Cześć chciałbym zaprezentować wam zbudowany przeze mnie kontroler do gier pc. Projekt ten opiera się na elektronice z zwykłego joysticka, przycisków oraz obudowy wydrukowanej na drukarce 3D. Na pomysł zaprojektowania takiego panelu wpadłem podczas grania w gry symulacyjne. Zawsze nudziło mnie monotonne granie na klawiaturze a podczas grania na kierownicy zawsze brakowało przycisków na niej. Po kilku godzinach spędzonych na projektowaniu udało stworzyć mi się to cudo :)
Do zbudowania takiego kontrolera potrzebujemy:
- 11x przelacznik on off chwilowy
- 2x wylacznik on off
- 2x przelacznik chwilowy kolyskowy wielopozycyjny
- thumb joystick z przyciskiem
- przełacznik stacyjka
- jakiś joystick
- srubki m25
- przewody do połączenia przycisków do płytki z joysticka
- dioda
- śruba M8 50mm
- śruba M2
Do wydrukowania panelu użyłem czarnego PLA od firmy Wolfix. Całkowity czas wydruków wyniósł niewiele ponad 21 godzin a waga około 450g. Drukarka jaką posiadam to Prusa i3.
Parametry drukowania:
- Warstwa 0.25mm
- Wypełnianie uchwytu to 75% a pozostałych elementów to 30%
- Temperatura stołu 80 C(stół pokryty dimafixem) dyszy to 195 C
- Prośność pierwsza warstwa 20mm/s później 40mm/s
Przy drukowaniu uchwytu należy zastosować większe wypełnienie gdyż uchwyt łatwo pęka przy mniejszym. Całość na dość grube ścianki (4mm) gdyż chciałem stworzyć coś naprawdę wytrzymałego.
Przednie panele skręcamy za pomocą śrub M2.
Z joysticka wyciągamy całą elektronikę i odlutujemy silniczki wibracyjne i wyprowadzenia do analogów i przycisków.
Do pól lutowniczych przylutowujemy przewody które później lutujemy do przycisków i stacyjni mostkując do wszystkich napięcie odniesienia czyli 5V. Do pól z oznaczeniem czerwonym lutujemy przyciski. zaznaczone na niebiesko jest to napięcie odniesienia (5V). Pola z oznaczeniem żółtym są to pola do których lutujemy przycisk mode. Kolejne 4 przyciski lutujemy w miejsce skąd wlutowaliśmy te 2 małe płytki oznaczone na zielono.
Stacyjkę łączymy w następujący sposób;
W miejsce analogów lutujemy joystick.
Łączymy odpowiednio
LX-VRX
LY-VRY
L3-SW
Vcc-5V
GND-GND
W przypadku gdy mamy joystick w którym musimy załączać analogi poprzez wciśniecie przycisku Mode wyprowadzamy go w bocznej ściance kontrolera(do pól lutowniczych odpowiadających temu przyciskowi lutujemy przycisk) a miedzy przyciskami wiercimy otwór na diodę sygnalizującą.
Tylnią obudowę skręcamy za pomocą śrub M2,5.
Całość według mnie prezentuje się bardzo ciekawie i daję dużą frajdę podczas grania w takie gry jak ETS czy FS2017 :)
Krótki filmik pokazujący działanie:
Modele do wydrukowania: https://www.tinkercad.com/users/5dimtdqfvvq-rafis
Modele znajdują się także w załączniku.
Mógł byś wrzucić na nowo film z działania? Coś jest nie tak z linkiem
Filmik już jest :)
Poprawiłem, żeby się wyświetlał w treści :)
super pomysł
tylko jeszcze zrobić makra i super
może i ja sobie taki zrobię tylko szkoda pad’a
a joystiki jakieś na rs mam, ale już komputer nie :D
5/5
Dzięki :D Najtańszy joystick można kupić już za 20zł wiec nie jest to największy koszt :D
RaFiS – a czy mógłbyś jednak dorzucić pliki do wydrukowania jako załączniki do artykułu? Widzę, że w tamtym serwisie trzeba się zarejestrować, żeby móc cokolwiek pobrać.
Niestety podczas dodawania pliku wyskakuje “undefined”
Widzę, że udało się dodać spakowane w zipie. A wcześniej pliki z jakim rozszerzeniem próbowałeś dodać?
Spakowane w plik rar.
Rara też powinno grzecznie przyjąć. Później obadam…
Sterowanie joystickiem w ets to raczej chybiony pomysł, ale takie akcesorium jako dodatek do kierownicy i pedalów to już jak najbardziej. W farming simie też by się fajnie nadał.
Tak to jest tylko dodatek do kierownicy chciałem zaprezentować to że to wszystko działa :) A do ets jestem właśnie w trakcie projektowania h-shiftera żeby jeszcze bardziej urealnić grę :D
Dlaczego artykuł zaczynasz od opowieści jakie masz narzędzia ? “Drukarka jaką posiadam to Prusa i3”
Tutaj cenimy pomysłowość i innowacyjność, a nie park maszynowy, którego i potencjału i tak nie wykorzystałeś.
Nawet Gesslerowa nie chwali się przed podaniem dania w jakich garnkach gotuje.
Do sedna tematu…
Ja stanąłem przed podobnym problemem. Zachciało mi się manipulatora zdalnego do jednej z maszyn. Pierwsza myśl była taka jak Twoja – rozbebeszamy klawiaturę.
Ale już druga była mniej przedszkolna – jak zmusić Arduino do emulowania klawiatury. Czytałem i czytałem i są biblioteki… Ale nie obsługują jednoczesnego shift/ctrl+kursor, a u mojej chlebodawczyni to niezwykle ważna rzecz.
Próbował/myślał/dłubał ktoś coś w tą stronę ?
Hmm… Arduino Leonardo natywnie wspiera emulowanie klawiatury i myszy w bardzo banalny sposób. I z tego co pamiętam, to skróty klawiaturowe także dało się wysyłać (chociaż głowy nie dam).
Witam, interesujący projekt wyszedł z tego kontrolera. Ciekawi mnie jednak czy udało Ci się stworzyć h-shifter? :)
Jak się sprawuje grzybek? bo po filmiku wydaje się, że zero-jedynkowo.
Tak tylko się wydaje działa on w sposób liniowy jak zwykły analog w joysticku.
Jeśli ktoś ma zakusy na coś bardziej rozbudowanego do symulek to polecam MJoy16. Prosta w budowie maszynka o niezłych możliwościach.
Tu zrobiliśmy do symulatora lotów:
Fajny panel :D Masz może jakiś poradnik jak zbudować mJoy16 ? :D
Przydał by się jakiś poradnik do Mjoy16
Do gier Arcade które mają niewielkie wymagania polecam:
Terminal HPt5300 – energooszczędny PC
Sam planuję zrobić coś podobnego tylko że w formie szafy, takiej jak kiedyś były w salonach gier ;P
Super sprawa taki kontroler. Szkoda tylko że trzeba poświęcić sprawny.