Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

  Witam, będąc w II klasie technikum koniecznością stało się wykonanie projektu całorocznego. Nauczyciel dał możliwość zakupu gotowego KITu (zestawu części gotowych do złożenia) lub budowę własnej konstrukcji, ja chciałem zbudować coś oryginalnego. W między czasie powstał pojazd LEGO, po czym przyszedł mi pomysł aby umieścić na nim manipulator, a całość umieścić w dedykowanej obudowie.

 Spis wykorzystanych elementów:

– łańcuch rowerowy (ja zakupiłem w Juli)

– zębatki z przerzutek rowerowych

– śruby

– farby w sprayu

– nakrętki

– laminat PCB

serwa (kilka modeli)

– płytka uniwersalna

– przełącznik dźwigniowy

koszyczeki na baterie AA

– akumulatorki / baterie AA

przewody

przetwornica step-up/step-down

– przetwornica step-down LM2596

wtyki goldpin

– moduł Bluetooth HC-06

rezystory (1,2 kΩ i 2,2 kΩ)

mostek H L293D

Arduino Uno

diody LED

chwytak do serw typu micro

  Prace zacząłem od stworzenia wirtualnego projektu w programie Solid Edge ST6. Program jest intuicyjny, a jego obsługa nie stwarza jakich kolwiek problemów. Na początku utworzyłem modele 3D poszczególnych części, by następnie po ich połączeniu utworzyć gotowy model.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

Następnie każdy element konstrukcji został przekonwertowany na płaski rysunek techniczny. Kilka pojedynczych rysunków połączyłem w jeden, tak aby możliwy był wydruk oraz dalsze jego wykorzystanie.

Samobieżny manipulator

    W tym momencie przychodzi czas na właściwą budowę pojazdu. wcześniej utworzone rysunki wydrukowałem na papierze kredowym, następnie przeniosłem metodą termotransferu na pokryte warstwą miedzi płytki PCB o grubości 2 mm, oraz części ramienia na laminat o grubości 1 mm, czego z kolei nie polecam, gdyż ramię bez dodatkowego usztywnienia było dość wiotkie.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

Do wycinania tego typu elementów przydał by się ploter CNC, jednak obeszło się, a do cięcia użyłem wkrętarko-wiertarki oraz tarczy diamentowej. Do wywiercenia otworów użyłem wierteł do metalu, o różnych średnicach.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

Po wycięciu przyszedł czas na połączenie ze sobą elementów, a do tego posłużyła lutownica, cyna i kalafonia.

Samobieżny manipulator

Następnie przyszła kolej na tymczasowe złożenie ramienia, w celu dopasowania poszczególnych elementów.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulatorSamobieżny manipulator

Następnie całość poszła do malowania, przy czym ramię zostało rozebrane na części pierwsze.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

 Po malowaniu ponownie złożyłem wcześniej dopasowane elementy ramienia, oraz zacząłem składać kadłub.

 Samobieżny manipulator

Następnie po zamontowaniu głównych elementów zabrałem się za elektronikę. Jako zasilanie służy 12 baterii AA, które podłączyłem szeregowo do przetwornicy LM2596, zbija napięcie do 6 V (napięcie pracy serwo mechanizmów). Jako przestroga powiem że prąd na niej wynosi chwilowo do 2 amper, wiec podłączenie w tym miejscu słabszej przetwornicy skutkuje jej spaleniem. Następnie aby zasilić arduino, moduł Bluetooth użyłem małej przetwornicy na 5 V. Resztę wg schematu.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

 W przypadku jakiś nieścisłości proponuje zapoznać się z moim wcześniejszym projektem  – pojazdem Lego.

Następnie wszelkie najważniejsze elementy elektroniczne umieściłem na płytce uniwersalnej PCB. Po z lutowanie połączeń radze dobrze sprawdzić czy nie ma przypadkiem gdzieś przebicia (np. na linii piny arduino – linia zasilania 6 V). Przyznam szczerze ze uszkodziłem atmege przez takie takie niedopatrzenie,  na szczęście używałem arduino uno i posiadałem zapasowe mikrokontrolery. A całość prezentuje się następująco.

Samobieżny manipulator

Serwo mechanizmy użyte jako silniki zostały przerobione w identyczny sposób jak w projekcie z pojazdem Lego.  Po czym zostały zamocowane w kadłubie.

Samobieżny manipulator

Program na arduino został napisany w programie Arduino IDE.  Tutaj link do niego Multi sterowanie.

Samobieżny manipulator

Jako iż pojazd sterowany jest przez bluetooth, smartphonem z systemem android, potrzebna była specjalna aplikacja, swoją zrobiłem w programie Appinventor. Tutaj podaje link do apki, jeśli ktoś potrzebuje.

 Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

A tak wygląda to na ekranie smartphona.

Samobieżny manipulator

Następnie złożyłem chwytak ramienia.

Samobieżny manipulator

Samobieżny manipulator

I tak oto przebiegał proces konstrukcyjny w skrócie, mam nadzieje że mój projekt się podoba, a poniżej kilka fotek.

Samobieżny manipulator Samobieżny manipulator Samobieżny manipulator

Zamiast filmu z prezentacją działania wstawiam wam debiut mój i mojego robota w telewizji tvp Katowice.

Pozdrawiam Wojtek :)

Ocena: 4.93/5 (głosów: 151)

Podobne posty

Skrzynka meteo

Skrzynka meteo

Prosta obudowa do stacji meteo. A raczej obudowa radiacyjna.

28 komentarzy do “Samobieżny manipulator

Odpowiedz

anuluj

Samobieżny manipulator

Masz uwagi?