Renowacja starych sanek

Renowacja starych sanek

Witajcie.

Dzisiaj chciałbym Wam udowodnić, że czasami nie warto wyrzucać starych gratów. Prezentuję odnowione stare sanki mające około 35 lat. Znalazłem je u babci mojej żony – a żona „podróżowała” na nich gdy była dzieckiem. Pomyślałem, że nasze dzieciaki także mogłyby z nich korzystać, szczególnie, że zima w tym roku chwilowo zawitała do naszej krainy. Jednak jak widać na zdjęciu, nadgryzł je trochę ząb czasu.

2014-01-18 17.23.28

Od razu napiszę, że odnowienie takich sanek nie jest skomplikowane, aczkolwiec trochę pracochłonne. I właściwie opierało się na rozkręceniu sanek, odnowieniu ramy i oparcia oraz wymianie desek.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 350 zł!

Podczas odnawiania użyte zostały:
– piłka ręczna,
– papier ścierny,
– kwasek cytrynowy,
– denaturat,
– farba antykorozyjna,
– pirograf/wypalarka,
– kilka śrub i nakrętek,
– wiertarka, wiertło i pióro do drewna.

Jak już wspomniałem, proces odnawiania sanek nie jest szczególnie trudny – wręcz intuicyjny i myślę, że szczegółowa dokumentacja fotograficzna niepotrzebnie wydłużyłaby artykuł.

Ale do rzeczy:

1. Pierwszą czynnością było rozkręcenie sanek na elementy pierwsze.

2. Następnie zająłem się odnowieniem ramy. Dodam, że rama też jest DIY, a powstała dawno temu. Najpierw oszlifowałem ją papierem ściernym. Potem przemyłem kwaskiem cytrynowym (gdzieś kiedyś czytałem, że to dobry odrdzewiacz … i chyba sie sprawdził). W dalszej kolejności odtłuściłem ramę denaturatem.

UWAGA!!! DENATURAT NIE SŁUŻY DO PICIA! JEST TO SUBSTANCJA SZKODLIWA DLA ZDROWIA I ŻYCIA.

Ostatnim etapem tej czynności było pomalowanie ramy farbą antykorozyjną.

Efekt:

2014-01-20 18.54.31

Zauważcie, że rama posiada otwory do mocowania siedziska i oparcia.

3. Przyszła kolej na zrobienie nowego siedziska. W tym celu wybrałem się do marketu budowlanego po nowe deski (dwie deski o długości 2m – szerokość i grubość według uznania). Zakupione deski przeciąłem na pół piłką ręczną i wyszlifowałem papierem ściernym. Po przymiarce okazało się, że taka ich długość i rozstawienie w zupełności mnie zadowalają:

2014-01-20 19.20.15

4. Powierciłem otwory w deskach (zgodnie z rozstawieniem otworów w ramie). Przykręciłem deski do ramy, a następnie ozdobiłem siedzisko przy pomocy pirografu:

2014-01-23 21.01.25

2014-01-23 21.01.44

Grafikę do wypalania znalazłem u wujka Google, wydrukowałem w formacie A4, przeniosłem obraz na drewno za pomocą kalki do papieru i dopiero wtedy wypaliłem wzór.

5. Pozostało mi jeszcze do odnowienia oparcie – etap przebiegał zgodnie z pkt.2.

Deski w miejscach mocowania oparcia do ramy znajdujące się „pod nimi przewierciłem wierłem, potem „podfrezowałem” piórem do drewna (na grubość „stopera” przyspawanego do oparcia). Zamocowałem oparcie.

Odnowione sanki prezentują się tak:

2014-01-26 17.22.07

Ocena: 4.77/5 (głosów: 56)
SUPLA.ORG - patron działu Majsterkowanie

Podobne posty

13 komentarzy do “Renowacja starych sanek

Odpowiedz

anuluj

Renowacja starych sanek

Masz uwagi?