Zasilacz warsztatowy DPS5015 0-15[A] 0-50[V]

Zasilacz warsztatowy DPS5015 0-15[A] 0-50[V]

Witam..

   Przedstawiam moje wykonanie zasilacza na dość fajnym module DPS5015 dostępnym u naszych skośnookich przyjaciół koszt ok 33$.Aukcje do modułu można łatwo znaleźć na popularnej stronie AliExpress.com pod hasłem DPS5015.

Kupując dostaniemy oto taki zestaw w którego skład wchodzi:

  • wyświetlacz LCD z enkoderem i przyciskami funkcyjnymi,
  • główny moduł przetwornicy
  • 2x taśmy łączące moduł przetwornicy z LCD (1x KEYS, 1x LCD)
  • końcówki na przewód do podłączenia wejścia (IN) i wyjścia przetwornicy (OUT),

Parametry zasilacza (przetwornicy) :

  • Zakres napięcia wejściowego: 6.00-60.00V
  • Zakres napięcia wyjściowego: 0V-50.00V
  • Prąd wyjściowy: 0-15.00A
  • Zakres moc wyjściowa: 0-750W
  • Waga produktu: około 222 g
  • Rozmiar wyświetlacza modułu: 79 43 41 (mm) (L W H)
  • Wymiary otworu pod wyświetlacz : 71mm * 39mm
  • Rozmiar modułu mocy: 93 71 41 (mm) (L W H)
  • Długość przewodu połączeniowego: 200mm
  • Przetwornica rozstaw otworów: 86mm, 64mm
  • Rozdzielczość napięcie wyjściowego: 0.01V
  • Wyjście rozdzielczość prądu: 0,01 A
  • Dokładność napięcie wyjściowe: ± (0,5% + 1 cyfra)
  • Prąd wyjściowy dokładność: ± (0,5% + 2 cyfry)

Elementy potrzebne do budowy całego zasilacz (moje wykonanie):

  • 1x moduł DPS5015,
  • 1x mostek prostowniczy 50A,
  • 1x trasformator sym. 2 x 15V AC,
  • 2x gniazda typu banan,
  • 1x kondesator 10 000uF/50V (docelowo będą 2szt, przyjmuje się ok 1000uF/A),
  • 1x przełącznik podświetlany 230V/3A,
  • 1x obudowa metalowa T73 CZARNA bezpieczn .180 x 240 x 80mm,
  • 1x przewód AC 1 metr

Etapy budowy :

W swojej konstrukcji użyłem obudowy metalowej T73 która niesie za sobą więcej plusów niż obudowa plastikowa :

Zalety:

  • sztywniejsza i mocniejsza konstrukcja na lata,
  • gotowe elementy wentylacyjne, gniazdo bezpiecznika i otwór na przewód,
  • metalowa daje możliwość przymocowania elementów które wydzielają ciepło np. w moim przypadku mostek prostowniczy, przy utwierdzeniu go do obudowy ta działa jak radiator o pomaga wydajniej je odprowadzać,

Wady :

  • cena,
  • trudniejsza obróbka (wymagana szlifierka palcowa „Dremel”),

  Budowę zacząłem od rozplanowania elementów w obudowie i na niej, najtrudniej było wyciąć otwory w metalowej obudowie ale na szczęście wyręczyła mnie w tym szlifierka Dremel. Poniżej rozmieszczenie i widok konstrukcji. Jak widać zostało jeszcze trochę miejsca na panelu i w środku gdzie zamierzam wrzucić jeszcze jeden moduł DPS5015 lub inny ; ) zasilacz stanie się podwójnym.

Schemat zasilacza:

  Jak wiemy maksymalne napięcie na wejście przetwornicy to 60V  jak dobrać transformator ? jest to dość proste  należy podstawić pod wzór nasze maksymalne napięcie 60V / √2 =42 V AC  jest to napięcie maksymalne wychodzące z uzwojeń transformatora . Oczywiście nie zalecam szukania transformatora o takim napięciu granicznym tylko mniejszym np. 35V AC. Mnożąc nasze napięcie 35V AC 1,4 = 49V DC nasz zasilacz będzie miał regulacje napięcia od 0 – 49V co jest wystarczające. Po stronie pierwotnej transformatora nie zapomnijmy o bezpieczniku oraz dodatkowo warystorze np.  20N 431K (430V,275VAC) który zabezpieczy nam transformator przed przepięciami z sieci. Kondensatory elektrolityczne można zastosować jak największe jakie posiadamy oczywiście na napięcie wyższe niż napięcie w zasilaczu – pojemność przyjmujemy około 1000 uF / Amper. Bezpiecznik koniecznie zwłoczny ponieważ podczas załączenia transformatora jest duży chwilowy prąd rozruchowy a wartość dobieramy do mocy która z założenia będziemy pobierać tzn. W przypadku gdy zakładamy że będziemy pobierać duże prądy ponad 10A i 50V to po stronie wtórnej będziemy mieć 500W. Bezpiecznik obliczamy  P= U I   stąd  I = P/ U  stąd 500W/ 230V  = w przybliżeniu 2A trzeba zastosować trochę większy i najlepiej z oznaczeniem Tr.  

Użytkowanie zasilacza:

Przyznam się że nie znam w 100% całego sposobu sterowania bo dopiero co go zbudowałem ale opisze to co znam.

