Proste oświetlenie samochodu LED.

Proste oświetlenie samochodu LED.

20160403_153733Zainspirowany artykułem kolegi KREATOR postanowiłem „coś” zrobić w mojej reni z oświetleniem kabiny. Jako że uważam że najprostsze rozwiązania są najlepsze zrobiłem to po swojemu. W artykule kreator sam przyznał że 20160403_153733polutowanie elementów doprowadziło by go do obłędu i polutował mu to kolega Paweł. Ja też nie bardzo mam na to ochotę i poza tym jest dużo chętnych na LEDy i chcieli by mieć takie same oświetlenie ale ledwo co posługują się lutownicą.

Na zdjęciu u góry jest jak wyglądało moje oświetlenie „przed”. Nie wygląda najlepiej i nie daje praktycznie więcej światła od zapalniczki. Pomyślałem sobie że skoro zostało mi troszkę taśmy LED z innego projektu to ją wykorzystam w moim „pierdolocie”.

20160403_140412

Więc najpierw zlutowałem tak jak to widać na zdjęciu kawałki taśmy do kawałka płytki PCB.

Płytka jest przycięta na szerokość wejścia żarówki i podzielona na dwie połówki.

Zrobiłem takie pojedyncze i podwójne.

20160403_134817Następnie wyciąłem z płyty CD takiej samej wielkości kawałki. Płyta po przecięciu rozwarstwiła się na dwa i dobrze bo jedna warstwa jest bardziej elastyczna. Przykleiłem to pod zlutowane wcześniej ledy .

20160403_140448Tak to wygląda. Pojedyncze i podwójne.

Jak widać paski mają kształt bananów bo się nie mieszczą i dlatego wykorzystałem elastyczny materiał pod paskami.

Podobnie zrobiłem w drzwiach .

Info dla kompletnych laików:

Jeżeli po wpięciu nie działa wam oświetlenie to oznacza że odwrotnie podpięliście + i -.

20160403_153728Tak to wygląda po zamontowaniu. Myślę że bardziej prosto się nie da. Efekt jest niesamowity. Było ciemno a teraz to nawet można książki czytać. Koszt ciężko mi oszacować bo wszystko miałem w domu.

Z takim lutowaniem i montażem poradzi sobie każdy laik. Tu nie ma możliwości czegoś spieprzyć.

Ocena: 3.89/5 (głosów: 80)

Podobne posty

Regulator PID na arduino.

Regulator PID na arduino.

Witam wszystkich majsterkowiczów! Chciałbym przedstawić wam moje nagranie dotyczące realizacji regulatora PID przy użyciu arduino.Regulatory…

37 komentarzy do “Proste oświetlenie samochodu LED.

  • jestem za tylko jeden problem .moduły i taśmy są produkowane na napięcie 12 V a samochodowe zasilanie to nawet 14 V czyli za dużo . już parę takich wynalazków korygowalem . mus dodać rezystor

    Odpowiedz
      • Nie masz racji że jest 12V.
        Tak jak Marcin napisał jak alternator nie pracuje jest 12V, a podczas pracy mamy ok 14.4V.
        Ps. Kreator zobacz definicje co to jest prąd i co to jest napięcie bo mylisz pojęcia :)

        Odpowiedz
        • nie mylę pojęcia ponieważ napisałem w „” „prynd”
          a w nowszych autach jest tak że jak alternator pracuje to na aku idzie 13.5-14.4 natomiast na instalację w aucie idzie nadal równe 12V ponieważ komp się tym zajmuje. mówiąc w aucie mam na myśli np. zapalniczkę, światła itp itd.

          Odpowiedz
      • Jeżeli tak faktycznie jest to udowodni to :)
        Ja wiem że tak nie jest ale jak to udowodnisz to przyznam ci rację.
        Na dzień dzisiejszy mogę uwierzyć tylko w to że w nowych autach wyposażonych światła LED, lampy z osobna mają wbudowanie własne zasilacze i są jedynie sterowane z komputera. Ale i tak ciągle główne zasilanie podczas normalnej pracy, jazdy wynosi ok 14.4V. Nigdy nie słyszałem i nie widziałem, a nawet w googlach nie znalazłem aby komputer sterował napięciem auta. Taki jeden centralny stabilizator był by niezłą grzałką :) Tak samo światła Xenonowe mają z osobna swój układ zasilania nigdy jeden wspólny. Twoje auto nie jest najnowsze i na 100% masz napięcie ok 14.4V No chyba że masz uszkodzony alternator.

        Odpowiedz
        • Mylisz się, w nowszych autach od ok. 2000 roku (te lepsze) mają równe 12V na gniazdkach i w ogóle kablach. Jak chcesz jakiś dowód to na Youtubie trucker Hiob pokazuje taki transmiter fm co udaje, że jest silnikiem v8. W nowszym modelu BMW to nie działa, bo nie ma skoków napięcia od alternatora. Link: https://www.youtube.com/watch?v=esSHz_vsbRk

