Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Lampy podłogowe są częstym elementem wnętrz naszych mieszkań i domów. Służą często jako alternatywa dla oświetlenia sufitowego lub też doświetlenie kącika czytelnika. Takie role miała mieć lampa w moim mieszkaniu. Niestety zakup nowej ze sklepu wiąże się z wydaniem sporej sumy talarów. Dlatego też po kliku wycieczkach do sklepów z wyposażeniem wnętrz stwierdziłem, że wykonam taka lampę samodzielnie.

Materiały:

  • sklejka – w moim przypadku 18mm, wymiary 450mm x 300mm:
  • rurka aluminiowa fi 15mm
  • rurka aluminiowa fi 18mm
  • rurka aluminiowa fi 22mm
  • plastikowa oprawa żarówki
  • kabel 2×0.75mm2 – ok 4m
  • gotowy kabel sieciowy z włącznikiem podłogowym i wtyczką
  • kotwa metalowa fi 12mm
  • kołek rozporowy plastikowy 10mm
  • haczyki metalowe
  • abażur

Narzędzi:

  • wiertarka + wiertła
  • pistolet do kleju na gorąco
  • ściągacz do izolacji
  • klucze
  • śrubokręty

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Podstawa

Prace rozpocząłem od przygotowania podstawy lampy. W dostępnych w sklepach lampach podstawy są wykonane zazwyczaj takich ciężkich materiałów jak kamień lub stal. W swoim projekcie posłużyłem się w ramach alternatywy grubą sklejką. Wywierciłem w niej otwór o średnicy 12mm w wcześniej wyznaczonym miejscu (40mm od krawędzi krótszego boku). Po przeszlifowaniu pomalowałem farbą w spreju na kolor czarny matowy.

Lampa podłogowa

Od dołu w ramach dociążenia przykręciłem kilka stalowych blach montażowych (zamontowane eksperymentalnie po wykonaniu zdjęć) oraz pokryte filcem nóżki. Jedna z blaszek dodatkowo służy jako wzmocnienie osadzenia ramienia lampy.

Lampa podłogowa

Ramię

Przygotowanie ramienia rozpoczynamy od wyprofilowania rurek o średnicach 12 i 15 mm. Ze względy na brak specjalistycznych narzędzi gięcie wykonywałem na przysłowiowym kolanie. Obie rurki docelowo mają być połączone ze sobą na wpust, dlatego warto pilnować aby przy ich profilowaniu nie przesadzić. Następnie przygotowuję łączenie. Wpuszczam jedną rurkę w druga na długość ok 12cm, następnie wiercę dwa otwory pod śruby o średnicy 6mm.

Lampa podłogowa

Po drugiej stronie rurki 12mm wiercę otwór ‚wylotowy’ na kabel w odległości ok 60mm od jej końca. Rurkę o średnicy 22mm pozostawiamy prostą i nakładamy ja na niewyprofilowany koniec rurki 15mm celem usztywnienia najniższego odcinka ramienia lampy. Około 150mm od dołu ramienia wywiercamy na raz w obu rurkach (15 i 22mm) otwór ‚wlotowy’ dla kabla. Po takich przygotowaniach przeciągamy przez wszystkie elementy ramienia kabel, skręcamy rurki.

Lampa podłogowa

U dolnego końca wprowadzamy metalową kotwę o średnicy 12mm, natomiast w górnym plastikowy kołek rozporowy o średnicy 10mm i wkręcamy haczyk.

Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Montaż ramienia do podstawy

Na koniec ramienia z wprowadzoną kotwa nakładam podkładkę o wymiarach 36mm (średnica zewnętrzna) i 13mm (średnica otworu) – zatrzyma się ona na brzegu rurki. Całość osadzam w otworze podstawy i przykręcam kotwę śruba od dolnej strony. Wykonujemy to z wyczuciem tak, aby nie uszkodzić rurek przy rozpieraniu kotwy, a jednocześnie zachować sztywność konstrukcji.

Lampa podłogowa

Montaż włącznika

Do projektu zakupiłem gotowy kabel z włącznikiem podłogowym i wtyczką. Rozkręciłem włącznik i standardowy, krótki kabel zastąpiłem tym ułożonym w konstrukcji lampy.

Przygotowanie oprawki

Standardową oprawkę żarówki przerobiłem tak, aby można było zaczepić ją na haczyku ramienia lampy. Zdemontowałem górną cześć oprawki i wywierciłem w niej otwór o średnicy 6mm. W to miejsce zamontowałem haczyk z nakręconymi po obu stronach plastikowego elementu śrubami z podkładkami. Dodatkowo modyfikowana część oprawki zakleiłem klejem na gorąco od wewnętrznej strony tak, aby haczyk nie miał szans na styk z przewodami zasilającymi.

Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Montaż oprawki

Do oprawki montujemy przewody zasilające – w moim przypadku na wcisk. Górna część oprawki z haczykiem zwieszam na oczu ramienia lampy, dodatkowo zaciskam haczyk tak aby nie wyskoczył w trakcie użytkowania lampy. Łączę elementy oprawki i wkręcam żarówkę dla testów.

Lampa podłogowa

Abażur

Znalezienie pasującego abażuru nie było takie proste jak myślałem – na szczęście ktoś wystawił na sprzedaż nie trafiony prezent w przystępnej dla mnie cenie. Wystarczyło tylko posłużyć się pierścieniami montażowymi na oprawce i mamy efekt końcowy.

Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Lampa podłogowa

Ocena: 4.6/5 (głosów: 10)
Kammar24.pl - patron działu Drewno

Podobne posty

Jeden komentarz

Odpowiedz

anuluj

Lampa podłogowa

Masz uwagi?