Kilka słów o wypalaniu

Kilka słów o wypalaniu

Niedawno przedstawiłem zimowy projekt renowacji starych sanek. Efekt końcowy chyba się spodobał bo zostałem poproszony w komentarzach aby napisać coś więcej na temat wypalania… Obiecałem, że coś naskrobię, więc piszę :)

Od razu zastrzegam, że nie będzie to jakiś profesjonalny poradnik o wypalaniu, nie jestem jakimś tam wielkim artystą… ot po prostu kilka słów jak robi to amator :).

Ozdabiać będę zrobiony „przed chwilą” drewniany miecz.

Do wypalania niezbędny jest pirograf/wypalarka. Bez niego ani rusz :)

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 350 zł!

Ja mam taki zestaw jak na zdjęciu:

SAMSUNGA na zdjęciu widoczny jest pirograf (ten akurat wyglądem przypomina lutownicę kolbową) i zestaw wymiennych grotów do wypalania. Groty, których użyłem przygotowując ten artykuł znajdują się w pierwszym szeregu (dwa z trzech).
Z tyłu widać także nierozpakowane stemple – jeszcze nie używane.

Jeśli macie zdolności plastyczne i umiecie ładnie rysować to jesteście szczęściarzami i …

SAMSUNG

… kalka ołówkowa nie będzie Wam potrzebna. Ja jednak takich umiejętności nie posiadam i muszę posiłkować się powyższą pomocą oraz pomocą Wujka Google.

Przygotowuję sobie szablony (wydruki) z internetu, które będę przenosił na wypalaną powierzchnię, mocuję je aby się nie poprzesuwały (np. samoprzylepną taśmą bezbarwną) i odrysowuję kontury ołówkiem:

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

Gdy odrysuję wszystkie grafiki, które będę wypalał to zakładam, a właściwie wkręcam w pirograf grot, którym będę wypalał kontury rysunków:

SAMSUNG

I zaczynam zabawę z wypalaniem. Starannie staram się wypalić kontury. Najpierw jedna strona jelca:

SAMSUNG

SAMSUNG

Potem druga:

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

Podobnie na „ostrzu”. Jedna strona:

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

I druga strona:

SAMSUNG

SAMSUNG

Ok… kontury mam już wypalone. Teraz kolej na wypełnienie. Zmianiam grot na:

SAMSUNG

Grot należy wymieniać po odłączeniu urządzenia od sieci i dopiero gdy ten używany ostygnie. Szacunkowy czas stygnięcia określa instrukcja obsługi wypalarki.

Każdy kto kiedykolwiek rysował/kolorował kredkami nie powinien na tym etapie mieć kłopotów :). Bo technika zamalowywania jest podobna. Małymi smagnięciami wypełniam obrazki:

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

I druga strona:

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

Podoba się? Mam nadzieję, że tak, choć jak widać na zbliżeniach – do ideału jeszcze daleko :) Zauważyłem, że w dużej części spowodowane to jest fakturą powierzchni na jakiej wypalany jest wzór. Wszelkie sęki i słoje znacznie utrudniają ozdabianie drewna – wzór wychodzi w pewnych miejscach jaśniej a czasami w ogóle ciężko jest cokolwiek wypalić. Zdecydowanie najłatwiej wypalać na sklejce :).

Mam nadzieję, że sami popróbujecie swoich sił z wypalarką i podzielicie się swoim doświadczeniem w komentarzach.

Na koniec mały bonus… dwie inne grafiki wykonane w opisany powyżej sposób:

SAMSUNG

SAMSUNG

W ten sposób ozdobiłem sobie drewnianą skrzynkę.

Ocena: 4.55/5 (głosów: 83)
SUPLA.ORG - patron działu Majsterkowanie

Podobne posty

Piracka szabla

Piracka szabla

Tym razem cały projekt z jednego kawałka drewna. Można by powiedzieć, że rzeźbiarski :)Na „tapet”…

15 komentarzy do “Kilka słów o wypalaniu

    • Ale nie wychodzi bo wcale nie chce wypalać czy jak? Może grzałka jest padnięta (nie grzeje) a może zabierasz się za wypalanie zanim grot się nagrzeje. Ciężko wypala się też na mokrym (żywicznym) drewnie – żywica zaczyna się „gotować” i wychodzi na zewnątrz…

      Odpowiedz
  • wszystko sprawne i wszystko suche tylko jakoś nie umiem tego wypalać. po prostu jedno miejsce jest mocniej wypalone a drugie mniej, w jednym jest większa dziura od wypalania a w drugim prawie nie ma

    Odpowiedz
    • Ciężko ocenić tak tylko z opisu – ale przypuszczam, że masz ten problem co i ja – zakładam, że dzieje się tak w miejscach słojów (słoi ???) lub sęków. Popróbuj na innym rodzaju drewna (a najlepiej na jakiejś sklejce). I nie ciśnij pirografem – on ma „sam” wypalać – Ty go tylko prowadzisz :) (aczkolwiek bez przesady z tym prowadzeniem)

      Odpowiedz
  • Taka mała konkluzja :) … Chodzi mianowicie o to, że: zauważyłem, że post generalnie sie spodobał… tak sobie śledziłem oceny (nazwijmy to „dla własnych celów statystycznych”)… i tak: przy 29 głosach średnia była równa 5.0 – z czego wynika że wszystkie głosy były oddane na 5.0 (ewentualnie kilka 4.9 co i tak w uśrednieniu daje około 5.0)… przy 30 głosach średnia wynosiła 4.9 (co z wyliczeń daje… równo 4.9 przy głosie na 2.0 lub 4,86 przy głosie na 1.0)… przy 31 głosach mamy już 4,8 (co sugeruje że kolejny głos znowu poszedł na 2.0 lub 1.0) … Także pytanie do niezadowolonych… co powinienem dopracować, jak poprawić „technikę” aby dążyć do doskonałości? Wiadomo, nikogo nie posądzam o złośliwość (przecież tu nie ma złośliwców) ale chętnie się dowiem jak robią to profesjonaliści :)

    Odpowiedz
    • Nie licz na to, że zrozumiesz osoby, które dają po jednej gwiazdce za dobre projekty ;) Już dawno to zauważyłem (mam dokładny wgląd w historię głosów), że jakiś super projekt zdobywa samej 5, a co jakiś czas ktoś daje 1. Podejrzewam, że kogoś po prostu dany temat nie interesuje, więc rzuca 1 jako głos swojego niezadowolenia.

      Odpowiedz
      • Czasem też można coś kliknąć przypadkowo, raz mi się udało tak, mam coś że klikam w pustkę jak czytam przypadkowo.

        ps. nie tutaj ta 1 poleciała, i było to dawno temu.

        Odpowiedz
  • Zawsze podobały mi się takie wypalane motyw, a ten wpis tylko zmotywował mnie to tego, żeby rzeczywiście tego spróbować. Muszę tylko przygotować sobie odpowiedni sprzęt ;)

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Kilka słów o wypalaniu

Masz uwagi?