          Odpowiedz
        • Roomeck – Jaki to dowód? :)
          Radzę poczytać o regulatorach napięcia w alternatorach starych i porównać z nowymi. Taką samą zasadę ma kondensator w do zestawu car-audio w samochodach gdzie elektronika kondensatora wykrywa spadek napięcia.
          To są niewielkie wahania napięć. Podczas jazdy waha się od 13,8 do 14,4V Auta z dobrą instalacją mają znikome wahania i ciężko o włączenie takich chińskich zabawek. Ale najlepiej odczuwa się to włączając klimatyzację :)
          Panowie miernik i aparat rękę i zróbcie mi zdjęcia pomiaru miernika na postoju i podczas jazdy. A nie wysyłacie mi jakieś chińskie transmitery.
          O jakie spadki napięć chodzi zaprezentowano tu:
          https://www.youtube.com/watch?v=8vKGZerKj-0
          I lektura:
          http://www.stanczyk.pl/webpage/akumulator-jak-dbac-o-niego-jak-rozpoznac-jego-smierc.html

          Odpowiedz
        • Aaa i jeszcze jeden filmik :)
          Napięcie mierzone na zapalniczce. Auto na 100% po 2000r.
          Na samym początku filmiku auto jest z wyłączonym silnikiem, a następnie pokazane z włączonym silnikiem. Jak widzimy napięcie wzrosło a spadki napięć są niewielkie zaledwie. Dopiero po włączeniu wentylatora nadmuchu na chwile napięcie siadło do ponad nieco 13V
          https://www.youtube.com/watch?v=XMvTF9yLzIQ

          Odpowiedz
      • Aż musiałem sprawdzić u siebie i nie masz racji. Posiadam Audi A4 B7 z 2006 roku. Po uruchomieniu silnika napięcie wzrasta do 13,8V. Może jakieś super drogie samochody będą miały zabezpieczenie jednak te „tańsze” już nie.

        Odpowiedz
    • Jurek: Ja mam w pokoju ledy, które zasilam napięciem 16V (zasilacz do drukarki), ponieważ stwierdziłem, że przy 12 świecą za słabo :D Ledy świecą do dzisiaj, a działają przez 2/3 dnia. Teraz już mija około 1 roku :)

      Odpowiedz
  • jurek słusznie zauważył z tym napięciem. Problemu nie ma, gdy nie pracuje alternator. Diody się nie przepalą od razu, ale znacząco się skróci ich żywotność.
    Proponuję jednak jeszcze zastosować taśmę o ciepłej barwie, nie takiej jak autor. Mniej męczy ona wzrok, szczególnie w nocy.
    Co do jasności oświetlenia – dobrze jest z nią nie przesadzać, bo podczas jazdy nocnej jest czasem konieczność włączenia oświetlenia w samochodzie (sprawdzenie mapy, choć mamy obecnie gpsy) i może to negatywnie wpływać na widoczność drogi przez kierowcę.

    Odpowiedz
  • Co do barwy to racja. Ale ja użyłem to co mi zostało z innego projektu. Co do żywotności no racja tylko jeżeli nawet skróci się o połowę to raczej mnie to nie przerazi, ale dobrze o tym wyraźnie napisać. Dziękuję wszystkim za oceny i wszelkie komentarze.

    Odpowiedz
  • Żeby nie było z tym lutowaniem u mnie :D nie lubię lutować smd ale drugą połowę żarówek sam lutowałem, nie jest to trudne, jedynie ja tego nie lubię ale jak nie ma wyjścia to co zrobić :D

    Odpowiedz
  • Wszyscy się martwią o te 14,4 V to nie prościej dać na wejściu taśmy LED stabilizator na 12 V? Ani się on nie nagrzeje, bo moc LED raczej żadna, ani miejsca wiele nie zajmie, a problem się rozwiąże.

    Odpowiedz
    • Elektronik ze mnie jak z koziej d..y waltornia. Jak podłączyć taki stabilizator np. do takiej taśmy led? W stabilizatorze są trzy nóżki. in gnd i out. Czy dobrze myślę, że ze starego oświetlenia + do in, a – do out? GND nie muszę podłączać, bo w sumie do czego :) ? Proszę o poprawienie, jeśli się mylę.

      Odpowiedz
      • IN – wejście czyli plus (+)
        OUT – wyjście
        GND – maja czyli minut (-)

        Do IN podłączasz plus z instalacji samochodowej.
        Do GND podłączasz więc minus z instalacji ORAZ minus LED.
        Do OUT podłączasz plus z LED.

        Odpowiedz
        • Ale babola z tym GND strzeliłem. Dopiero jak czytam Twój komentarz dochodzi do mnie, co ja popełniłem w swoim pytaniu… Wstyd mi jak nie wiem co… :(

          Dzięki wielkie za wytłumaczenie :)

          Odpowiedz
    • Jeżeli oryginalne podświetlenie nie miało łagodnego wygaszania/rozjaśniania (jak ma to większość współczesnych samochodów) to nie są one do niczego potrzebne, jeżeli jednak ma, bo jest sterowane zapewne PWM, wtedy diody mogą migać w chwili rozjaśniania/przygasania. Problem powinien rozwiązać dość pojemny kondensator. Jaki? Tego nie wiem – trzeba zapewne dobrać doświadczalnie.

      Odpowiedz
  • ” mówiąc w aucie mam na myśli np. zapalniczkę, światła itp itd.”

    Dobrze ktoś pisał, że zamiast 12 V może być 14,4. Ja w swojej zapalniczce mam ponad 14 V. Zrobiłem sobie woltomierz do gniazda zapalniczki, żeby zimą mierzyć napięcie na akumulatorze. I Auta wcale nie mam takiego starego.

    Odpowiedz

    PS. Ciekawe kiedy powstanie druga część poradnika pod tytułem jak spalić sobie autp po grzebaniu w instalacji elektrycznej..

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Proste oświetlenie samochodu LED.

Masz uwagi?