OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Projektem który chciałbym dziś zaprezentować jest skórzany pasek do zegarka kieszonkowego. Tego typu paski były bardzo popularne w okresie I Wojny Światowej, zwłaszcza wśród walczących żołnierzy. Sam pomysł wykonania takiego paska został podrzucony nieświadomie przez moją koleżankę, gdy demonstrowałem jej zegarek „przodka” stwierdziła że „ świetnie by wyglądał jako zegarek naręczny” Ta myśl nie dawała mi spokoju, trochę poszperałem w necie i w czasie nocnej zmiany w pracy powstał odręczny projekt paska.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Po wycięciu rysunek posłużył mi dalej jako szablon do odrysowania poszczególnych elementów.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 350 zł!

Elementy paska wyciąłem przy pomocy ostrego nożyka z surowej skóry bydlęcej grubości 2,5mm , następnie przy pomocy specjalnego przyrządu o nazwie GROVER wyciąłem przy krawędzi rowek pod szwy. Dzięki takiemu rozwiązaniu szwy się lepiej układają i świetnie wyglądają.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Kolejnym krokiem było przy pomocy kolejnego narzędzia o nazwie EDGE BEVELER, wykonanie fazowanych krawędzi, czynność polegała na ścięciu ich pod kątem.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Dalej było już z górki, przy pomocy radełka wyznaczyłem punkty pod otwory, a następnie przedziurkowałem miejsca szwów przy pomocy szydła, dziurki wykonałem co 4mm. Przy pomocy wybijaków do skóry wykonałem niezbędne otworki pod sprzączkę.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Do całości konieczny był jeszcze jeden element, aby go wykonać konieczne było odpowiednie uformowanie skóry. Z pomocą mi przyszły odpowiednio dobrane wielkością zakrętki słoików znalezione w królestwie mojej żony.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Skóra przed formowaniem została dobrze namoczona w ciepłej wodzie, a następnie ściśnięta pomiędzy zakrętkami i pozostawiona do wyschnięcia.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Po wyschnięciu wytłoczony element został wycięty i podobnie jak w poprzednich krokach, przygotowano w nim dziurki pod szwy.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Przed zeszyciem postanowiłem jeszcze dodatkowo postarzyć skórę. Oczywiście można do tego wykorzystać preparaty dostępne na rynku, ale nie byłbym sobą gdybym nie wykombinował czegoś innego. Do zabarwienia skóry użyłem bejcy rustykalnej do drewna w kolorze kasztanowym, dwukrotne malowanie załatwiło sprawę.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Po dokładnym wyschnięciu skóry przystąpiłem do zszywania ze sobą poszczególnych elementów, celowo w formowanym elemencie nie wycinam jeszcze otworu pod cyferblat zegarka, aby łatwiej było go doszyć do reszty.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

W dalszym etapie zszywania zamontowałem metalowe okucia – sprzączkę oraz 2 knopiki, i dopiero teraz wyciąłem wcześniej wspomniany otwór

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Gdy pasek był praktycznie zeszyty należało jeszcze wydobyć ze skóry głębszy kolor, w tym celu pasek pokryłem warstwą płynnego tłuszczu, ja użyłem oliwki dla niemowląt, zmiękcza skórę i ożywia kolor.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Po wyschnięciu skóra została wypolerowana miękką szmatką.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

W między czasie gdy był przygotowywany pasek, zająłem się zegarkiem – tzn. oddałem go w ręce zegarmistrza, aby doprowadził go do stanu używalności. Zegarek otrzymał nowe szkiełko, został oczyszczony i w miarę możliwości wyregulowany. Przy okazji dowiedziałem się trochę o jego pochodzeniu, zastosowanym mechanizmie i przybliżonym czasie produkcji. Okazało się że zegarek jak na swoje lata (około 120 lat) mechanicznie jest w całkiem dobrej kondycji, spieszy się zaledwie 14 s. na dobę. Nieco gorzej przedstawia się sprawa srebrnej koperty która przez lata użytkowania straciła swój urok – wytarły się na niej niemal całkowicie ozdobne grawerunki, na szczęście ten element zegarka będzie niemal całkowicie zasłonięty przez pasek.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Pozostało już tylko zegarek umieścić wewnątrz paska i cieszyć się oldschoolowym sikorem.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Na koniec dodam tylko że podobne paski do zegarków kieszonkowych można zakupić za około 100-150 zł, mnie wykonanie tego paska kosztowało tyle co zakup sprzączki i knopików, bo pozostałe materiały posiadałem, więc raczej warto się było zmierzyć z wyzwaniem. Dodatkowo satysfakcja z posiadania własnoręcznie wykonanego paska do zegarka jest bezcenna.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Pasek został wykonany pod konkretny zegarek, ale doskonale pasuje do innych zegarków kieszonkowych (wielkość do 50mm). Współczesne repliki zegarków też się z nim ciekawie prezentują.

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Ocena: 5/5 (głosów: 5)
SUPLA.ORG - patron działu Majsterkowanie

Podobne posty

SKRZYNKA RYMARZA

SKRZYNKA RYMARZA

Równie dobrze mogłaby to być skrzynka kaletnika czy szewca,  są to zawody rzemieślnicze które  wraz…

2 komentarzy do “OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Odpowiedz

anuluj

OLDSCHOOL-owy PASEK DO ZEGARKA

Masz uwagi?