Projekt zajął III miejsce w konkursie w dziale Szybkie projekty Ostrzałka do noży

Ostrzałka do noży

               Od dawna zastanawiałem się nad zakupem ostrzałki do noży. Po przejrzeniu czeluści internetu stwierdziłem że taką ostrzałkę mogę wykonać własnoręcznie i wcale nie musi to być drogi i skomplikowany przyrząd. Zabrałem się do pracy.

               Z deski dębowej wyciąłem podstawę ostrzałki o wym 10x25cm. Do tego przyciąłem listwę sosnową w którą będzie wchodziła prowadnica elementu ostrzącego. Następnie uciąłem kawałek kantówki o dł. 14,5cm. Z jednej strony nawierciłem kantówkę i wkleiłem tam szprychę. Szprycha będzie służyła jako prowadnica. Kantówkę przeszlifowałem i za pomocą taśmy dwustronnej nakleiłem na każdą jej stronę papiery ścierne o gradacjach 240, 400, 800, 1500. Potem przyszedł czas na złożenie uchwytu w którym montowany  byłby nóż. Zrobiłem go ze śruby, dwóch kawałków szlifowanej blachy, podkładek i nakrętek. Kawałki blachy podkleiłem starą dętką za pomocą kleju Super Glue, po to by nie niszczyć powierzchni ostrza. W podstawie wywierciłem otwór, włożyłem tam śrubę a na nią kolejne elementy uchwytu. Ucięta wcześniej listewkę sosnową przykręciłem do podstawy za pomocą kątownika.  Od poziomu uchwytu wyznaczyłem kąty i zaznaczyłem je na sosnowej listewce, kolejno 20 stopni, 25 stopni, 30 stopni i 35 stopni w zależności jaki rodzaj noża będziemy ostrzyć. W tych miejscach wywierciłem otwory na prowadnicę. Elementy drewniane zabezpieczyłem olejem. 

              Ostrzenie noża będzie odbywać pod włos,  z wymuszonym kątem, papierami ściernymi od niskich do wysokich gradacji. Po naostrzeniu pierwszego noża z efektów byłem bardzo zadowolony – spokojnie można było zgolić włosy na ręku bez większego wysiłku. Jak widać nie potrzeba dużego nakładu finansowego i czasowego by stworzyć w skuteczne narzędzie. 

              Po dłuższym użytkowaniu – pojawił się problem z tym że papiery ścierne się zużyły. Aby nie robić od nowa bloczka do ostrzenia z kantówki i uniknięcia naklejania kolejnej warstwy papierów – nabiłem tam małego gwoździka i uciąłem łepek. Do tego będę docinał pasek papieru ściernego i zaczepiał go o wystający kawałek gwoździka. Na razie ten sposób się sprawdza. 

Początek prac – wycięcie podstawy i kantówki 

Ostrzałka do noży

Papiery naklejone na kantówkę 

Ostrzałka do noży

Wszystkie elementy przygotowane do montażu, 

Ostrzałka do noży

Uchwyt na ostrze 

Ostrzałka do noży

Ostrzałka do noży

Ostrzałka do noży

Ostrzałka do noży

Małe udoskonalenie projektu, po to by nie naklejać kolejnych nowych warstw papieru ściernego

Ostrzałka do noży

Ocena: 5/5 (głosów: 7)

Podobne posty

ZASILACZ POMOCNICZY

ZASILACZ POMOCNICZY

Witam wszystkich Majsterkowiczów w Nowym Roku. Tym razem chciał bym Wam zaprezentować wykonany przeze mnie…

3 komentarzy do “Ostrzałka do noży

  • Czy kąty podane są na stronę czy całość? Pamiętaj o tym, że kąty zawsze będą różne, ponieważ odległość noża od podstawy będzie różna, nie ustawisz tego dwukrotnie tak samo

    Odpowiedz
  • Zakładając, że:
    – odległość listewki pionowej od ostrza to 25 cm,
    – ostrze noża ma również 25 cm i jest proste,
    to uzyskując na środku 20 stopni otrzymamy na końcach 18 stopni, .

    A jeżeli założymy, że:
    – odległość listewki pionowej od ostrza to 37,5 cm,

    Czyli im większa odległość pionowej listwy od ostrza noża, tym precyzyjniej zachowamy kąt.

    Z drugiej strony niezbyt wygodne jest mieć ostrzałkę o długości 1 metra:)

    Jaka tolerancja w zachowaniu kąta ostrzenia jest ok? 10%? 5%? a może inna?

    pozdrawiam

    Odpowiedz
  • Jeśli ostrzymy nóż (kształt  prosty, długość ostrza 25 cm)
    w urządzeniu o długość podstawy 25 cm, to:
    uzyskamy na krawędziach noża 18 stopni, a na środku 20 stopni.
    Wynika to z faktu, że odległość od prowadnicy do końcówki ostrza jest większa niż do jego środka.

    Jeżeli przedłużymy podstawę o 50% czyli do 37,5 cm, to na krawędziach będzie 19 stopni.

    Pytanie: czy te pojedyncze stopnie mają praktyczne znaczenie?
    Jeśli tak to maszynka powinna być jak najdłuższa. Wtedy mamy kłopot z przechowywaniem.

    Można by było zrobić konstrukcję, która „podnosiłaby” szprychę prowadnicy przy pracy na krawędziach.
    (skomplikowane)

    A może budowa dwuczęściowa: zacisk z nożem to jedna część a listwa z prowadnicą do druga część.
    Wtedy zabiera mało miejsca, a jako podstawy można użyć dowolny blat stołu czy biurka.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Ostrzałka do noży

Masz uwagi?