Typowa płyta Arduino zawiera kontroler, cyfrowe i analogowe linie wejścia/wyjścia, oraz interfejs szeregowy lub USB dla połączeń z komputerem-hostem. Komputer jest wykorzystywany do programowania kontrolera oraz do interakcji w czasie działania z Arduino. Ale co zrobić jak nie mamy Windowsa?
Otóż, żaden problem! Na Mac OS X Arduino posiada pełnoprawną aplikacje i równie bezproblemowo się ją obsługuje.
Numeracja
Słowem wstępu trzeba zaznaczyć że aplikacja do obsługi Arduino od samego początku była numerowana w formie (dla wszystkich platform identycznie):
- arduino-0023,
- arduino-0022,
- …
- arduino-0013,
- arduino-0012,
oraz dołączane były sterowniki (do wersji Mac OS X – od 10.3 do 10.7) umożliwiające łączenie się przez USB.
Najnowsza wersja dostała zupełnie inną numerację tzn.:
- arduino-1.0
oraz nie ma dołączonych sterowników.
Co potrzebujemy?
Oprócz Arduino i kabla USB, musimy ściągnąć aplikację.
Najnowszą wersją programu znajdziemy na arduino.cc/en/Main/Software:
Możemy ściągnąć także z www.code.google.com/p/arduino/downloads/list, gdzie znajdziemy wszystkie wydane wersje programu (zarówno na MacOS X, Windowsa jak i Linuxa).
Krok po kroku
- Ściągamy aplikację z Google Code.
- Po ściągnięciu i wypakowaniu pokaż nam się Arduino.app:
- Wypakowaną aplikację Arduino.app, przenosimy do systemowego folderu Programy.
- Programu jeszcze nie uruchamiamy, ponieważ musimy dodatkowo zainstalować sterowniki żeby Arduino mógł się połączyć z komputerem przez USB. Wersje Arduino.app DO numeru arduino-0023mają dołączone sterowniki do systemów nowszych od Mac OS X 10.3.By ściągnąć sterowniki dla systemu Mac OS X 10.3 lub dla Arduino.app nowszych od arduino-0023 (np. arduino 1.0) wchodzimy na ftdichip.com/Drivers/VCP.htm i wybieramy swój system oraz architekturę procesora:
- Po ściągnięciu odpowiedniej wersji przystępujemy do instalacji. Po dwukrotnym kliknięciu obrazu (.dmg) zostanie on zamontowany:
- Po zamontowaniu obrazu przystępujemy do instalacji wybierając odpowiednią wersję (w zależności od wersji naszego systemu):
- Po udanej instalacji, pojawi się nam komunikat:
- Po instalacji sterowników możemy już w pełni korzystać z Arduino na Mac OS X.
Pamiętajmy tylko o ustawieniu portu USB w samej aplikacji.
Wybieramy: dev/tty.usbserial-A900aecC.
Tak wygląda to menu przed i po instalacji sterowników:
Dodawanie własnych przykładów i bibliotek
W programie możemy korzystać z gotowych już bibliotek oraz przykładów. A co jeśli potrzebujemy dodać nową bibliotekę, albo zapisać sobie nasz często używany przykład? Nic trudnego!
- Wchodzimy do folderu użytkownika, po czym tworzymy w Dokumentach następujące foldery:
user / Dokumenty / Arduino / libraries - Do folderu librariesprzenosimy naszą bibliotekę, która z reguły ma taki skład (czasem jest to tylko jeden plik):
- examples <- to tu wstawiamy przykłady
- keywords.txt
- nazwa_biblioteki.cpp
- nazwa_biblioteki.h
- Po dodaniu biblioteki i restarcie programu, będziemy ją mogli wstawić do kodu programy przez menu Sketch > Import Library > nazwa_biblioteki:
A przykłady będziemy mogli wstawić w menu:
File > Examples > nazwa_biblioteki_w_libraries > nazwa_przykładu
Jak widać na Maku też da się majsterkować z Arduino. A jak wyglądają wasze doświadczenia z Mac OS X’em i robotyką?
A co zrobić jak nie mamy Windowsa, ani Mac OS, tylko Linuksa?
@blablacz: Działa out of box. BTW, użytkownicy Linuksa znani są raczej z tego, że sami sobie dadzą radę, zwłaszcza tacy, którzy chwytają się za rzeczy typu Arduino.
@blablacz:
pod ubuntu sudo apt-get install arduino i śmiga. Jedyny problem na jaki się natknąłem to zawieszanie się IDE, jeżeli otwieram nowe szkice, a mam włączony monitor seriala
@blablacz: Na linuxa przecież jest też pakiet na stronie arduino (nawet na screenie widać) pobierasz instalujesz wybierasz port i śmigasz ;)
Witam! Chciałbym właśnie zacząć programowanie mikrokontrolerów i zastanawiam się dlaczego warto wybrać arduino. Czy nie lepiej wybrać tani programator USBasp i zacząć od tego? W jaki sposób skorzystam korzystając z tego (mimo wszystko drogiego) programatora?
@Paweł: Arduino niesamowicie ułatwia prototypowanie. Nie musisz zaczynać od projektowania i składania układu, tylko montujesz wszystko na płytce stykowej i lecisz na żywca, zmieniając jednym klikiem program, czy sam układ.
Do tego masz do dyspozycji olbrzymią społeczność, która wrzuca do sieci naprawdę całą masę gotowych przykładów, na których można zacząć naukę.
