcie :P.
Do naszego projektu potrzebujemy:
- elementy drukowane
- dwa pręty gwintowane 8mm
- 8 nakrętek (fajnie by było gdyby 4 z nich były samokontrujące)
Elementy drukowane należy pobrać z załączników tego projektu. Są tam dwie wersje crash padów. Duże i małe. Do nich są maskujące dekielki, oraz opcjonalne dystanse w dwóch wersjach. Dołączam również pliczki do wydrukowania gumowych tulejek centrujących, ale one są już przygotowane do mojego modelu motocykla, więc mogą nie pasować. to nic nie szkodzi, bo nie są niezbędne.
Tak oto przedstawia się zestaw potrzebnych elementów:
Zbliżenie na dekielki. Ja wydrukowałem dwie wersje kolorystyczne. Jedne czarne z białym okręgiem, a drugie złote+białe. Tak czy inaczej kwestia gustu :P
Tutaj mamy zbliżenie na opcjonalne dystanse w dwóch wersjach. Przy czym do małych padów pasuje tylko wersja “mniejsza – ta prosta”.
A tutaj są same crash pady. Należy pamiętać, że na ten element mogą działać duże siły. Dlatego trzeba go wydrukować z wypełnieniem 100%. W końcu ma być maksymalnie mocny, oraz mieć dużo materiału, który będzie się ścierał zamiast naszego motocykla.
Wersja duża z dystansem:
Wersja duża z drugim dystansem:
Montaż jest banalnie prosty. Najpierw przymierzamy wszystko aby wiedzieć ile trzeba obciąć pręt gwintowany. Tutaj proponuję zostawić go jak najwięcej się da. Będzie służył jako awaryjny materiał ścierny jeśli plastik crash pada się zetrze. Dla tego też proponuję założyć po dwie nakrętki z każdej strony, aby “mięsa” było jeszcze więcej. Gdy już mamy pręt odpowiedniej długości wkładamy nakrętki do padów. Najpierw zwykła, potem samokontrująca. Wkręcamy to pręt gwintowany, następnie zakładamy dekielek dekoracyjny.
Potem już przy motocyklu robimy “szaszłyk” : crash pad, dystans, tulejka centrująca, przekładamy przez oś, tulejka centrująca, dystans, crash pad, dekielek. Całość skręcamy kręcąc crash padem. To samo przy drugiej osi.
Gotowe! – zaoszczędziliśmy kupę forsy, mamy + 10 do bezpieczeństwa i +15 do lansu :P
Tak prezentują się założone pady:
10% forsy zaoszczędzonej na częściach motocyklowych po szlifie proszę wypłacić autorowi tego projektu w piwie :)
Pliki załączone do artykułu:
- crash-pad-rear-centering-1.stl
- crash-pad-rear-centering-2.stl
- crash-pad-big-spacer-2.stl
- crash-pad-big.stl
- crash-pad-cover-big.stl
- crash-pad-cover-small.stl
- crash-pad-front-centering-1.stl
- crash-pad-front-centering-2.stl
- crash-pad-small.stl
- crash-pad-small_big-spacer-1.stl
Hej, pomysł fajny, wykonanie bardzo estetyczne, duży plus! Ale powiem szczerze, że przynajmniej pamiętając przytarki moim motocklem, takie crashpady wiele chyba nie pomogą. Siła ścinająca ślizgającego się motocykla jest ustawiona akurat prawie dokładnie tam gdzie element jest najsłabszy. Ciekaw jestem jak to będzie w praktyce, ale oczywiście nie życzę wywrotek :) Lewa w górę :)
Hej. fabryczne crash pady są zbudowane prawie identycznie, tylko są odlewane. Specjalnie sugeruje zostawienie jak najdłuższych prętów jak się da i wkręcenie po dwie nakrętki z każdej strony. Jeśli plastik się zetrze to zostanie jeszcze metalowy pręt i nakrętki. Oczywiście pręt się pewnie przy większym szlifie zegnie, ale urwać się nie powinien. Zresztą przy większym szlifie to żadne crash pady nie pomogą. :P
Elegancko to wygląda :) Powiem Ci, że portale aukcyjne stoją otworem :D
Dobry pomysł. Może wrzucę dla testu na jakąś aukcję
Jeśli wystawiasz na aukcje to z przyjemnością kupię. Tylko dogadamy się co do ceny
napisz do mnie prywatna wiadomosc to sie dogadamy. nie widze problemu
Wygląda świetnie tylko jak zacznie o coś trzeć to temperatura zrobi swoje
Zetrze się jak każdy inny materiał. Jak się plastik skończy to jest jeszcze pręt i nakrętki. Myślę że wytrzyma te kilka sekund zanim motocykl się zatrzyma. Swoją drogą może pokusze sie się o test ścieralności na szlifierce taśmowej, bo mam jednego pada luzem
a jakim materiałem to drukujesz ABS/PLA