Świecący gadżet biurkowy

Świecący gadżet biurkowy

Witam majsterkowiczów. Chciałbym zaprezentować wykonanie statuetki wspinacza z plexi a’la lampka podświetlanej diodami LED. Postanowiłem opublikować mój projekt w konkursie o temacie “światło”, aby pokazać Wam ciekawy sposób na oświetlenie pokoju swoim ulubionym, unikalnym wzorem. Ja uprawiam wspinaczkę, więc wybrałem wzór wspinacza.

Do wykonania statuetki będą potrzebne:

* dwie płytki plexi 10×10 cm, podstawa o grubości 12 mm i druga 8 mm

* trzy diody LED 5 mm (zastosowałem niebieskie)

* trzy rezystory

* stara ładowarka do telefonu

* klej Acrifix 192

DSC_0363

Przygotowanie wzoru i miejsca na diody:

Wzór wspinacza można narysować lub wydrukować z Internetu. Dodatkowo na podstawie dodałem napis “CLIMB”. Wspinacza jak i napis wygrawerowałem urządzeniem Dremel Fortiflex używając cieniutkiego graweru. W podstawie wyżłobiłem rowek na diody wraz z rezystorami, a z boku płytki wywierciłem otwór na kabelek od ładowarki (na zdjęciu zarys rowka i otworu na kabelek).

DSC_0365

Schemat i lutowanie:

Pora na lutowanie wg poniższego schematu. Zastosowana przeze mnie ładowarka jest o napięciu wyjściowym 10V, natomiast rezystory o oporze 85 om każdy. Po zlutowaniu wszystkich elementów układu i przeciągnięciu kabelka przez otwór w płytce, dolutowujemy do układu i umieszczamy całość w wyżłobionym rowku. Dla lepszego trzymania układu w rowku można podkleić klejem na gorąco.

sch

Ostatnie czynności:

Po przygotowaniu płytek i zlutowaniu układu przyklejamy plexi ze wzorem w miejscu montowania diod. Najlepiej kleić w zaciemnionym miejscu, bo klej reaguje na światło i w tedy szybko schnie. Należy mocno docisnąć i pozostawić przynajmniej na 12h, a najlepiej na 24h.

DSC_0078

Efekt końcowy:

Tak oto wygląda podświetlony wspinacz

DSC_0074

DSC_0359

Inne rozwiązanie:

Poza wspinaczem wykonałem również inny wzór i inne rozwiązania, a mianowicie zastosowałem grubszą płytkę plexi ze wzorem, o grubości 12mm co daje lepszy efekt niż 8 mm płytka u wspinacza. Zastosowałem również inny rodzaj oświetlenia – doida LED Flux, która charakteryzuje się szeroki kątem światła. Zaletą zastosowania diody Flux jest wyżłobienie malutkiej dziury o wymiarach 5x5x8 mm, oraz jeden punkt źródła światła i lepszym oświetleniu. Poniżej efekt:

DSC_0089  DSC_0087

Dzięki za zainteresowanie. Pozdrawiam

Ocena: 4.29/5 (głosów: 72)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Standby mode killer

Standby mode killer

Nie wziąłeś od 3 godzin do ręki pilota do TV? Pewnie tniesz komara. I masz…

11 komentarzy do “Świecący gadżet biurkowy

  • Powiem szczerze, że chciałbym mieć taką ozdobę na swoim biurku np. z logo ulubionego zespołu ;) Jakim innym sposobem można na takiej płytce coś w miare bezpiecznie wygrawerować (tak, żeby nie zmarnować dobrej płytki) i ile taka płytka może kosztować?

    Odpowiedz
    • może jest to bardziej pracochłonne, ale ja kiedys na pleksi robilem cos podobnego samym papierem sciernym. składałem na na pol zeby byl sztywniejszy i rysowalem co trzeba różkiem papieru

      Odpowiedz
      • Można udać sie do pobliskiej hurtowni z tego typu materialami, a na bank wydlubiesz z odpadów cala masę takich i wiekszych płytek pleksi a panowie jeszcze Ci podziekują za utylizacje odpadów :)

        Odpowiedz
  • Alternatywa dla Acrifixa 192 jest Acrifix 116 po 10 minutach juz trzyma a po godz. mamy trwale połaczenie. No i nie trzeba w ciemnoscich egipskich sklejac ;).. Projekt bardzo fajny, no i z racji tej że pracuje przy plexi masz 5 :) PZDR

    Odpowiedz
  • Gdybym tylko miał czas na zabawę w takie rzeczy. Kilka lat temu próbowałem siostrze zrobić karmnik dla ptaków. Nie był on jednak szczególnie urodziwy. W zasadzie to rozleciał się przy pierwszej próbie podpięcia go jakiejś powierzchni. To co prezentujesz tutaj drogi kolego to majstersztyk sam w sobie! Nic dodać nic ująć! Wspaniały gadżet i niedrogi w wykonaniu świetnie nadający się na prezent dla bliskiej osoby. Oby tak dalej!

    Odpowiedz
  • Mam takie pytanie, w jaki sposób to zrobić bez płytki stykowej ? Jestem początkującym i to byłby mój pierwszy układ, ale dużo o tym czytałem, więc teraz czeka mnie praktyka ;)

    Odpowiedz
  • Witam.
    Bardzo fajny projekt, przymierzam się do zrobienia czegoś takiego.
    Mam tylko pytanie co do drugiej wersji twojego wykonania.
    W drugim projekcie zastosowałeś grubsza pleksi o gr. 12mm, a czy podstawę zostawiłeś takiej samej grubości?
    Drugie pytanie tyczy się diody LED Flux. O jakim kącie świecenia zastosowałeś 90 czy 180 stopni?
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Świecący gadżet biurkowy

Masz uwagi?