Sterownik PLC Siemens czy mikrokontroler ATmega – co wybrać?

INFORMACJA: Poniższy post znajduje się w Poczekalni.

Podstawowym zadaniem sterownika PLC jest generowanie sygnałów sterujących w odpowiedzi na zmiany sygnałów wejściowych, zgodnie z przyjętym algorytmem sterowania lub regulacji. Reakcja ta zależy od wyników operacji arytmetyczno-logicznych wykonanych dla aktualnych wartości wejść sterownika, jego zmiennych wewnętrznych oraz od zaprogramowanych warunków czasowych.

Sterownik PLC Siemens czy mikrokontroler ATmega - co wybrać?

Natomiast rdzeń mikrokontrolera ATmega to architektura RISC, która liczy ponad 130 pozycji instrukcji asemblera. Częścią rdzenia jest jednostka arytmetyczno-logiczna ALU. Wykonuje instrukcje arytmetyczne, logiczne i bitowe. Mikrokontrolery ATmega wyposażone są w układ mnożący, którego praca trwa jedynie dwa takty zegarowe.

Jeżeli do mikrokontrolera ATmega dodamy elementy (takie jak: drivery, multipleksery, dekodery, konwertery napięć, stopnie mocy, filtry, przetworniki, wyświetlacz, klawiaturę, buzzer, izolację galwaniczną, zabezpieczenia, złącza do podłączania przewodów, obudowa), które będą umożliwiały jego współprace z poziomem sygnałów stosowanych w automatyce przemysłowej, to otrzymamy sterownik, który równie sprawnie będzie działał co sterownik PLC Siemens. W sterowniku SU 1.5 zastosowano mikrokontroler 8-bitowy ATmega 1284, dzięki wcześniej wymienionym dodatkowym układom, umożliwia pracę z sygnałami obowiązującymi w automatyce przemysłowej.

W tej tabeli zestawiono porównanie możliwości operacyjnych sterownika PLC Siemens oraz mikrokontrolera ATmega.

Jak widać w tej tabeli, parametry mikrokontrolera ATmega1284 oraz jednostki centralnej sterownika firmy Siemens są porównywalne, i to zarówno pod względem pamięci programu oraz szybkości jego wykonywania (z przewagą dla ATmega).

Programy dla mikrokontrolera ATmega, zastosowanego w sterowniku SU 1.5, można pisać w asemblerze, języku C, Basicu oraz w Arduino.

Przedstawione powyżej argumenty, dowodzą że ATmega może skutecznie zastąpić sterownik PLC firmy Siemens. Tym bardziej, że środowiska programistyczne dla ATmega są darmowe, a sam sterownik PLC Siemens w konfiguracji zbliżonej do sterownika SU 1.5, jest kilkakrotnie droższy.

UWAGA: Zaloguj się, aby móc zagłosować na ten projekt.

Ocena: 0/5 (głosów: 0)

Podobne posty

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?