Mini zasilacz warsztatowy

Mini zasilacz warsztatowy

Jakiś czas temu, podczas budowy pojazdu zdalnie sterowanego nastąpił moment, gdy chciałem podłączyć „ustrojstwo” do prądu i przetestować je. I tu pojawił się problem, pokładowy „generator” nie był gotowy, a silniki, serwomechanizmy i LED-y bez prądu elektrycznego nie ożyją. Potrzeba matką wynalazków, więc postanowiłem złożyć urządzenie będące ratunkiem w tego typu sytuacjach. 

Elementy użyte do budowy:

  • Przetwornica STEP-DOWN LM2596 (ok. 4 zł)
  • Przełącznik bistabilny czarny (ok. 1 zł)
  • Woltomierz cyfrowy (ok. 8 zł)
  • Potencjometr 10 kΩ (ok. 1.5 zł)
  • Gniazdo zasilające (ok. 1 zł)
  • Bezpiecznik topikowy – standardowy 2A (ok. 0.4 zł)
  • Dwa gniazda bananowe (ok. 1 zł za szt.)
  • Kilka śrubek z demontażu 
  • Przewody 

Jako iż zawsze przy zakupie elektroniki w sklepach typu Nettigo, Botland, bądź na aledrogo, w koszyku ląduje więcej rzeczy niż potrzeba, to wszystkie potrzebne elementy posiadałem u siebie. Obudowę wydrukowałem z filamentu z domieszką drewna Fiberlogy FIBERWOOD i kapką czarnego PLA na napisy, a elementy do gniazd bananowych z ABSu. 

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł!

Projekt urządzenia

Pracę zacząłem od wykonania szkiców, przez jakiś czas zastanawiałem się nad optymalnym umiejscowienie elementów w obudowie. 

Mini zasilacz warsztatowy

Gdy projekt był gotowy, wszystkie pliki zapisałem w formacie stl by móc je następnie wydrukować. 

Mini zasilacz warsztatowy

Elementy z filamentu „drewnianego” drukowałem na rafcie (pomarańczowa część) ze zwykłego PLA, gdyż pierwszego materiału miałem tylko ok. 45 g. 

Co do parametrów druku, temperaturę głowicy ustawiłem na 198*C, a wysokość warstwy na 0.2 mm. Przy tych ustawieniach elementy wychodzą dość dobrze, a raft odchodzi bez zarzutów. 

Mini zasilacz warsztatowy

Części plastikowe do gniazd bananowych postanowiłem zaprojektować praktycznie od nowa, nie używając starych jako wzoru. 

Mini zasilacz warsztatowy

Z ABSu wydrukowałem elementy do gniazd i mocowanie na bezpiecznik topikowy. Co do parametrów druku, temperaturę głowicy ustawiłem na 260*C, a wysokość warstwy na 0.2 mm. 

Mini zasilacz warsztatowy

Elektronika 

W urządzeniu zastosowałem przetwornicę LM2569. Charakteryzuje się następującą specyfikacją: 

  • Napięcie wejściowe 3.2 V – 37 V
  • Napięcie wyjściowe (regulowane): 1,23 V – 37 V
  • Maks. natężenie prądu: 2 A lub 3 A z radiatorem
  • Maks. moc obciążenia: 10 W lub 15 W z radiatorem
  • Częstotliwość pracy przetwornicy: 150 kHz
  • Maks. sprawność przetwornicy: 92%

Do regulacji napięcia wyjściowego w przetwornicy służył potencjometr wieloobrotowy (precyzyjny) 10 kΩ. W moim zasilaczu wylutowałem oryginalny i zamiast niego, zastosowałem zwykły potencjometr liniowy 10 kΩ o obudowie umożliwiającej montaż we właściwym miejscu. 

Mini zasilacz warsztatowy

Dobrym rozwiązanie może być użycie potencjometru wieloobrotowego, o podobnej obudowie z gwintem. Niestety takowego nie posiadałem. 

Schemat podłączenia:

Mini zasilacz warsztatowy

W celu zabezpieczenia elektroniki urządzenia przed uszkodzeniem w wyniku zwarcia bądź przeciążenia, umieściłem bezpiecznik topikowy (2A) pomiędzy złączem OUT + przetwornicy a złączem bananowym.

Mini zasilacz warsztatowy

Do panelu przedniego przykleiłem gniazda bananowe i przykręciłem potencjometr. Następnie przylutowałem go do wolnych złączy przetwornicy (miejsce gdzie był stary potencjometr), a złącza wyjściowe „OUT” przetwornicy podłączyłem do gniazd. 

Mini zasilacz warsztatowy

Do obudowy przykręciłem woltomierz, gniazdo zasilające przykleiłem klejem na gorąco, wsadziłem przełącznik. Na koniec przylutowałem wolne przewody. 

Mini zasilacz warsztatowy

Następnie skręciłem obudowę. 

Mini zasilacz warsztatowy

Mini zasilacz warsztatowy

I jeszcze film z prezentacją działania:

W parze z urządzenie świetnie sprawuje się komplet 8 akumulatorów AA, zasilacz 12 V, bądź zasilacz do laptopa. 

Mini zasilacz warsztatowy

Mini zasilacz warsztatowy

Dla porównania wersja z niebieskiego ABSu

Mini zasilacz warsztatowy

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 4.93/5 (głosów: 14)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

7 komentarzy do “Mini zasilacz warsztatowy

Odpowiedz

anuluj

Mini zasilacz warsztatowy

Masz uwagi?