Elektroniczne wypieki, czyli PCB z piekarnika

Witam,

Jest to mój pierwszy artykuł na majsterkowo. Nie jest to konkretny projekt, tylko coś co być może ułatwi majsterkowanie kilku użytkownikom. Jakiś czas temu próbowałem zrobić układ, którego sercem był kontroler dostępny tylko w obudowie SMD. Może dla doświadczonych elektroników przylutowanie tego układu do PCB lutownicą kolbową nie stanowiłoby problemu, jednak dla mnie początkującego amatora elektroniki okazało się to dużym problemem. Zanim udało mi się przylutować kontroler tak żeby luty się nie stykały i żeby układ działał musiałem zmarnować klika kontrolerów (a wizualnie wyglądało to strasznie). Szukałem sposobów jak lutować elementy SMD, w większości przypadków do lutowania potrzebna jest stacja lutownicza HOT AIR której nie posiadam, a która tania nie jest. Przypadkiem gdzieś w sieci trafiłem na wpis mówiący o tym, że możliwe jest zlutowanie elementów SMD w domowym piekarniku. Pod artykułem znalazło się wiele wpisów, że to nie profesjonalne, lub że Ci którzy tak robią „dziadują” na zamówieniu PCB z firmy która zrobi to fachowo za „kilka złotych”. Szczególnie wpis o dziadowaniu zainspirował mnie do sprawdzenia tej metody, bo gdybym chciał mieć coś fabrycznie zrobione to bym nie majsterkował tylko sobie to kupił:)

Zanim przystąpiłem do realizacji czegokolwiek postanowiłem sprawdzić czy lutowanie elementów do płytki PCB jest możliwe przy użyciu domowego piekarnika. Oto efekty tej próby.

Co jest potrzebne:

  • Pasta lutownicza,
  • Drucik, spinacz biurowy, lub cokolwiek do nałożenia pasty (ja użyłem nóżki od diody)
  • Płytka PCB (przygotowałem płytkę metodą termotransferu. Na majsterkowo są tutoriale jak taką płytkę zrobić)
  • Element SMD do przylutowania (wylutowałem coś co ma 8 nóżek z jakiejś starej płyty głównej)
  • Pęseta do umieszczenia elementów na płytce (nie jest to konieczne, ale ułatwia pracę. Jeżeli nie masz pęsety poszukaj w kosmetyczce u dziewczyny, ja znalazłem:) )
  • Piekarnik (do „lutowania”).

Wykonanie:

Na płytkę nałożyłem pastę lutowniczą (nóżką od diody). Ile nałożyć pasty? Trudno powiedzieć, to coś jak zapytać kucharza ile to jest szczypta :) Jak widać na zdjęciu łączenia pod nóżki kontrolera zalane są pastą.

Następnym krokiem jest umieszczenie elementu SMD na płytce:

Tak przygotowaną płytkę ułożyłem na folii aluminiowej i włożyłem do zimnego piekarnika.

Piekarnik nastawiłem na ok. 230-240 stopni umieszczając płytkę możliwie jak najbliżej grzałki i czekałem co z tego wyniknie. Po ok 7-10 min kiedy pasta się roztopiła na płytce pojawiły się eleganckie luty.

Efekt końcowy:

Ocena: 4.2/5 (głosów: 15)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

7 komentarzy do “Elektroniczne wypieki, czyli PCB z piekarnika

Odpowiedz

anuluj