Witam wszystkich czytelników.
Z racji tego że lubię grać w gry wyścigowe i symulatory postanowiłem zbudować własną kierownicę z dodatkowymi akcesoriami. Nie chciałem przerabiać starej gotowej kierownicy do komputera, więc wpadłem na pomysł aby zbudować całe stanowisko.
Materiał o tym stanowisku/ projekcie znajduję się na moim kanale na YT do którego was zapraszam Kierownica do komputera na bazie arduino
Chciałem aby w tym stanowisko znajdowała się kierownica o kącie obrotu 900 stopni, sprzęgło, gaz, hamulec, 8 biegów + wsteczny (8 biegów ponieważ tyle mają niektóre samochody np. w Forza Horizon 4), hamulec ręczny, 2 joystiki (do sterowania maszynami w Farming Simualtor), button matrix 4×5 = 20 przycisków (przypisanych do rożnych akcji w grach) i zegary do wyświetlania prędkości i obrotów.
Tak więc gdzieś w połowie lipca zacząłem szukać potrzebne części. Pierwszym problemem z którym się spotkałem była niewystarczająca ilość wejść w arduino leonardo. Ktoś na tym forum podsunął mi płytki Nucleo 64 na STM32, obawiałem się jednak czy programy które wcześniej znalazłem w internecie będą z nimi współpracować. Bawiłem się naco wcześniej arduino lecz nucleo nie stąd moja niepewność ponieważ zaczynałem dopiero wtedy zabawę z tym wszystkim. Zdecydowałem się jednak zostać przy arduino i zakupiłem 3 płytki, po jednej dla każdego programu który obsługuję inną część stanowiska, ponieważ i tak nie ma prgoramu który ogarnie wszystkie moje rzeczy na raz.
A więc tak:
Arduino Leonardo – program EMC Utility Lite (z początku korzystałem z RFR Whell Configuration elcz sprawiał on problemy) – obsługuję kierownicę, pedały, hamulec ręczny – Link do programu EMC, Jak zainstalować program
Pierwsze Arduino Pro Micro – program MMJoy2 – obsługuję button matrix i 2 joysticki – Link do programu MMJoy2, Jak zainstalować program
Drugie Arduino Pro Micro – program SimHub – obsługuję zegary/wyświetlacze – Link do programu SimHub
Zamówiłem też 20 guzików (push button), 10 styczników krańcowych, 2 joysticki, 2 wyświetlacze Tm1638, 1 wyświetlacz Max7219 (zamówiłem też sterownik silnika BTS7960 lecz na razie nie zakładałem FFB). Rzeczy które miałem w domu to: 2 potencjometry 10k Ohm, stycznik krańcowy ls-11s, kable kawałki plastiku, materiału i gumy.
Za postawę stanowiska posłużyła mi deska rozdzielcza i fotel od mazdy mx-5 i kierownica od mazdy 626. Całość jest przyspawana do rurki i przykręcona do euro palety. Z racji tego że deska pochodzi z anglika to nie mogłem zamontować zwykłych zegarów w miejscu poduszki pasażera.
Zamieszczam tutaj scheamty podłączeń danych elementów:
Drugim problemem który chce tu opisać, było przeniesienie/ zczytanie obrotu z kierownicy do arduino. Na początku chciałem wykorzystać enkoder optyczny z swojej starej drukarki, lecz gubił się on często i nie działał dokładnie, więc kupiłem enkoder inkrementalny 600ppr.
Nie będę się już tak rozpisywał co jak i gdzie jest skręcone dlatego wszystko pokazane i omówione jest w filmiku do którego link jest na początku posta. Więc to jest dodatkowy materiał dla ciekawych.
Podsumowując: koszt budowy stanowiska zamknął się dla mnie w kwocie 300zl, czas realizacji od pierwszego pomysłu do zbudowania całości i upewnienia się że wszystko jest sprawne to 6 miesięcy.
Tak oto prezentuję się kierownica i jej działanie w grze Forza Horizon 4
Pomysł “pozytywnie zakręcony” podziwiam .
Mega :)
Pingback: Stanowisko do gier samochodowych na bazie arduino. – Warsztatowe DIY
A nie da się tego wszystkiego zbudować w oparciu o Arduino Mega (w sensie jedna płytka obsługuje kierownicę/pedały wyświetlacze i powiedzmy, że aż tyle przycisków nie potrzebuję bo gram głównie w ETS2 ;) )
Generalnie ilość wyjść analogowych w Arduino da się bezproblemowo rozwiązać za pomocą multiplexerów, kiedyś nawet budowałem taką płytkę. Można kupić, ale zrobic też idzie dosyć łatwo.
Wow super to wygląda. Pewnie feeling “prowadzenia auta” jest świetny ;)