Automat ciastkarski ze sterownikiem PLC

Automat ciastkarski ze sterownikiem PLC

INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(

Opracowałem układ sterowania tzw. multidropa czyli automatycznej maszyny produkującej ciastka. Automaty tego typu zyskują bardzo duża popularność, potrafią zastąpić kilkunastu pracowników – a co za tym idzie bardzo szybko następuje zwrot kosztów poniesionych na zakup maszyny.

W skład systemu sterowania maszyną weszły:

Falowniki sterowane są przez sterownik PLC za pomocą panelu dotykowego. Nie będzie też problemu aby sterowanie odbywało się za pomocą protokołu Modbus RTU. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie w przypadku zastosowania większej liczby silników. Sterownik PLC komunikuje się za pomocą protokołu poprzez RS232 z panelem dotykowym.

Sterownik PLC pozycjonuje taśmę z tacką na ciastka dzięki silnikowi krokowemu. Sterowanie silnikiem krokowym odbywa się poprzez wbudowane funkcje do pozycjonowania. Sterowanie odbywa sie w trybie krok/kierunek. Konfiguracja ogranicza sie do ustalenia parametrów pozycji, a następnie na wywołaniu odpowiednich funkcji.

Konfiguracja ustawień

Konfiguracja parametrów receptury

Panel operatorski HMI, umożliwia w pewnym stopniu wizualizację całego procesu produkcji ciastek. Dodatkowo użytkownik ma możliwość wyboru, gotowych, zapisanych w panelu receptur na żądane ciastko. Jeśli zaistnieje potrzeba może w czasie pracy zmodyfikować recepturę lub dodać nową. Opcjonalnie możliwie jest dodanie zdalnego dostępu do maszyny, umożliwić to może np. podgląd aktualnego stanu produkcji przez zarząd bądź działy kontroli.

Całość działa bez zarzutu od kilku miesięcy.

Oprócz stricte elektryczno/mechanicznych prac montażowych uruchomienie automatu wymagało sporo informatycznej pracy tj.

  • opracowania wizualizacji na panel dotykowy;
  • napisania programu do sterownika PLC;
  • konfiguracji falowników.

Jak działa skomputeryzowany automat można zobaczyć na filmie:

Ocena: 1.75/5 (głosów: 4)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Arduino ethernet device

Arduino ethernet device

Poniżej opisany projekt przedstawia „wrap” biblioteki EtherCard https://github.com/njh/EtherCard.Biblioteka EtherCard bardzo ładnie rozwiązuje konfigurację modułu ethernet…

Jeden komentarz

Odpowiedz

anuluj

Automat ciastkarski ze sterownikiem PLC

Masz uwagi?