Baltie – programowanie prostsze niż myślisz! Omówienie interfejsu i pierwszy program.

Baltie – programowanie prostsze niż myślisz! Omówienie interfejsu i pierwszy program.

Zapewne znajdzie się niejedna osoba, która chce zacząć przygodę z programowaniem, albo zachęcić do tego młodsze pokolenie. Ja przychodzę takim osobom z pomocą! Oto poradnik, w którym omówię podstawy programowania w języku obrazkowym Baltie.

Instalacja

Najpierw zajmijmy się pobraniem środowiska. Możemy je pobrać klikając tutaj. Potrzebna będzie nam także aplikacja do rozpakowania pliku – polecam darmowego 7-ZIP‚a. Po pobraniu pliku o rozszerzeniu .zip, rozpakowujemy go za pomocą polecenia „Extract to…” w menu kontekstowym. Po rozpakowaniu ukaże się nam plik instalacyjny. Uruchamiamy go, po czym przeprowadzamy standardową procedurę instalacyjną. Program nie zawiera żadnych reklam, więc każdy powinien dać sobie z nim radę.

Pierwsze uruchomienie

Opublikuj swój projekt i odbierz 50% rabatu do wykorzystania w sklepie Nettigo.pl

Okno programu zaraz po uruchomieniu
Okno programu zaraz po uruchomieniu

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji widzimy czarną przestrzeń i parę przycisków. Oznaczają one po kolei:

  • Otwórz,
  • Zapisz
  • Wyczyść scenę,
  • Przenieś scenę do programu,
  • Poprzednia scena,
  • Następna scena,
  • Bank przedmiotów,
  • Rysuj,
  • Pomoc,
  • Zakończ.

Całkiem sporo jak na początek, lecz wszystkiego idzie się nauczyć. Mi opanowanie tego trybu zajęło ok. 10 minut, więc jak widać wcale nie jest to trudne. W trybie budowania można poćwiczyć obchodzenie się ze sceną i „klockami”. Nasz materiał do budowania możemy pozyskać z „Banku przedmiotów”. Jego okno można wywołać za pomocą dedykowanego przycisku lub klikając na szarą przestrzeń wokół sceny.

Okno "Banku przedmiotów"
Okno „Banku przedmiotów”

Przedmioty  wybieramy klikając na nie lewym przyciskiem myszy. W ten sam sposób stawiamy je na planszy. Do kopiowania istniejących już cegiełek używamy prawego przycisku myszy. Plansza ma wymiary 15×10, to znaczy, że możemy na niej umieścić 150 przedmiotów.]

Tryb czarowania

Teraz przejdziemy do nieco bardziej skomplikowanego trybu. Przełączmy się na tryb czarowania za pomocą przycisku „Tryby” na górnym pasku.

Okno trybu czarowania
Okno trybu czarowania

W tym trybie widzimy 3 nowe przyciski:

  • W lewo zwrot,
  • Idź prosto,
  • W prawo zwrot.

Ich nazwy mówią same za siebie. W tym trybie aby postawić blok należy użyć polecenia „Wyczaruj z wyborem”. Wtedy klocek postawi się jedną kratkę przed Baltie’m. W tym trybie możemy przećwiczyć poruszanie się postacią.

Tryb programowania(nowicjusz)

Po zmianie trybu na „Programowanie(nowicjusz)” pojawia się kompletnie nowe okno, więc nie ma sensu tłumaczyć wszystkich obiektów. Ich przeznaczenia dowiemy się w trackie programowania. Nie ma na co czekać – ułóżmy pierwszy program!

Jako pierwsze wykorzystamy polecenie „Czekaj na klawisz”, które zatrzyma program i nie pozwoli się mu zamknąć przed wciśnięciem dowolnego klawisza. Znajduje się ono na szóstej pozycji w pierwszym rzędzie. Kliknijmy na ikonę polecenia, po czym przeciągamy na czarne pole. Kliknijmy zieloną strzałkę (nią rozpoczynamy program). Zapisujemy plik we wskazanej pozycji. Widzimy naszego czarodzieja. Po wciśnięciu dowolnego przycisku program się zakończy.

Spróbujmy poruszyć czarodziejem. Dodajmy polecenie „Krok”(pierwsze od lewej, pierwszy rząd). Możemy teraz opuścić polecenie „Czekaj na klawisz” o jeden wiersz w dół. Uruchommy program. Jak widzimy Baltie zrobił krok po czym się zatrzymał. Jeżeli chcemy, aby czarodziej wykonał więcej ruchów przed poleceniem „Krok” dodajmy liczbę. Wtedy wykona on właśnie tę liczbę kroków. Jeśli chcemy, aby Baltie postawił blok, po prostu użyjmy banku. Przykładowo dostawiając za poleceniem „Krok” przedmiot numer 2, Baltie wykona krok, po czym postawi klocek. Użyjmy tej sekwencji więcej razy, jeśli chcemy, aby czarodziej postawił więcej klocków(Później wykorzystamy do tego pętle). Przydatny może okazać się fakt, że przytrzymując Shift i klikając prawym przyciskiem na dowolną ilość bloków możemy je skopiować. Wystarczy, że je zaznaczymy, po czym przeniesiemy je za pomocą prawego przycisku myszy. Na pewno pomogą nam polecenia odpowiadające za obracanie postacią. Znajdują się one na 2, 3, 4 i 5 pozycji od końca w pierwszym rzędzie. Obracają Baltie’m w konkretną stronę świata(nie tak, jak polecenia w trybie czarowania, tzn. względem postaci).

Zakończenie

Myślę, że na teraz tyle wiedzy wystarczy. I tak wiemy już bardzo dużo. Z użyciem tych poleceń można wybudować niejedną budowlę. Mi udało się wybudować domek, którego kod wygląda tak:

baltie5

Co prawda, zastosowałem tu pętle, lecz tylko dla skrócenia kodu – można to odtworzyć bez użycia pętli.

Mam nadzieję, że mój post przypadł Wam do gustu. jest to mój pierwszy post. Zależy mi na tym, żeby zarazić programowaniem jak największą liczbę osób. Należy pamiętać, że Baltie jest językiem obrazkowym. Gdy w pełni opanujemy umiejętność programowania w Baltie’m możemy przejść na język tekstowy (od siebie – polecam C++ :) bardzo przyjemny, a przede wszystkim łatwy język na początek prazy z kodem). Nie pozostaje dodać nic, poza podziękowaniem za przeczytanie i prośbą o pozytywną ocenę. Mam nadzieję, że post się przyjmie i będę mógł kontynuować pisanie postów :)

Cześć!

Ocena: 2.5/5 (głosów: 14)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

3 komentarzy do “Baltie – programowanie prostsze niż myślisz! Omówienie interfejsu i pierwszy program.

Odpowiedz

anuluj

Baltie - programowanie prostsze niż myślisz! Omówienie interfejsu i pierwszy program.

Nie przegap nowych projektów!

Zapisując się na nasz Newsletter będziesz miał pewność, że nie przegapisz żadnego nowego projektu opublikowanego w Majsterkowie!

Od teraz nie przegapisz żadnego projektu!

Masz uwagi?