Prosty kolektor solarny do podgrzewania wody

Witajcie,

Koniec wakacji zbliża się wielkimi krokami, ale na te kilkanaście dni postanowiłem kupić brodzik dla dzieciaków do chlapania. Wymiary 230x160x43. Przez większość dnia, basen niestety przysłonięty żaglem, żeby się dzieciaki nie usmażyły, więc naturalne ogrzewanie było mocno ograniczone. Tym razem potrzebowałem jakiegoś prostego, najlepiej bezkosztowego podgrzewacza do wody w basenie:

Poszperałem trochę w internecie, znalazłem pomysł, potem przeszukałem garaż i strych i znalazłem, starsze pewnie ode mnie, dwie płyty z grzejnika płytowego:

Kilka kolanek, zawory, kawałki rurki z gwintem i przyszedł czas na test szczelności:

Na szczęście okazało się, że są szczelne, więc zabrałem się do szlifowania:

Pewnie gdybym się bardziej postarał wyczyściłbym i rowki, ale projekt miał być szybki :-)

Po wyczyszczeniu, umyciu i odtłuszczeniu pomalowałem czarną, matową farbą. Szkoda, że w najbliższym sklepie nie było jej w sprayu, warstwa byłaby dużo cieńsza, a podejrzewam, że zyskałbym stopień lub dwa:

Dokupiłem jeszcze kilka metrów czarnego węża fi32 mm i pierwszy test w realu:

Efekty:

  • woda na wlocie miała 25 stopni
  • woda po przejściu przez kolektor została podgrzana do 35 stopni

W tym sezonie na tym pozostanę, ale na przyszły dobuduję obudowę, stojak – może nawet na kółkach, żeby łatwo obracać w kierunku słońca, ocieplę od spodu wełną lub styropianem (w tej chwili niepotrzebnie oddaje ciepło). Przy większych basenach pewnie trzeba byłoby więcej  takich panieli szeregowo połączyć.

Dzięki i powodzenia w wymyślaniu nowych pomysłów!

Leszek

Ocena: 5/5 (głosów: 11)

Podobne posty

14 komentarzy do “Prosty kolektor solarny do podgrzewania wody

  • Teraz mamy fale gigantycznych upałów, ciekawe jak się sprawdzi kolektor przy nieco niższych (normalnych) temperaturach? Sąsiad na działce ma umocowaną na daszku 250l stalową beczkę – można brać prysznic, woda nagrzewa się do 52*C (dane z przed 3 dni…)

    Odpowiedz
  • Można jeszcze zrobić zasilanie pompy przez czasówkę, tak żeby przez chwilę woda w kolektorze stała, wtedy bardziej się nagrzeje, potem cykl wypompowywania i znów pauza na nagrzewanie.

    Odpowiedz
    • Dobry pomysł. Pewnie w przyszłym roku się nad tym zastanowię.
      Przydałoby się też jakiś odpowietrzacz zrobić, bo akurat góra kolektora jest najwyżej i ciężko zmusić to powietrze, żeby w dół uciekło :-)

      Odpowiedz
    • chyba finalnie na to samo wyjdzie – fakt – przy wylocie wtedy będzie większa chwilowo temperatura, ale za to już basenie będzie „zimniejsza” – tak samo zimniejsza wleci do kolektora – takie sterowanie jak PWMem diodą :p

      Odpowiedz
  • Dwa lata temu miałem taki sam kolektor złożony z dwóch grzejników po 180 cm długości. Działały świetnie ale, niestety, z dużym minusem. Woda basenowa + tlen powodują przyspieszoną korozję wewnątrz stalowych paneli i nawet po jednodniowym postoju ruda woda wypływała z wylotu. Obecnie używam paneli z tworzywa i problemy z czystością zniknęły.

    Odpowiedz
  • Całkiem fajny projekt, sam na próbę zaopatrzyłem się w gotową nagrzewnicę podpiętą pod pompkę, niby działa, ale niestety, aby to pracowało skutecznie z basenem pond 4 m średnicy potrzeba by było około 4-6 takich paneli a to zbyt drogie rozwiązanie. Zatem warto się przyjrzeć temu projektowi.

    Odpowiedz
    • Znajomy używa gotowych gumowych, ale wg mnie metal ma lepsze przewodzenie ciepła i zawsze trochę większą bezwładność cieplną. Jak się już rozgrzeje, to trzyma nawet jak chmura przysłoni słońce.
      No i dostanie takiego grzejnika na złomie to pewnie kwestia kilku złotych.

      Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?