Podwieszany uchwyt na szpulę – czyli jak drukować mocniejsze elementy wykorzystując mniej materiału :)

Przyznam się szczerze – nigdy nie lubiłem projektu uchwytu na szpulę doczepianego na górną część stelaża drukarki – mnóstwo jest takich projektów na Thingiverse, i wszystkie mają tą samą wadę – jeśli Twoja drukarka nie jest w 100% sztywna i solidna, będzie on zwiększać wibracje ramy, co doprowadzi do pogorszenia jakości wydruku. Nigdy też nie przypadło mi do gustu stawianie szpuli obok – otwór podający do ekstrudera jest od góry, i jakoś tak czułem, że wszystko mi się przez to plącze w polu roboczym. Postanowiłem coś z tym zrobić – i tak powstał projekt podwieszanego uchwytu! Mimo, że projekt jest prosty, myślę że będzie też bardzo pouczający dla wielu osób, bo wiem że umiejętność tworzenia ażurowych konstrukcji nie jest tak oczywista, więc postaram się pokazać bardzo prostą na to metodę. Do dzieła!

W moim kąciku warsztatowym tuż nad drukarką znajduje się podwieszana szafka, i postanowiłem wykorzystać ją jako mocowanie dla mojego uchwytu. Zastanawiałem się nad tym jak przymocować mój uchwyt, i zrobiłem wersję nieco hybrydową – wnęka w projekcie pozwala ‚wsunąć’ uchwyt na dolną półkę szafki, jednak dla pełnej stabilności konieczne jest przykręcenie całości za pomocą małych śrub. 

Podwieszany uchwyt na szpulę - czyli jak drukować mocniejsze elementy wykorzystując mniej materiału :)

Całość projektu możecie obejrzeć i skopiować tutaj: LINK do OnShape i dowolnie zmienić parametry rozstawy – dzięki czemu łatwo dopasujecie projekt do własnych potrzeb. Można też tak naprawdę kompletnie usunąć część górną, i pozostawić tylko i wyłącznie mocowanie śrubami.

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł!

Ważnym elementem, który widać na powyższej ilustracji są te małe żeberka – to elementy, które znacząco zwiększają wytrzymałość okolic mocowania śrub, zwłaszcza patrząc na orientację w której będziemy model drukować. 

Jak zatem wykonać taką ażurową konstrukcję i nie zwariować? OnShape ma do tego bardzo fajne narzędzia. Na poczatku na płaskim elemencie wykonujemy szkic linii wzdłuż których chcielibyśmy wykonać otwory:

Nastepnie z bazy gotowych skryptów wykorzystujemy funkcję Lighten – zaznaczając odpowiednie obrysy, oraz rozmiar narzędzi skrawających (nazwa bierze się z terminologii CNC) otrzymujemy taki właśnie efekt:

Po dodaniu końcowych szlifów (wygładzenie konturów, chamfer, itp) szykujemy się do druku. Ja osobiście wydrukowałem uchwyt w PETG – temperatura 238 st C, chłodzenie wydruku na 60% – taka kombinacja daj niesamowitą siłę spajania warstw, i wydruk będzie niezwykle mocny. Dzięki ażurowej konstrukcji wykorzystaliśmy dużo mniej materiału, a uchwyt jest BARDZO mocny, i wytrzyma naprawdę duże obciążenia. Przy powyższych ustawieniach powiem szczerze, że nie jestem w stanie złamać tego elementu rękami. Jest naprawdę mocny!

Kilka zdjęć gotowego produktu: 

Mam nadzieję, że ten prosty projekt przyda się w waszych warsztatach, albo przynajmniej wykorzystacie sztuczki projektowe, które tutaj pokazałem :) 

Pozdrawiam i udanego majsterkowania!

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 5/5 (głosów: 3)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

6 komentarzy do “Podwieszany uchwyt na szpulę – czyli jak drukować mocniejsze elementy wykorzystując mniej materiału :)

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?