Wędzarnia ogrodowa

Wędzarnia ogrodowa

1. Słowem wstępu

Wędzenie początkowo miało na celu konserwację produktów spożywczych tak, aby można było je dłużej przechowywać. Wędzić można mięso i jego przetwory, ryby, sery a nawet warzywa. W wyniku tego procesu wędzonki nabierają unikalnego kolorytu, smaku oraz zapachu, który przez wielu w tym i przeze mnie jest bardzo ceniony. Dlatego też jako niekryty amator mięsa oraz samodzielnie wykonanych rzeczy, po prostu nie mogłem odpuścić sobie realizacji tego projektu. Tak właśnie w moim ogródku powstała wędzarnia. 

Wędzarnia ogrodowa

2. Ogólny zarys

Wędzarnia ma tak zwane bezpośrednie palenisko, czyli w odróżnieniu od innych popularnych konstrukcji, w tej ognisko nie jest oddalone od komory wędzarniczej, lecz znajduje się bezpośrednio pod nią. Taka konstrukcja sprzyja wędzeniu na gorąco i to właśnie z myślą o tej metodzie została ona wykonana. Od typowego grilla wędzarnie dzieli w zasadzie tylko specjalny ruszt wypełniony kamieniami. Stanowią one swojego rodzaju bufor cieplny zapobiegający nagłym skokom temperatury podczas rozpalania czy przygasania ognia. Kamienie również zapobiegają transferowi ciepła na drodze bezpośredniej jego radiacji z paleniska, pozwalając na konwekcyjne ogrzewanie potraw, dzięki czemu są one równomiernie wypieczone.

Konstrukcja składa się z dwóch zasadniczych części. Są to:

  • Część dolna – murowane palenisko wyposażone w drzwiczki, wyjmowalny popielnik oraz ruszt na kamienie.

Wędzarnia ogrodowa

  • Część górna – wyłożona od środka blachą drewniana komora wędzarnicza, wyposażona w dwuskrzydłowe drzwi daszek oraz kominek.

Wędzarnia ogrodowa

Wędzarnia ogrodowa

3. Opis Wykonania

Tradycyjnie zapraszam do obejrzenia filmu

4. Efekty

Wędzarnia ogrodowa

Wędzarnia ogrodowa

Wędzarnia ogrodowa

Nie wiem jak wy, ale ja zgłodniałem ;) Także tymczasem i do następnego smacznego …. znaczy miłego spotkania.

Ocena: 5/5 (głosów: 8)

Podobne posty

ZASILACZ POMOCNICZY

ZASILACZ POMOCNICZY

Witam wszystkich Majsterkowiczów w Nowym Roku. Tym razem chciał bym Wam zaprezentować wykonany przeze mnie…

7 komentarzy do “Wędzarnia ogrodowa

  • Muszę przyznać pełen szacuneczek. Sam budowałem i mam wędzarnie, Ja moje palenisko odgrodziłem szamotem od góry robiąc coś na modłę pieca kaflowego, ale kamienie u ciebie to zaje…. pomysł. Chyba przerobię własną wędzarnię – trzymając się zasady dobre pomysły kopiujemy złe odrzucamy :)
    Pozdrawiam wędzarniczą Brać :D

    Odpowiedz
    • Zwykłe kamienie polne o średnicy 4-8cm. Ich zadaniem jest izolacja przed promieniowaniem cieplnym z paleniska, oraz „łagodzenie” skoków temperatury. Bez nich sytuacja w wędzarni wyglądała by bardziej jak w grillu, potrawa była by znacznie bardziej przypieczona od strony paleniska.

      Odpowiedz
  • Jeżeli wędzoneczki tak wyglądają po wyjęciu z wędzarni – to gratuluję, Jak gruba powinna być warstwa kamieni? Czy kamienie wydłużają czas wędzenia? Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Kamieni powinno być na tyle dużo żeby nie było „widać” płomieni i na tyle mało żeby dym przedostawał się bez problemu. Innymi słowy mają za zadanie ograniczenie przenoszenia ciepła na drodze radiacji. Czas pozostaje raczej bez zmiany, choć ciężko mi jednoznacznie to określić, bo wiele zależy od tego co się chce uzyskać i jak mocno dorzuca się do ognia.

      Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Wędzarnia ogrodowa

Masz uwagi?