Projekt zajął II miejsce w konkursie w dziale Druk 3D Złożenia w SolidWorks, projekt oświetlenia

Złożenia w SolidWorks, projekt oświetlenia

Cześć!

Zbudowałem regulowaną lampkę z profilem led i pomyślałem że na jej przykładzie mogę opisać jak drukować urządzenia zawierające ruchome elementy.

Spis treści:

  1. Opis projektu 
  2. Przygotowanie elementów i złożenia
  3. Wydruk i montaż elementów
  4. Bonus, stojąca lampka led

1.Opis projektu

Potrzebowałem oświetlenia nad mój mały warsztacik, powstał więc pomysł zbudowania statywu który umożliwi regulację listwy led. Stosując połączenie równoległe uzyskałem możliwość odsuwania listwy od ściany, oraz regulację wysokości, aby zmienić kąt świecenia dodałem pojedynczy przegub na końcu.

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł!

W poprzednich projektach opisywałem dość dokładnie jak budować w solidzie dane bryły, więc tutaj opiszę jedynie każdą z osobna i dodam zdjęcia, szczegółowo opiszę natomiast złożenia i korzyści z nimi związane.

2.Przygotowanie elementów i złożenia

Do jednej lampy potrzebujemy po 11 drukowanych elementów na stronę, zdecydowałem się zróżnicować elementy kolorystycznie dla lepszego efektu, poniżej elementy na stronę zawierającą przewód, strona druga oprócz oczywiście lustrzanego odbicia rożni się jedynie tym, że zastosowałem belki bez kanałów na przewód.

2.1.Belka

Jako pierwszy omówię ten z pozoru najprostszy element. Jej wymiary to 10 x 10 x 150 [mm], średnica widocznych okręgów to 10 [mm], a ich wysokość 5 [mm].

2.2 Belka z kanałem na przewód

Różni się od poprzedniczki wyciętym centralnie tunelem o wymiarach 5 x 5 [mm] i zaokrągleniu 2 [mm] co odpowiada średnicy zewnętrznej mojego przewodu. Da mi to pasowanie ciasne przez co przewód nie będzie wypadał z kanału.

2.3. Mocowanie wewnętrzne z otworem na nakrętkę

Utworzyłem szkic o wymiarach:

Otwory na belki mają nieco większy rozmiar, (jedna warstwa dla druku) by uzyskać pasowanie luźne. Szkic wyciągnąłem na 5 [mm], a następnie dodałem otwór na nakrętkę, oraz rdzeń śruby M3.

2.4. Mocowanie zewnętrzne z uchwytem na wkręty

Od poprzedniego różni się iż miejsce na nakrętkę zastąpiłem okrągłym na główkę śruby, a następnie dodałem uchwyt na wkręty.

2.5. Przegub A, oraz B

Szkic przegubów:

Jedyną różnicą jest to iż jeden posiada wycięcie na nakrętkę, a drugi na główkę śrubki M5. Dodatkowo przeguby posiadają belkę wzmacniającą by nie gięły się przy mocniejszym skręceniu całości.

2.5. Przegub końcowy

Składają się na niego dwa elementy, tutaj także różnicą jest tylko wycięcie na nakrętkę lub główkę śrubki. Szkic elementu:

Widać podobieństwo do mocowania, różnicą jest zaokrąglona krawędź, miejsce na śrubkę w innym miejscu a także brak mocowania na wkręty.

2.6. Uchwyt

Ostatni drukowanych elementów w szeregu, dostosowałem go do profilu aluminiowego do diod led o wymiarach 12 x 8 [mm], pasowanie ciasne, a następnie dodałem miejsce na przeciągnięcie przewodu.

2.7. Złożenie

Jak widać projekt składa się z wielu prostych elementów, przed wydrukiem możemy sprawdzić czy wszystko do siebie pasuje i za symulować zachowanie układu nakładając proste ograniczenia.

Po uruchomieniu Solida wybierzmy plik->nowy->złożenie.

