Projekt zajął I miejsce w konkursie w dziale Drewno Stolik śniadaniowy

Stolik śniadaniowy

Śniadanie do łóżka? Czemu nie! Zapraszam do lektury poradnika wykonania tacki-stolika śniadaniowego. 

Potrzebne materiały

Do wykonania tacy potrzebne nam będą:

  • arkusz sklejki 6mm o wymiarach 38 x 58cm,
  • deska 7 x 1,8 x 59,6cm 2 sztuki,
  • deska 7 x 1,8 x 39,6cm 2 sztuki.

Do wykonania nóżek:

  • deska 4 x 1,8 x 26cm 4 sztuki,
  •  deska 4 x 1,8 x 32xm 4 sztuki,
  • kołki drewniane 6mm 16 sztuk,
  • podkładki m6 8 sztuk,
  • wkręt do drewna z łbem sześciokątnym 4 sztuki,
  • opcjonalnie filcowe nalepki meblowe.

Taca

Wykonanie samej tacy jest dość proste, o ile od początku będziemy wykonywać wszystko dokładnie. Precyzja ma tu kluczowe znaczenie.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Krótsze końce desek należy zaciąć pod kątem 45 stopni tak, aby po złożeniu wyglądały jak na zdjęciu poniżej. Można zastosować inną metodę łączenia, lecz według mnie ta jest estetyczna i bardzo szybka w wykonaniu. Wymaga ona jednak sporej precyzji, dlatego najlepiej wykonać próbne cięcie na jakimś odpadzie. 

Stolik śniadaniowy

W drewnianych bokach należy wykonać rowek na sklejkę. Rowek powinien mieć taką szerokość, aby sklejka wchodziła w niego z niewielkim oporem. Głębokość rowka co najmniej 1 cm. Najłatwiej będzie go wykonać na pile stołowej, robiąc serie 2-3 równoległych cięć. Jest to ważny etap,  ponieważ to łączenie trzyma całość. Łączenie czołowe desek jest zbyt słabe.

Aby ułatwić chwytanie tacy, proponuję w krótszych bokach wykonać wcięcia o głębokości ok 1,5cm i szerokości 9cm.

W przekroju powinno to wyglądać tak (przekrój jest do góry nogami):

Stolik śniadaniowy

Następnie wszystkie elementy należy ze sobą skleić. Do tego celu dobrze jest się zaopatrzyć w ściski taśmowe. Przy klejeniu pilnujemy, aby zachować kąty proste oraz zwracamy uwagę na wygląd spoin. W razie wpadki spoiny można uzupełniać pyłem z cięcia. 

Do swojej tacy postanowiłem dodać mały element dekoracyjny w postaci wypalanego ornamentu na froncie dłuższego boku. W tym celu gotowy wzór wydrukowałem na drukarce laserowej i przeniosłem na drewno za pomocą żelazka. Stronę zadrukowaną przyłożyłem w wybranym miejscu i całość potraktowałem żelazkiem (max temperatura). Następnie na gorąco odkleiłem papier. W efekcie uzyskałem wzorzec wyglądający tak:

Stolik śniadaniowy

Za pomocą zwykłej lutownicy wypaliłem całość trzymając się wzoru. Grot po takiej operacji już nie będzie nadawał się do lutowania. Dlatego warto do tego celu wykorzystać już zużyty.  W efekcie uzyskałem coś takiego :

Stolik śniadaniowy

Przed nałożeniem wykończenia miejsce wypalania trzeba solidnie przeszlifować. Sprawi to, że wzór stanie się bardziej kontrastowy. 

Nogi stolika

W stoliku są dwie podwójne, rozkładane nogi.

Stolik śniadaniowy

Nogi mają wymiary 26 x 4 x 1,8 cm, połączone są w pary poprzeczkami o wymiarach 32 x 4 x 1,8 cm.  Oba końce nóg są zaokrąglone dzięki czemu mogą się obracać swobodnie od strony tacy, oraz zawsze mają punkt podparcia od strony podłoża.

Stolik śniadaniowy

Nogi należy połączyć z poprzeczkami za pomocą kołków meblowych 6mm. Jak na animacji poniżej:

Stolik śniadaniowy

Do połączenia nóg z tacą służą, cztery docięte na długość 3cm śruby do drewna z łbem sześciokątnym. Po obu stronach nogi należy zastosować podkładki m6 powiększane. Śruby stanowią jednocześnie zawias do rozkładania podpór. Trzeba je dokręcić tak, aby nogi mogły swobodnie się obracać. Śruby do drewna wymagają wcześniejszego nawiercania, otwory lepiej wykonać po sklejeniu tacy, 30mm od krawędzi boku i 25mm od blatu. Do otworów pod śruby nałożyłem nieco kleju na ciepło, dzięki czemu się nie odkręcają (co wcześniej się zdarzało).

Stolik śniadaniowy

Jeżeli nie przeszkadza wam widok podkładek filcowych polecam przyklejenie ich w miejscach jak na zdjęciach:Stolik śniadaniowyStolik śniadaniowy

Dzięki temu rozkładanie i składanie nóżek będzie cichsze, jak i również będą one częściowo unieruchomione w pozycji otwartej i zamkniętej.

Wykończenie

Wszystkie zewnętrzne krawędzie zaokrągliłem frezem promieniowym 6,35mm. Jest to zabieg opcjonalny, moim zdaniem dodaje wrażenie lekkości całej konstrukcji. Do wykończenia powierzchni użyłem szelaku „lemon” nakładanego pędzlem, około 2-3 warstwy.  Następnie za pomocą wełny stalowej nr-00 nałożyłem warstwę wosku meblowego. Wosk bardzo ładnie nabłyszcza i trochę zabezpiecza wykończenie. Z upływem czasu matowieje, jednak nałożenie kolejnej warstwy nie jest problematyczne. W dobrym oświetleniu i pod dobrym kątem wygląda to tak.

Stolik śniadaniowyStolik śniadaniowy

Stolik śniadaniowy

Stolik śniadaniowy

Ocena: 5/5 (głosów: 7)
Kammar24.pl - patron działu Drewno

Podobne posty

Sztaluga malarska

Sztaluga malarska

W projekcie pokazuję jak łatwo można wykonać sztalugę malarska samemu dosłownie z kilku kantówek. Nie…

3 komentarzy do “Stolik śniadaniowy

Odpowiedz

anuluj

Stolik śniadaniowy

Masz uwagi?