Jak uzyskać idealnie równy stół w drukarkach Prusa (i nie tylko)

Czołem!
Jak zapewne wiecie, jestem wielkim fanem drukarek Prusa. Swoją przygodę z tymi drukarkami zaczynałem od modelu MK2s, którego test możecie zobaczyć tutaj, a teraz bardzo intensywnie eksploatuję model MK3.

Mimo mojej wielkiej sympatii do tego producenta, nie są to drukarki bez wad. Jedną z nich jest odkształcająca się po jakimś czasie rama stołu. Do pewnego stopnia drukarka jest w stanie to kompensować, ale prędzej czy później zaczyna to stanowić  pewien problem (szczególnie, gdy chcemy drukować jakieś modele wielkopowierzchniowe).

W moim przypadku, po jakimś roku użytkowania MK3 między najniższym a najwyższym punktem na stole wynosiła 0,4 mm:

Krzywizna stołu w drukarce 3D Prusa i3 MK3

Bardzo proste rozwiązanie tego problemu podsunął mi kolega Dawid (pozdro!), który na śruby mocujące płytę grzewczą dorzucił… małe podkładki sprężyste (czy też sprężyny talerzowe) tego typu:

Zaopatrzyłem się w taki zestaw podkładek, ale w praktyce wydawały mi się one stanowczo zbyt twarde, jak na tak delikatne zastosowanie. Zacząłem więc myśleć nad czymś, co by było bardziej elastyczne i podatne na spłaszczanie. I wykminiłem!

W swojej Prusie w roli miękkich podkładek sprężystych wykorzystałem… małe gumowe oringi 2×1,5 FPM:

Są one dostatecznie miękkie i zachowują swoje właściwości do +205°C, więc idealnie nadają się do takiego zastosowania.

Oringi dorzuciłem pod wszystkich dziewięć tulejek, za pośrednictwem których płyta grzewcza jest przykręcana do ramy stołu:

Prosty sposób na prostowanie stołu w Prusie i3 MK3

Następnie metodą prób i błędów korygowałem dociski poszczególnych śrub. Po każdej korekcie robiłem pomiar i kolejną korektę.

I tak aż do uzyskania wyniku, który wydał mi się zadowalający:

Z różnicy poziomów 0,4 mm udało mi się zejść do 0,04 mm, czyli równo 10x lepiej!

Pamiętajcie tylko, żeby takie poziomowanie robić na rozgrzanym stole! Jeżeli wypoziomujecie go na zimno, a później nagrzejecie, to najprawdopodobniej jego krzywizna się pozmienia.

Mam nadzieję, że ten patent się komuś przyda. A może Wy macie jeszcze jakieś lepsze sposoby na „prostowanie” stołu w drukarkach?

PS – pamiętajcie, że cały czas trwa nasza nowa zabawa #zróbtolepiejchallenge, w której co miesiąc możecie udowodnić, że potraficie coś zrobić lepiej ode mnie :D Więcej informacji o zabawie znajdziecie tutaj.

Pozdrawiam!
Łukasz

Ocena: 5/5 (głosów: 3)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

7 komentarzy do “Jak uzyskać idealnie równy stół w drukarkach Prusa (i nie tylko)

          • Witam. Czy zupełny laik poradzi sobie drukiem 3d na drukarce PRUSA Mk3?

            Czy taka drukarka „trzymana w salonie” nie będzie bardzo przeszkadzała w życiu codziennym mieszkańcom podczas pracy?

            Czy są proste (i to bardzo) programy do wykonywania projektów?

            A może w cenie mk3 są lepsze (łatwiejsze w obsłudze) i mniejsze drukarki?

            Odpowiedz
            • A. Prusa ma olbrzymią społeczność użytkowników, więc dasz radę.
              B. W trybie cichym nie będzie przeszkadzała. Znam kilka osób, które trzymają drukarki przy łóżkach ;)
              C. Wybór jest spory. Ale tych najprostszych programów (jak SketchUp) bym odradzał, bo przez swoją prostotę mają bardzo ograniczone możliwości i zrobienie jakiegokolwiek ambitniejszego projektu jest męczarnią.
              D. Nic lepszego w tej cenie nie znajdziesz.

              Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?