Mini bank pamięci

Mini bank pamięci

Podczas długich podróży samochodem lubię posłuchać muzyki. Płyta CD ma tę wadę, że rysuje się i niszczy np. od zmian temperatur, poza tym przy zmianie płyty trzeba sięgać do schowka. Zdecydowanie wygodniejszym nośnikiem jest pendrive. Ponieważ miałem kilka starszych pamięci USB o pojemności 512MB, postanowiłem je wykorzystać. Inspirację znalazłem na tej stronie: DIY USB „Hard Drive”

Jak dla mnie ten pomysł miał jedną wadę – wszystkie pamięci były podłączone do huba USB i były widoczne przez system. W komputerze to nie jest problem – po prostu widzimy kilka napędów. W samochodzie taki „Dysk” albo nie pracowałby w ogóle albo byłby widoczny tylko jeden z „napędów”. Dlatego też przemyślałem sprawę i znalazłem proste rozwiązanie – przełącznik. Poszukałem w swoich elektronicznych gratach i znalazłem podwójny trój-pozycyjny przełącznik (przełącza dwa obwody w trzech pozycjach).

Odrobina teorii
Urządzenia w standardzie USB 1.1 oraz 2.0 posiadają 4 przewody. Aby móc przełączać pamięci flash wystarczy zamienić przewody sygnałowe (D+, D-) podłączone do naszego komputera, przewody masy oraz zasilanie 5V można pozostawić podłączone. Pamiętać należy o mocy podłączonych na stałe urządzeń USB do jednego portu by nie przekroczyć wartości 1A (dla USB 1.1/2.0). Dokonałem pomiarów pamięci jakie posiadałem – ich pobór wynosił 0,05; 0,05 i 0,07 A. Przy użyciu trzech pamięci (bo na tyle pozwala mi przełącznik) sumarycznie otrzymam ok 0,17 A.

USB Schemat

Co potrzebujemy:

  • pamięci USB
  • gniazda USB (jeśli chcemy mieć możliwość wymiany pamięci)
  • przełącznik (odpowiedni do ilości sztuk pamięci)
  • kabel USB z wtyczką (lub gniazdo jeśli chcemy mieć przewód odłączany)
  • obudowę
  • opcjonalnie płytka uniwersalna
  • opcjonalnie dioda + rezystor (jako kontrolka podłączonego zasilania)

mini bank pamieci 1

Przełącznik
Jeśli ktoś posiada przełącznik, który ma możliwość przełączania trzech lub więcej obwodów, może wykonać bank pamięci z odłączanym zasilaniem od nieużywanych kości (przełączanie linii D+, D- oraz 5V, a masa zostaje wspólna). Mój przełącznik był dwuobwodowy, stąd zasilanie gniazd USB będzie wspólne i stale podłączone.

Schemat

schemat 1schemat 2

UWAGA:

Na schemacie występują dwa przełączniki S1 – w rzeczywistości jest to jeden podwójny przełącznik (niestety nie znalazłem właściwego w bazie elementów).
Schemat jest poprawny wg oznaczeń programu Fritzing w którym był wykonany. USB posiada przewód zasilania i GND na zewnętrznych pinach, piny wewnętrzne to sygnał D+, D-.
Pomyłka w podłączeniu przewodów może doprowadzić do uszkodzenia pamięci flash lub uszkodzenia portu USB/płyty głównej komputera !

Budowa

Po zebraniu wszystkich niezbędnych elementów pracę rozpoczynamy od otwarcia naszych pamięci i przymiarki od obudowy (ja użyłem otwierane etui Curvera).

mini bank pamieci 2

Przycinamy płytkę uniwersalną do żądanych wymiarów i lutujemy przełącznik. Następnie wycinamy w obudowie niezbędne otwory – pod kabel USB (lub gniazdo jeśli chcemy mieć odłączany przewód), pod diodę i pod przełącznik. Mocujemy elementy w naszej obudowie. Ja wykorzystałem cyjanoakryl – metalowa obudowa przełącznika przyklejona do plastikowego etui trzyma bardzo dobrze. Lutujemy gniazda USB (lub bezpośrednio nasze pamięci) do drugiej płytki, przewody łączące przełącznik z pamięciami oraz przewód USB we właściwe miejsca – zasilanie do płytki z pamięciami, sygnały D+, D- do przełącznika. Pod koniec prac „elektrycznych” możemy przylutować diodę wraz z rezystorem (ja użyłem rezystora 510 ohm).

mini bank pamieci 3

Przed pierwszym testem warto po raz kolejny sprawdzić poprawność podłączeń – najprościej sprawdzić przejścia pomiędzy kablem USB a gniazdami pamięci. Jeśli jesteśmy pewni działania to można urządzenie podłączyć do komputera. W moim przypadku okazało się że jedna z pamięci nie działa, miałem kolejną, a dzięki gniazdom USB wymiana była błyskawiczna. Po sprawdzeniu urządzenia, warto zamocować pamięci (np. klejem na gorąco) by w czasie transportu czy upadku nie przemieściły się i nie doszło do zwarcia. W mojej obudowie płytka uniwersalna jest na tyle ciasno spasowana, że po zamknięciu obudowy nic się nie przemieszcza.

mini bank pamieci 4

mini bank pamieci 5

Podsumowanie

Testy przeprowadziłem w dwóch komputerach i samochodzie – wszystko działa prawidłowo. Pojemność 3x 512 MB to aż nadto co potrzebuję. Przełącznik pozwala mi szybko się przełączyć pomiędzy pamięciami i tym samym np. gatunkami muzyki – na jednej pamięci to, a na drugiej co innego.

P.S. Czy przełączam pamięci przy włączonym przewodzie USB ? Tak. Jeżeli wasz przełącznik nie zwiera obwodów D+,D- z dwóch pamięci, nie powinno być żadnych problemów.

Ocena: 4.07/5 (głosów: 69)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

14 komentarzy do “Mini bank pamięci

Odpowiedz

anuluj

Mini bank pamięci

Masz uwagi?