Końska paka czyli szafka na przybory jeździeckie

Gdybym miał opisać ten projekt jednym zdaniem brzmiało by ono tak: „Niezbyt estetyczny za to bardzo praktyczny”.

Prezentowana paka ma wymiary zewnętrzne 165x103x62cm (wysokość szerokość głębokość) wewnątrz przewidziana jest wnęka z wieszakiem na dwa siodła, trzy mniejsze i dwie większe półki.

Dokładne wymiary znajdziecie na rysunkach poniżej.

Potrzebne materiały

Szafa nie licząc wieszaka na siodło jest w całości wykonana z płyt OSB. Poniżej przedstawiam rozkroje płyt z wymiarami poszczególnych formatek. Poza płytami potrzebne będą jeszcze wkręty, zawiasy, skobel z kłódką do zamykania drzwi.  Formatki z płyty 18 mm stanowią szkielet konstrukcji, formatki o grubości 12mm są przeznaczone na  drzwi i tył szafy. 

Do wykonania wieszaka na dwa siodła potrzebna będzie kantówka 10x5cm L=2,0m oraz dwie sztuki dwugwintu M10-8cm z nakrętkami i podkładkami. 

Wykonanie

Formatki zamówiłem już docięte, więc pozostało mi je tylko obrobić. Całą skrzynie musiałem montować „w terenie”, aby ułatwić sobie pracę, we wszystkich miejsca styku krawędzi z bokiem płyty wyfrezowałem rowki głębokie na ok 5mm na szerokość płyty i nawierciłem otwory pod wkręty.  Taki zabieg nie tylko ułatwia montaż i zapewnia, że wyjdzie nam prosto, ale również wzmacnia całą konstrukcje, zmniejszając szansę na poluzowanie się połączeń z czasem.

Ciasne pasowanie płyty w rowkach zapobiega jej rozwarstwianiu się podczas wkręcania w nią wkrętów od czoła. 

Zobaczcie jak łatwo składa się tak przygotowane elementy.

Przyszła pora na wykonanie wieszaka. Ten zrobiony jest z struganej kantówki o przekroju ok 10x5cm i długościach odpowiednio 88cm część pionowa oraz 45 i 50 cm zawiesia.  Wieszak jest wykonany z  możliwością regulowania wysokości zawiesi. W pionowej części znajduje się frezowany kanał o szerokości i głębokości ok 15mm. W kanale wywiercony jest rząd otworów o średnicy 10mm w odstępach co 2,5cm. Otwory te wraz z rowkiem służą do mocowania zawiesi. Na jednym z końców zawiesi znajduje się czop o szerokości   15mm i wysokości 14mm. Na środku czopa 3cm od górnej krawędzi zawiesia wkręcony jest dwugwint m10 L=8cm służący do mocowania do części pionowej. Zawiesia można mocować do dowolnej dziurki, dzięki czemu możliwa jest regulacja wysokość zawieszenia i odległość pomiędzy zawiesiami. Ma to znaczenie, gdy będzie następowała rotacja siodeł w pace.  Poniżej zamieszczam kilka zdjęć wieszaka.

Śruba ustala położenie góra-dół, rowek i czop zapobiegają obracaniu się zawiesia.

Dzięki wielu pozycjom montażowym można dopasować położenie zawiesi do wielkości siodeł lub pozbyć się jednego z nich gdy potrzebujemy składować tylko jedno siodło.

Element pionowy wieszaka mocowany jest na dwa wkręty do dolnej i górnej półki.

Gdy wszystkie półki i wieszak są na miejscu przykręcamy tylną część szafy. Oczywiście wszystko lepiej idzie z pomocą kota warsztatowego, który przytrzyma plecy, aby te nie odpadły.

Na tym etapie całość (co prawda jeszcze bez drzwi i zawiesi) powinna prezentować się tak. 

Ostatni element czyli drzwi. Wykonane z arkusza płyty 12mm, wzmocnionego trzema 10cm pasami płyty o tej samej grubości. Wzmocnienia dałem pod miejsca na zawiasy i skobel zamykający, po to aby mieć trochę „mięsa”, w które mogę się wkręcić wkrętami.

Po złożeniu i napełnieniu całość prezentuje się tak. Szafka sama w sobie nie jest ładna jednak wpasowuje się w resztę otoczenia ponadto jest bardzo praktyczna. Koszt materiałów na samodzielne wykonanie paki zamyka się w ok 350 zł (zleży od sklepu) co stanowi połowę ceny sklepowej takich samych szafek. Dodatkowo szafki o podobnych wymiarach najczęściej posiadają wieszak na tylko jedno siodło w zafiksowanej pozycji.

Końska paka czyli szafka na przybory jeździeckieKońska paka czyli szafka na przybory jeździeckie

Ocena: 5/5 (głosów: 11)

Podobne posty

6 komentarzy do “Końska paka czyli szafka na przybory jeździeckie

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?