Ostrzałka do noży

Ostrzałka do noży

               Od dawna zastanawiałem się nad zakupem ostrzałki do noży. Po przejrzeniu czeluści internetu stwierdziłem że taką ostrzałkę mogę wykonać własnoręcznie i wcale nie musi to być drogi i skomplikowany przyrząd. Zabrałem się do pracy.

               Z deski dębowej wyciąłem podstawę ostrzałki o wym 10x25cm. Do tego przyciąłem listwę sosnową w którą będzie wchodziła prowadnica elementu ostrzącego. Następnie uciąłem kawałek kantówki o dł. 14,5cm. Z jednej strony nawierciłem kantówkę i wkleiłem tam szprychę. Szprycha będzie służyła jako prowadnica. Kantówkę przeszlifowałem i za pomocą taśmy dwustronnej nakleiłem na każdą jej stronę papiery ścierne o gradacjach 240, 400, 800, 1500. Potem przyszedł czas na złożenie uchwytu w którym montowany  byłby nóż. Zrobiłem go ze śruby, dwóch kawałków szlifowanej blachy, podkładek i nakrętek. Kawałki blachy podkleiłem starą dętką za pomocą kleju Super Glue, po to by nie niszczyć powierzchni ostrza. W podstawie wywierciłem otwór, włożyłem tam śrubę a na nią kolejne elementy uchwytu. Ucięta wcześniej listewkę sosnową przykręciłem do podstawy za pomocą kątownika.  Od poziomu uchwytu wyznaczyłem kąty i zaznaczyłem je na sosnowej listewce, kolejno 20 stopni, 25 stopni, 30 stopni i 35 stopni w zależności jaki rodzaj noża będziemy ostrzyć. W tych miejscach wywierciłem otwory na prowadnicę. Elementy drewniane zabezpieczyłem olejem. 

              Ostrzenie noża będzie odbywać pod włos,  z wymuszonym kątem, papierami ściernymi od niskich do wysokich gradacji. Po naostrzeniu pierwszego noża z efektów byłem bardzo zadowolony – spokojnie można było zgolić włosy na ręku bez większego wysiłku. Jak widać nie potrzeba dużego nakładu finansowego i czasowego by stworzyć w skuteczne narzędzie. 

              Po dłuższym użytkowaniu – pojawił się problem z tym że papiery ścierne się zużyły. Aby nie robić od nowa bloczka do ostrzenia z kantówki i uniknięcia naklejania kolejnej warstwy papierów – nabiłem tam małego gwoździka i uciąłem łepek. Do tego będę docinał pasek papieru ściernego i zaczepiał go o wystający kawałek gwoździka. Na razie ten sposób się sprawdza. 

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 350 zł!

Początek prac – wycięcie podstawy i kantówki 

Papiery naklejone na kantówkę 

Wszystkie elementy przygotowane do montażu, 

Uchwyt na ostrze 

Małe udoskonalenie projektu, po to by nie naklejać kolejnych nowych warstw papieru ściernego

Ocena: 5/5 (głosów: 6)
Ataszek - patron działu Szybkie projekty

Podobne posty

Jeden komentarz

  • Czy kąty podane są na stronę czy całość? Pamiętaj o tym, że kąty zawsze będą różne, ponieważ odległość noża od podstawy będzie różna, nie ustawisz tego dwukrotnie tak samo

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?