Po lewej widzimy menu importu elementu, klikając przeglądaj wskażmy nasze pliki

Wskażmy pierwszy element łańcucha, ten przytwierdzony do ściany, w naszym wypadku jest to Mocowanie2

Jak pewnie zauważyliście po zatwierdzeniu lista elementów znikła, wywołać możemy ją przez przejście do wstaw komponenty, menu znajdziemy w zakładce Złożenie.

Dodajmy belkę a następnie przejdźmy do komponentu wiązań.

Wskażmy krawędzie otworu oraz wypustu belki, a następnie wybierzmy opcję koncentrycznie, zablokujemy tym samym możliwość obrotów i przesunięcia w osiach xy

Jak widać musimy pozbyć się jeszcze jednego stopnia swobody jakim jest przesunięcie w osi z, w tym celu wskażmy ściany które mają do siebie przylegać, a następnie wybierzmy wiązanie typu wspólne.

Opisaliśmy w wystarczający sposób połączenie dwóch elementów, jak widać elementy mogą się jeszcze przenikać, można by to zablokować ale na początek wystarczy nam proste złożenie. W ten sam sposób dodajmy drugą belkę a następnie mocowanie1.

Jak widać nie jest to szczególnie trudne a możemy zaoszczędzić sobie czasu i pieniędzy w przypadku gdyby nasz układ miał jakiś problem umożliwiający jego prawidłowe działanie. Nabudujmy pozostałe elementy łańcucha ograniczając wszystkie tak by pomiędzy sobą miały tylko po 1 stopniu swobody.

W ten sposób zbudowaliśmy nasz układ, dzięki temu możemy sprawdzić jak będzie się zachowywał i czy wszystko do siebie pasuje

3.Wydruk i montaż elementów

Pliki wydrukowałem na drukarce CR-10, przy użyciu filamentów PLA w kolorze białym i czarym, puki co wciąż pracuję nad udoskonaleniem techniki druku więc nie chcę tej części dla tej drukarki opisywać, ale udostępniam pliki i zachęcam do własnych wydruków.

Co do montażu, użyłem taśmy led 5050, profili led LUMENS typ X, śrubek M3 z nakrętkami i odpowiedniego zasilacza ze ściemniaczem, chyba każda osoba zaglądająca na tę stronę poradzi sobie z połączeniem tych prostych elementów więc pozwolicie że nie będę tego opisywał.

4.Bonus, stojąca lampka led

Czasami musimy dorobić coś dla kogoś, w tym wypadku padło na lampkę ze starej żarówki led która poddała się przy wykręcaniu, uratowałem ją, zabezpieczyłem i przylutowałem przewody. Wrzucam jako bonus gdyż oprócz mojej podstawy wykorzystuję gotowy projekt nakładki do którego link podam na koniec.

Osoba dla której wykonywałem lampkę chciała by zastosować widoczną nakładkę, zająłem się więc projektowaniem podstawy i bezpiecznym podłączeniem żarówki.

Projekt jak i pliki do druku zamieszczam poniżej, całość została wydrukowana z białego PLA, niestety po sprawdzeniu całości dałem się ponieść i posklejałem elementy, by dodatkowo zabezpieczyć lampkę… i przypomniałem sobie że nie zrobiłem zdjęć. Jednakże układ jest mega prosty, wykorzystałem stary kabel zasilający, na przewodzie fazowym umieściłem wyłącznik, a następnie po przeciągnięciu przewodów przylutowałem całość do płytki znajdującej się w żarówce.  Podczas projektowania nie napotkałem nic nowego czym mógłbym z wami się podzielić więc pozwolicie że nie będę się powtarzał, a jedynie udostępnię pliki. Z racji na to iż nie posiadam zdjęć z montażu podpinam to jako ciekawostkę i inspirację do projektu oświetlenia.

Pozdrawiam i zachęcam do wykonywania własnych projektów!

Link do nakładki na lampkę wykorzystanej w bonusie: https://www.thingiverse.com/thing:19104

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 5/5 (głosów: 10)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

Jeden komentarz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?