Projekt Halloween – gra Złap ducha

Projekt Halloween – gra Złap ducha

INFORMACJA: Poniższy post znajduje się w Poczekalni.

Zbuduj prostą grę „Złap ducha” w Code Designer IDE na Arduino z Education Board v1. Naucz się pracy z diodami RGB, przyciskami i buzzerem. Idealny projekt edukacyjny STEAM dla dzieci i szkół w czasie halloween!

Projekt Halloween - gra Złap ducha 👻 1

🧩 Opis projektu

Złap ducha to prosta, ale emocjonująca gra edukacyjna oparta o Zestaw podstawowy (arduino + education board v1) i Code Designer IDE — środowisko programowania blokowego dla uczniów i nauczycieli.

Gra uczy logicznego myślenia, pracy z elektroniką i dźwiękiem. Zadaniem gracza jest złapać ducha, który pojawia się losowo w postaci czerwonego lub niebieskiego światła.
Szybka reakcja to wygrana, a pomyłka kończy się ucieczką ducha, którą symbolizuje zielona dioda RGB i melodi błędu.

🧠 Poziom trudności: średni
⚙️ Czas wykonania: 30–40 minut
💡 Środowisko: Code Designer IDE

⚙️ Wymagane elementy

Do wykonania projektu potrzebujesz tylko elementów wbudowanych w płytkę Education Board v1:

  • 2 przyciski (D2, D3)
  • 2 diody LED: niebieska (D12), czerwona (D13)
  • 1 dioda RGB (piny: R=10, G=9, B=11)
  • 1 buzzer (D5)

📦 Cały projekt można wykonać BEZ podłączania dodatkowych przewodów i czujników.

🎯 Zasady gry „Złap ducha”

  1. Program losowo wybiera jeden z dwóch kolorów — niebieski lub czerwony — i zapala odpowiednią diodę LED.
  2. Zadaniem gracza jest nacisnąć przycisk przypisany do koloru diody.
  3. Trafienie → gra radosną melodię 🎶
  4. Pomyłka → dioda RGB świeci na zielono 👻 i rozlega się melodia błędu, oznaczająca ucieczkę ducha.

🧠 Cele dydaktyczne

Projekt pozwala uczniom:

  • zrozumieć, jak działa pętla programu.
  • nauczyć się korzystania z diod LED, RGB i przycisków,
  • poznać podstawy funkcji i bloku i instrukcji warunkowych,
  • nauczyć się odtwarzać dźwięki z buzzerem ( ),
  • rozwinąć refleks i logiczne myślenie,

✨ Efekt końcowy

VIDEO

🧱 Etapy tworzenia gry (kliknij aby zobaczyć)

Gotowy program do pobrania

💡 Pomysły na rozszerzenie gry

  • Dodaj licznik punktów i wyświetl wynik na LCD screen lub Serial Monitorze.
  • Zmień melodię sukcesu – możesz użyć RTTTL do tworzenia własnych melodii.
  • Wprowadź pomiar czasu reakcji – szybki gracz zyskuje więcej punktów.
  • Wersja dwuosobowa: gracze mają swoje przyciski i rywalizują o refleks.

📚 Podsumowanie

Projekt „Złap ducha” to świetny sposób na naukę elektroniki i programowania w duchu STEAM.
Łączy zabawę z nauką, wprowadza podstawy pracy z przyciskami, diodami RGB i dźwiękiem, a dzięki Code Designer IDE – uczniowie tworzą kod blokowo i wizualnie.

INFORMACJA: Oceń artykuł aby pomóc mu trafić na stronę główną Majsterkowa.

UWAGA: Zaloguj się, aby móc zagłosować na ten projekt.

Ocena: 0/5 (głosów: 0)

Podobne posty

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?