Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Witam,

jeśli spędzasz wieczorami wiele czasu czasu przy biurku, dobre oświetlenie to podstawa. Możemy zakupić gotowy produkt albo wykonać własne urządzenie, które będzie spełniało nasze potrzeby.

Użyte narzędzia:

  • Wkrętarko-wiertarka
  • Wiertła 4mm i 3mm
  • Mini tarcze do cięcia
  • Nóż do tapet
  • Brzeszczot w uchwycie
  • Bity do wkrętarki
  • Długa linijka
  • Lutownica
  • Pistolet do “kleju na ciepło”
  • Pędzel
  • Papier ścierny

Potrzebne komponenty:

  • Listwa ze sklejki 10mm, o wym. 100cm na 4cm
  • Pasek LED 25 cm
  • Przewód ok. 60 cm
  • Wkręty
  • Śruba imbusowa
  • Drewnochron
  • Farba czerwona w sprayu
  • Plastikowy kątownik meblowy
  • Przewody
  • Przełącznik
  • Kostka elektryczna
  • Wtyczka i gniazdko
  • Zasilacz 12 v
  • Cyna, kalafonia, koszulka termokurczliwa

Lampka dla Ciebie

Prace zacząłem od stworzenia modelu 3D w programie Autodesk Inventor Professional 2016 (posiadam wersję testową, do pobrania ze strony producenta). Według mnie program jest naprawdę “przyjazny” dla nowego użytkownika.

Lampka dla Ciebie

Mimo iż ostatecznie lampka przybrała nieco inny kształt, dobrze jest na początku wykonać projekt w programie komputerowym.

Po ustaleniu wymiarów poszczególnych elementów lampki, zabrałem się za docięcie listew ze sklejki na odpowiednią długość. Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Przyciętej sklejce trzeba było nadać odpowiedni kształt. Braki w wyposażeniu domowego warsztatu wymusiły poniekąd prostą konstrukcję lampki, dla zachowania odpowiedniej jakości.

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Nie zastąpionym narzędziem okazało się jak zwykle imadło. Przy wykonywaniu prac tego typu tarczą tnąc trzeba być bardzo ostrożnym,  można narobić wiele szkód sobie jak i listwie ze sklejki.

Lampka dla Ciebie

Krawędzie zostały wygładzone papierem ściernym.

Lampka dla Ciebie

Do grawerowania posłużył mi mały nożyk do tapet, na koniec wygładziłem powierzchnie drobno ziarnistym papierem ściernym.

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Ostatecznie prostokątny klocek przy elementach podstawy nie został wykorzystany.

Lampka dla Ciebie

W tak przygotowanych częściach ponawiercałem otwory na śruby. Następnie wysłałem do malowania.

Jako farby użyłem drewnochronu, bardzo ładny kolor plus właściwości impregnujące.

Lampka dla Ciebie

Części zostawiłem na jeden dzień do wyschnięcia.

Lampka dla Ciebie

Następnie zabrałem się za złożenie pomalowanych części w całość. Konstrukcja uległa znaczącej zmianie gdyż w sklepie remontowym wpadłem na poniższą część.

Lampka dla Ciebie

Umożliwił mi połączenie dwóch części podstawy ze sobą. Kolejny element łączący podstawę w całość umieściłem we wcześniej przygotowanej puszce po cukierkach.

Lampka dla Ciebie

Ramię lampki połączyłem śrubą imbusową z listwą do której przylepiony zostanie pasek LED.

Lampka dla Ciebie

Dekielek puszki pomalowałem na czerwono farbą w sprayu, aby się dobrze prezentowała.

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

W pomalowanej pokrywce wyciąłem otwór na przełącznik elektryczny.

Lampka dla Ciebie

Nie zrobiłem tego przed malowaniem, by gruba warstwa farby mająca zakryć poprzednią ciemną grafikę równo rozprowadziła się po powierzchni.

Ostatni etap prac zacząłem od dopasowania i przylepienia paska LED o dł. 25 cm. Zdecydowanie nie polecam oszczędzać na diodach, ważne aby użyć jak najmocniejszych. W zależności od zastosowania lampki, barwy ciepłej bądź zimnej. Za swój pasek LED zapłaciłem w Castoramie ok 10 zł, (chyba kosztował 39.99 za metr).  Następnie przylutowałem przewód.

Lampka dla Ciebie

Przewód przylepiłem z tyłu klejem na ciepło, tak aby nie rzucał się w oczy.

Lampka dla Ciebie

Przewód z paska LED doprowadziłem do puszki, a w niej przewody połączyłem kostką.

Lampka dla Ciebie

Do pokrywki puszki włożyłem przełącznik, a do jego styków przylutowałem przewody.

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Starą wtyczkę od zasilacza odciąłem i przylutowałem nową. Zastosowałem taki a nie inny zestaw wtyczki i gniazdka, gdyż posiadałem go w domu. Dla innych polecam użycie nieco bardzie dyskretnego gniazdka i wtyczki.

Lampka dla Ciebie

Aby lampka dobrze stała, nie ślizgała się po powierzchni biurka do nóżek polepiłem gąbki stosowane przy nogach mebli.

Lampka dla Ciebie

Koniec pracy :)

Lampka prezentuje się naprawdę okazale jak na produkt DIY. Nie zastąpiona przy nauce, pracy przy monitorze, lutowaniu i wielu innych.

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Lampka dla Ciebie

Mam nadzieję że mój projekt się spodobał, starałem się aby jakość wykonana stała na jak najwyższym poziomie.

Pozdrawiam Wojtek :)

Ocena: 3.66/5 (głosów: 137)

Podobne posty

19 komentarzy do “Lampka dla Ciebie

Odpowiedz

anuluj

Lampka dla Ciebie

Masz uwagi?