Głowa dinozaura z drewna – gadżet dla fana dinozaurów DIY. Instrukcja wykonania krok po kroku.

INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(

czaszka z przodu z napisemKtóż z nas nie lubi dinozaurów? Ciekawi nas jak wyglądały, jak się poruszały czy jaki miały kolor. Te prehistoryczne zwierzęta cieszą się dużą popularnością zwłaszcza wśród dzieci.
Nic więc dziwnego, że projektanci i producenci zabawek, gadżetów i elementów wyposażenia wnętrz często umieszczają ich podobizny na swoich produktach. Ja postanowiłem pójść dalej.
Dzisiaj pokażę jak samodzielnie wykonać model czaszki dinozaura.         
Czaszka dinozaura będzie wspaniałą dekoracją. Doskonale sprawdzi się w pokoju twojego dziecka czy też jako oryginalny gadżet na biurko.
O takim gadżecie marzy chyba każdy fan tych prehistorycznych zwierząt. Czaszka dinozaura to wreszcie doskonałe rozwiązanie dla odważnych chłopców, którzy nie boją się przygód i chcą przenieść się w prehistoryczne czasy. Czaszka po złożeniu jest niezwykle realistyczna. Jest to przykład wyposażenia pokoju dziecięcego który pokazuje, że warto czasem wyjść poza schematy w zakresie wyposażenia.  To kreatywne rozwiązanie z pewnością pobudzi nie jedną dziecięcą wyobraźnię.  Każdy może zostać paleontologiem i złożyć z oddzielnych części model czaszki tyranozaura który żył na Ziemi przed milionami lat.
Teraz możesz zrobić ją samemu.

Potrzebne będą:

– wydruk głowy dinozaura w odpowiednim formacie (wydruk można pobrać z   internetu) ,

–  wyrzynarka do drewna lub piła włosowa,

–  papier ścierny,

–  sklejka lub płyta mdf (wymiary odpowiednie do formatu wydruku),

–  sklejka w kształcie trójkąta (długość odpowiadająca długości czaszki),

–  dwie listwy w kształcie ćwierćwałków (opcjonalnie),

–  nożyk i nożyczki,

–  wiertarka z dwoma wiertłami śr. 3 mm i 6 mm,

   –  kołki z drewna – mniejszy dł. 50 mm średnica 22 mm,  dłuższy dł. 210 mm średnica    22 mm (doskonale nadaje się do tego kij do miotły który można kupić w sklepach z artykułami gospodarstwa domowego),

–  wkręty – 2 krótsze dł. 30 mm i 2 dłuższe  65 mm,

–  śrubokręt,

–  2 śruby do drewna śr. 5 mm i dł. 55 mm,

–  pędzel lub wałek do malowania,

–  zaślepki samoprzylepne do zamaskowania główek wkrętów w kolorze czaszki (do   nabycia w marketach budowlanych i sklepach dla majsterkowiczów).

KROK I – Przygotowywanie szablonu

Wydrukuj zdjęcie czaszki wybranego dinozaura w odpowiednim formacie. Jeżeli dysponujesz drukarką A4 a chcesz wydrukować czaszkę w innym formacie (np. A2) to podziel wydruk na 4 strony. Aby to zrobić musisz zmienić ustawienia wydruku (podzielić stronę na 4 arkusze papieru). W ten sposób otrzymasz wydruk na 4 oddzielnych kartkach A4.   Następnie za pomocą kleju do papieru dokładnie sklej kartki ze sobą.
Możesz również wydrukować szablon w najbliższym punkcie druku w Twojej miejscowości. Z tak powstałego zdjęcia wytnij obrys czaszki nożyczkami lub nożykiem.

100_3424

KROK II – Odrysowywanie szablonu na płycie sklejki

Tak powstały szablon odrysuj na płycie sklejki lub mdf. Polecam sklejkę, chociaż ja wykonałem swój model z płyty mdf (pozostała mi po poprzednim projekcie).

100_3437

KROK III – Wycinanie czaszki ze sklejki lub mdf

Dokładnie wytnij czaszkę z płyty przy pomocy wyrzynarki. Odetnij też dolną szczękę od górnej. W tym miejscu wstawisz przegub na którym będzie się nieznacznie poruszała szczęka górna. Analogicznie wykonaj drugi bok czaszki.

100_3021

KROK IV – Szlifowanie papierem ściernym

Wszystkie kanty starannie wyszlifuj papierem ściernym.100_2851

KROK V – Wykonanie górnej części czaszki

Wytnij górną część czaszki ze sklejki. Ma ona kształt trójkąta (długość trójkąta musi odpowiadać długości czaszki począwszy od nosa, a skończywszy na tylnej krawędzi).Możesz dodać jeszcze gustowny grzebień, który możesz wykonać ze sklejenia dwóch listew w kształcie ćwierćwałków.

100_2972

KROK VI – Wykonanie przegubów

Przeguby wykonaj z płyty sklejki lub mdf.100_3010 przeguby

KROK VII – Wiercenie otworów w czaszce dinozaura

Powierć precyzyjnie otwory używając wiertła 3 mm. W miejscu przykręcenia przegubów użyj wiertła 6 mm. Pamiętaj o zachowaniu równych odległości po obu stronach czaszki oraz na przegubach (jak na zdjęciu).

100_3010 otwory

KROK VIII – Malowanie elementów

Pomaluj elementy czaszki farbą do drewna lub lakierem. Kolor dobierz według własnego uznania.100_3015

KROK IX – Skręcanie dolnej szczęki

Do skręcenia dolnej szczęki użyj dwóch kołków z drewna.

100_3013popr

Krótkim kołkiem (dł. 50 mm i średnica 22 mm) skręć przednią część dolnej szczęki wkrętami dł. 30 mm, a dłuższym (dł. 210 mm i średnica 22 mm) tylną część wkrętami dł. 65 mm. Tymi wkrętami przykręć również przeguby.

100_3020

18

KROK X – Skręcanie górnej części czaszki

Górną część skręć z dwóch boków górnej szczęki z elementem w kształcie trójkąta.

19

Element w kształcie trójkąta przykręć z boku wkrętami dł. 3 cm w miejscu wskazanym na zdjęciu (pamiętaj o rozwierceniu grubszym wiertłem otworów na główki wkrętów bo w przeciwnym wypadku główki wkrętów nie schowają się w płycie i przyklejone zaślepki będą nieestetycznie odstawać od płyty)

20

oraz w tylnej części czaszki za pośrednictwem kątowników przykręconych do boków czaszki od strony wewnętrznej (jak na zdjęciu).

21

22

Górną część czaszki skręć z dolną za pośrednictwem przegubów śrubami śr. 5 mm i dł. 55 mm. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz mógł nieznacznie poruszać paszczą dinozaura. Czapki wkrętów zamaskuj zaślepkami samoprzylepnymi w kolorze czaszki.

czaszka bok z napisem

Ocena: 3.47/5 (głosów: 17)

Podobne posty

3 komentarzy do “Głowa dinozaura z drewna – gadżet dla fana dinozaurów DIY. Instrukcja wykonania krok po kroku.

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?