I na koniec – programowanie w Arduino IDE jest dużo prostsze :)
@Łukasz Więcek: Dzięki za szybką odpowiedź :) Ale jednego tu nie rozumiem:
“Nie musisz zaczynać od projektowania i składania układu, tylko montujesz wszystko na płytce stykowej i lecisz na żywca, zmieniając jednym klikiem program, czy sam układ.”
Czy to oznacza, że programujemy mikrokontroler “włożony” do arduino? Myślałem, że on odpowiada za programowanie (jak ma to miejsce we wspomnianym wyżej USBasp)
@Paweł: To jest właśnie największą zaletą Arduino, że możesz programować ten mikrokontroler, który się na nim znajduje. Do wejść/wyjść podpinasz cały układ, podłączasz Arduino do USB i możesz szaleć. A jak już dopracujesz prototyp, to składasz go sobie na osobnej płytce z mikrokontrolerem i za pomocą Arduino (lub dowolnego innego programatora) przerzucasz na niego cały program.
@Łukasz Więcek:
Dzięki, teraz już wszystko rozumiem :)
@Łukasz Więcek: Czy przy pomocy Arduino UNO można zaprogramować ATMEGA328 (pomijając kwestię wyjmowania tej która jest w układzie i włożenia innej)? Szukałem jakiegoś tutoriala na ten temat i na razie znalazłem tylko informacje, że tak się nie da.
Drugie pytanie: czy wyjścia/wejścia na Arduino odpowiadają jakoś pinom ATMEGI, chodzi mi o to czy jak zrobię prototyp czegoś na UNO to później faktycznie wystarczy zbudować układ jeden do jeden na osobnej płytce i będzie działał niezależnie od Arduino?
@Robert: Można :) Tzn ja z tym walczyłem i poległem, ale przedwczoraj Maciej (autor tego postu) rozgryzł ten temat i na dniach opisze to na blogu :)
A co do drugiego pytania – rozpiskę wejść/wyjść w ATmedze masz tutaj: http://www.jameco.com/Jameco/workshop/JamecoBuilds/arduinocircuit_fig12.jpg :)
@Łukasz Więcek: Super! W takim razie czekam z niecierpliwością:) ad 2. dzięki – to już rozwiewa wszelkie moje wątpliwości:)
Bardzo dobry artykuł! Gratulacje dla Macieja.
Witajcie.
Mam zamiar zacząć się bawić Arduino. Od zera :)
Może ktoś mi polecić jaką na początek lutownicę kupić?
Pozdrawiam,
Marcin
No właśnie, warto byłoby poruszyć kwestię przenoszenia układu z prototypu na ten niezależny od Arduino. Szukałem w Internecie informacji na temat użycia Arduina jako programatora, ale wciąż nie jest to dla mnie jasne – można zaprogramowac np. Atmegę8 bezpośrednio z Arduino bez dodatkowej płytki programującej? Jedni piszą, że tak, drudzy zaś twierdzą, że należy skonstruować dodatkową płytkę…
@Kris: Nie trzeba żadnego dodatkowego programatora :) Maciej już się powoli przymierza do napisania posta ze szczegółową instrukcją :)
A co jeśli ktoś nie posiada maca tylko linuksa?
Widzę że niby jest aplikacja pod tą platworme, jednak ostatnia jej aktualizacja jest z 2009 roku, a pod linuksem 3 lata jeśli ktoś posiada zawsze aktualna dystrybucję z dość świeżymi pakietami, to kosmos. Testował to ktoś pod linuksem jak np najnowsze ubuntu czy działa ?
Artykuł świetny, bogate przykłady. Oby więcej takich unikalnych treści!
@Mariusz: Korzystam z IDE arduino pod Debianem Wheezy, działa nez problemów. Można instalować z repo. Co do świeżości pakietu to regularne aktualizacje mają służyć głównie bezpieczeństu. W przypadku tego typu softu myślę, że nie ma się czego bać.
@Robert: Też tak myślę :) chyba ta aplikacja nie potrzebje roota, ani połączenia z netem? Bo jeśli tak, a do tego się nie wysypuje, to wszelkie aktualizacje są zbędne(chyba, że zmiany w pakietach są bardzo duże, ale wtedy jeszcze można spróbować zrobić symboliczne dowiązanie i powinno grajeć :P
Mam Arduino Mega 2560 v2. I przynajmniej ta wersja nie potrzebuje żadnych sterowników. Arduino pojawia się w preferencjach sieci i od razu można programować.
Bez wielkiej sztuki.
Bardzo, bardzo dziękuję za opis pod Maca. Zdecydowanie cały proces nie należy do najbardziej intuicyjnych.
A odnośnie dyskusji o robotyce – zastosowanie robotyki i automatyki w ogólności to przecież nie tylko sprzęt i roboty. Wszystko może być systemem i wszystkim można sterować.
Witam,
zrobiłem wszystko wg instrukcji mam macbooka z El Capitaine. 10.10.x
zainstalowałem wszystko ale nie widzi mi portu
sorki mam Yesemite.
instalowalem wersje 1.0.3, 1.0.4, 1.0.5 oraz 1.8.1. ze strony arduino
w ustawieniach systemowych (raport systemu) nie widzi arduino
i jeszcze zdjęcie podłączonego arduino
Ktoś, gdzieś znalazł rozwiązanie powyższego problemu ?
Miałem taki sam problem. Pomogła wymiana kabla USB na inny i od razu wyświetlił się port.