Multistojak na filamenty z “zaworem zwrotnym” – #zróbtolepiejchallenge

Czołem!

W poprzednim moim poście wrzuciłem pierwszy z dwóch projektów w listopadowej edycji zabawy #zróbtolepiejchallenge. Drugi z projektów będzie wymagał od Was nieco więcej główkowania nad rozwiązaniem pewnego problemu ;)

Ale najpierw przypomnę krótkie info wrzucone w poprzednim poście:

Mała uwaga – jak już wspominałem na blogu, postanowiliśmy nieco zmienić harmonogram naszej zabawy. W początkowych założeniach miałem wrzucać w każdym miesiącu dwa projekty – jeden na początku i jeden w połowie miesiąca. W praktyce jednak te dwutygodniowe cykle okazały się nieco za krótkie, więc teraz wrzucę oba projekty na początku miesiąca, a Wy będziecie mieli czas na wykonanie swoich aż do końca miesiąca.
Nie wykluczamy, że w kolejnych miesiącach będziemy coś jeszcze mieszać w zasadach zabawy :) Życie czasami brutalnie weryfikuje niektóre plany, dlatego ta nasza nowa formuła konkursu musi trochę dojrzeć, zanim osiągnie ostateczny format.

No to lecimy z tematem!

Multistojak na filamenty z “zaworem zwrotnym”

Zadaniem konkursowym jest zrobienie stojaka na filamenty, który jest wyposażony w “zawór zwrotny”, czyli zabezpieczenie przed rozwijaniem i luzowaniem się filamentu na szpuli (gdy jest np. wycofywany z drukarki)

Ja swój stojak wykonałem w wersji MULTI, czyli można go używać do wielu szpul jednocześnie. Akurat jakiś czas temu dostałem zamówioną w kwietniu przystawkę MMU2.0 do Prusy, która umożliwia druk aż 5 kolorami, więc swój stojak wykonałem na taką właśnie ilość szpul.

Projekt stojaka zbudowałem na dwóch śrubach M10 i 20 łożyskach 6800 ZZ – to były elementy, które musiałem kupić. Całą resztę zaprojektowałem w SOLIDWORKS i sobie wydrukowałem.

Multistojak na filamenty z "zaworem zwrotnym" - #zróbtolepiejchallenge

Rozwiązanie samego “zaworu zwrotnego” zgapiłem ze stojaków na filamenty dorzucanych przez Prusę do zestawów MMU2.0, ale prawdę mówiąc średnio się ten patent sprawdza. Przy wyciąganiu filamentu stawia zauważalny opór, a z kolei przy cofaniu materiału ta blokada nie zawsze zadziała.

Zasada działania blokady w moim stojaku

Teoria jest dosyć prosta – gdy filament jest ciągnięty przez drukarkę przechodzi prostą drogą przez dwa elementy blokady:
Z kolei przy wycofywaniu filamentu blokada powinna się “złożyć”, a cofana część materiału powinna wychodzić w formie pętelki między dwiema częściami blokady:
I cały myk w tym, że nie zawsze ta blokada chce się złożyć i czasami filament wraca aż do szpuli tak samo prostą drogą, jaką był ciągnięty.

No generalnie jest to najsłabsza część mojego stojaka – i tutaj jest pole do popisu dla Was, aby zaprojektować taką blokadę, która działa niezawodnie, a jednocześnie nie stawia zbyt dużego oporu przy ciągnięciu filamentu :)

Więcej zdjęć mojego stojaka

Do wydruku użyłem filamentow:

Pliki STL potrzebne do wydruku mojej wersji stojaka: multistojak-majsterkowo.pl.zip

Pamiętajcie, że osoby które zgłosiły się do poprzedniej edycji, ale nie wykonały żadnego projektu, nie mogą zamówić kolejnej rolki filamentu! Jeżeli chcą wziąć udział w zabawie, muszą wykorzystać filament, który zamówili wcześniej i go nie wykorzystali.

Powodzenia!

Ocena: 4.88/5 (głosów: 8)

Podobne posty

BATERIA DO ELEKTRYKA

BATERIA DO ELEKTRYKA

WitamMój dzisiejszy projekt jest powiązany z poprzednim, a mianowicie chciałbym pokazać w jaki sposób wykonać…

16 komentarzy do “Multistojak na filamenty z “zaworem zwrotnym” – #zróbtolepiejchallenge

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?