Zasilaczem sterujemy za pomocą przycisków oraz enkoder obrotowego. Przycisk M1 po jednokrotnym naciśnięciu pozwala na szybkie przejście do trybu regulacji napięcia w menu głównym regulacje dokonujemy poprzez kręcenie enkoderem w lewo (zmniejszamy wartość) i w prawo (zwiększamy wartość) kliknięcie enkoderem powoduje przeskok kursora w kolejne części wartości (jedności, dziesiątek i setek).Przycisk ON/OFF wyłącza wyjście zasilacza oraz pokazuje aktualną wartość napięcia wyjściowego (np. jeśli jest to akumulator). Przycisk Set wchodzi w ustawienia zabezpieczeń  przy przekroczeniu których wyjście  zostanie szybko wyłączone. oraz innych ustawień zasilacza np. jasność ekranu.

Ekran główny i ekran ustawień: 

Podsumowanie :

   Przetwornica DPS5015 według mnie świetnie nadaje się do budowy warsztatowego zasilacza. Parametry wyjściowe maksymalne przetwornicy  15A i 50V oraz zabezpieczenia świetnie sprawdzą się tam gdzie potrzebujemy nie tylko  sporej mocy ale też regulacji prądu a standardowy zasilacz mający tylko regulację napięcia nie sprawdziłby się. 

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 4.15/5 (głosów: 13)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

10 komentarzy do “Zasilacz warsztatowy DPS5015 0-15[A] 0-50[V]

  • Ogólnie super, chętnie sobie coś takiego bym zrobił, ale brakuje schematu podłączenia wszystkiego – dopiero wtedy artykuł zasłuży na 5 gwiazdek

    Odpowiedz
  • Cała konstrukcja wygląda ładnie. Ciekawy jestem jak sprawuje się regulacja wszystkiego na jednej gałce i przyciskach. Wydaje mi się, że mimo wszystko wygodniejsze są jednak konstrukcje oparte o 4 potencjometry; dla regulacji zgrubnej i dokładnej napięcia i prądu.

    Odpowiedz
  • Fajnie, że dzisiaj można w łatwy i szybki sposób zbudować całkiem fajny zasilacz, ale tu jak dla mnie autor popełnił jeden błąd. Cały zasilacz to impulsówka więc dlaczego moduł głównej przetwornicy zasilany jest z liniowego zasilacza? Gdyby użyć zasilacza laptopowego, mam tu na myśli od starych laptopów, bo miały fajne parametry to i wielkość zasilacza by się zmniejszyła i o pozostałych parametrach nie wspomnę.

    Odpowiedz
    • Witam..
      Zastanawiałem się nad tym tylko nie wiem jak by to pracowało, zasilacz impulsowy zasilany z impulsowego ? czy nie było by problemów ? . Użyłem transformatora bo miałem pod ręką ze wzmacniacza CAT, użyłem sprawdzonej metody budowy zasilaczy – wiadomo wadą jest waga (gdy chce się mieć przenośne cacko) i deko większy rozmiar. Impulsowy zasilacz 50V ( chyba będzie taki ciężko dostać ?) też będzie miał swoje rozmiary, jeśli ktoś użyje zasilacza laptopowego 21,20,19,4V i wystarcza mu takie napięcie na pewno przyoszczędzi miejsca ja postanowiłem wykonać go tak jak wyżej ; ).

      Odpowiedz
  • Zazwyczaj używa się zasilaczy w zakresie napięć 0-30 V , oraz prądów 0- 5 A . Jeżeli na taki się zdecydujemy to znacznie obniżymy koszt konstrukcji ( trafo sieciowe ) . Można również zastosować na wejściu zasilacz impulsowy ( z dobrą filtracją ) wtedy naprawdę zmniejszą się koszty , waga i gabaryty zasilacza . Zintegrowany moduł regulacji i wyświetlacza to b.dobry pomysł Chińczyków .PZDR.

    Odpowiedz
  • Witam
    Wszystko ładnie się prezentuje i pomysł dobry. Musisz pamiętać o kilku rzeczach że jest to obudowa metalowa a w niej panuje napięcie sieciowe wiec przewód zasilający powinien być 3 żyłowy i ta 3-cia żyła (żółto-zielona) dopięta do obudowy tak aby chronić użytkownika przed dostaniem się napięcia 230V na obudowę.
    Kolejny aspekt to na spodzie w przedniej części obudowy wywierć sobie otwory, a szczególnie w obrębie mostka i przetwornicy bo przy dużych prądach możesz ugotować elektronikę.

    Sam osobiście planuję takowy zasilacz tylko dla mnie na wyjściu 15V było by wystarczające, do całości dołączyłbym przetwornice dające 12V i 5A jak i 5V czy 3.3V po 2A i zamontowałbym gniazda USB przydatne do np. Arduino czy ładowania telefonu.

    Dodatkowo do transformatora o dużej mocy dorzuciłbym soft-start tak aby nie wywalało korków w rozdzielni.

    Sam projekt oceniam na 5/5

    Odpowiedz
  • witam dobra konstrukcja tylko zastanawiam się czy przy zasilaniu z niego czegoś maksymalnym prądem – 15 A a małym napięciu przetwornica się nie spali i t56ak jak powiedział ko0lega powyżej – nie ugotuje się –

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj