Arduino na Mac OS X

Arduino na Mac OS X

Typowa płyta Arduino zawiera kontroler, cyfrowe i analogowe linie wejścia/wyjścia, oraz interfejs szeregowy lub USB dla połączeń z komputerem-hostem. Komputer jest wykorzystywany do programowania kontrolera oraz do interakcji w czasie działania z Arduino. Ale co zrobić jak nie mamy Windowsa?

Otóż, żaden problem! Na Mac OS X Arduino posiada pełnoprawną aplikacje i równie bezproblemowo się ją obsługuje.

Numeracja

Słowem wstępu trzeba zaznaczyć że aplikacja do obsługi Arduino od samego początku była numerowana w formie (dla wszystkich platform identycznie):

  • arduino-0023,
  • arduino-0022,
  • arduino-0013,
  • arduino-0012,

oraz dołączane były sterowniki (do wersji Mac OS X – od 10.3 do 10.7) umożliwiające łączenie się przez USB.

Opublikuj swój projekt i odbierz 50% rabatu do wykorzystania w sklepie Nettigo.pl

Najnowsza wersja dostała zupełnie inną numerację tzn.:

  • arduino-1.0

oraz nie ma dołączonych sterowników.

Co potrzebujemy?

Oprócz Arduino i kabla USB, musimy ściągnąć aplikację.
Najnowszą wersją programu znajdziemy na arduino.cc/en/Main/Software:

Arduino dla Mac OS X

Możemy ściągnąć także z www.code.google.com/p/arduino/downloads/list, gdzie znajdziemy wszystkie wydane wersje programu (zarówno na MacOS X, Windowsa jak i Linuxa).

Krok po kroku

  1. Ściągamy aplikację z Google Code.

    Arduino na Mac OS X

  2. Po ściągnięciu i wypakowaniu pokaż nam się Arduino.app:

    Arduino.app

  3. Wypakowaną aplikację Arduino.app, przenosimy do systemowego folderu Programy.

    Arduino.app

  4. Programu jeszcze nie uruchamiamy, ponieważ musimy dodatkowo zainstalować sterowniki żeby Arduino mógł się połączyć z komputerem przez USB. Wersje Arduino.app DO numeru arduino-0023mają dołączone sterowniki do systemów nowszych od Mac OS X 10.3.By ściągnąć sterowniki dla systemu Mac OS X 10.3 lub dla Arduino.app nowszych od arduino-0023 (np. arduino 1.0) wchodzimy na ftdichip.com/Drivers/VCP.htm i wybieramy swój system oraz architekturę procesora:

    Sterowniki dla portów USB w Mac OS X

  5. Po ściągnięciu odpowiedniej wersji przystępujemy do instalacji. Po dwukrotnym kliknięciu obrazu (.dmg) zostanie on zamontowany:

    Sterowniki dla Mac OS X do Arduino

  6. Po zamontowaniu obrazu przystępujemy do instalacji wybierając odpowiednią wersję (w zależności od wersji naszego systemu):

    Instalacja Arduino na Mac OS X

  7. Po udanej instalacji, pojawi się nam komunikat:

    Udana instalacja

  8. Po instalacji sterowników możemy już w pełni korzystać z Arduino na Mac OS X.
    Pamiętajmy tylko o ustawieniu portu USB w samej aplikacji.
    Wybieramy: dev/tty.usbserial-A900aecC.
    Tak wygląda to menu przed i po instalacji sterowników:

    Lista portów

Dodawanie własnych przykładów i bibliotek

W programie możemy korzystać z gotowych już bibliotek oraz przykładów. A co jeśli potrzebujemy dodać nową bibliotekę, albo zapisać sobie nasz często używany przykład? Nic trudnego!

  1. Wchodzimy do folderu użytkownika, po czym tworzymy w Dokumentach następujące foldery:
    user / Dokumenty / Arduino / libraries

    Libraries

  2. Do folderu librariesprzenosimy naszą bibliotekę, która z reguły ma taki skład (czasem jest to tylko jeden plik):
    • examples    <- to tu wstawiamy przykłady
    • keywords.txt
    • nazwa_biblioteki.cpp
    • nazwa_biblioteki.h

    Biblioteka

  3. Po dodaniu biblioteki i restarcie programu, będziemy ją mogli wstawić do kodu programy przez menu Sketch > Import Library > nazwa_biblioteki:

    Import biblioteki

    A przykłady będziemy mogli wstawić w menu:
    File > Examples > nazwa_biblioteki_w_libraries > nazwa_przykładu

    Przykład

Jak widać na Maku też da się majsterkować z Arduino. A jak wyglądają wasze doświadczenia z Mac OS X’em i robotyką?

Ocena: 4.83/5 (głosów: 6)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

41 komentarzy do “Arduino na Mac OS X

  • Witam! Chciałbym właśnie zacząć programowanie mikrokontrolerów i zastanawiam się dlaczego warto wybrać arduino. Czy nie lepiej wybrać tani programator USBasp i zacząć od tego? W jaki sposób skorzystam korzystając z tego (mimo wszystko drogiego) programatora?

    Odpowiedz
    • @Paweł: Arduino niesamowicie ułatwia prototypowanie. Nie musisz zaczynać od projektowania i składania układu, tylko montujesz wszystko na płytce stykowej i lecisz na żywca, zmieniając jednym klikiem program, czy sam układ.

      Do tego masz do dyspozycji olbrzymią społeczność, która wrzuca do sieci naprawdę całą masę gotowych przykładów, na których można zacząć naukę.

      I na koniec – programowanie w Arduino IDE jest dużo prostsze :)

      Odpowiedz
      • @Łukasz Więcek: Dzięki za szybką odpowiedź :) Ale jednego tu nie rozumiem:

        „Nie musisz zaczynać od projektowania i składania układu, tylko montujesz wszystko na płytce stykowej i lecisz na żywca, zmieniając jednym klikiem program, czy sam układ.”

        Czy to oznacza, że programujemy mikrokontroler „włożony” do arduino? Myślałem, że on odpowiada za programowanie (jak ma to miejsce we wspomnianym wyżej USBasp)

        Odpowiedz
  • Witajcie.

    Mam zamiar zacząć się bawić Arduino. Od zera :)

    Może ktoś mi polecić jaką na początek lutownicę kupić?

    Pozdrawiam,
    Marcin

    Odpowiedz
  • No właśnie, warto byłoby poruszyć kwestię przenoszenia układu z prototypu na ten niezależny od Arduino. Szukałem w Internecie informacji na temat użycia Arduina jako programatora, ale wciąż nie jest to dla mnie jasne – można zaprogramowac np. Atmegę8 bezpośrednio z Arduino bez dodatkowej płytki programującej? Jedni piszą, że tak, drudzy zaś twierdzą, że należy skonstruować dodatkową płytkę…

    Odpowiedz
      • A co jeśli ktoś nie posiada maca tylko linuksa?
        Widzę że niby jest aplikacja pod tą platworme, jednak ostatnia jej aktualizacja jest z 2009 roku, a pod linuksem 3 lata jeśli ktoś posiada zawsze aktualna dystrybucję z dość świeżymi pakietami, to kosmos. Testował to ktoś pod linuksem jak np najnowsze ubuntu czy działa ?

        Odpowiedz
  • @Mariusz: Korzystam z IDE arduino pod Debianem Wheezy, działa nez problemów. Można instalować z repo. Co do świeżości pakietu to regularne aktualizacje mają służyć głównie bezpieczeństu. W przypadku tego typu softu myślę, że nie ma się czego bać.

    Odpowiedz
    • @Robert: Też tak myślę :) chyba ta aplikacja nie potrzebje roota, ani połączenia z netem? Bo jeśli tak, a do tego się nie wysypuje, to wszelkie aktualizacje są zbędne(chyba, że zmiany w pakietach są bardzo duże, ale wtedy jeszcze można spróbować zrobić symboliczne dowiązanie i powinno grajeć :P

      Odpowiedz
  • Mam Arduino Mega 2560 v2. I przynajmniej ta wersja nie potrzebuje żadnych sterowników. Arduino pojawia się w preferencjach sieci i od razu można programować.
    Bez wielkiej sztuki.

    Odpowiedz
  • Bardzo, bardzo dziękuję za opis pod Maca. Zdecydowanie cały proces nie należy do najbardziej intuicyjnych.
    A odnośnie dyskusji o robotyce – zastosowanie robotyki i automatyki w ogólności to przecież nie tylko sprzęt i roboty. Wszystko może być systemem i wszystkim można sterować.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Arduino na Mac OS X

Nie przegap nowych projektów!

Zapisując się na nasz Newsletter będziesz miał pewność, że nie przegapisz żadnego nowego projektu opublikowanego w Majsterkowie!

Od teraz nie przegapisz żadnego projektu!

Masz uwagi?