Drewniane puchary

Drewniane puchary

wykonane przez https://www.facebook.com/Poheblu/

Drewniane puchary

W 2015 roku Zielona Góra powiększyła swoje granice przyłączając gminę do miasta. Z tej okazji powstał pomysł na bieg śladem granic nowego miasta, o nazwie Ultramaraton Nowe Granice mierzący ponad 100 km. Organizator zwrócił się do mnie o pomoc i dał mi wolną rękę na zaprojektowanie i wykonanie pucharów oraz medali na te zawody. Postawiłem w projekcie na naturalność oraz wziąłem pod uwagę fakt, iż maskotką biegu jest bóbr.

Pomysł tak się przyjął, że puchary robię już po raz trzeci.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Jak wiadomo są 3 miejsca na podium więc i dla każdej nagradzanej kategorii przygotowałem po 3 puchary rożnych wielkości.

Drewniane puchary

Zacząłem od zakupów w składzie drewna. Na puchary wybrałem drewno olchowe, które jest miękkie i łatwe w obróbce. Kupiłem tarcicę nie obrzynaną o grubości 55mm i szerokości mniej więcej 300mm, dechy miały 3m długości więc pociąłem je i przewiozłem na stolarnie.

Na stolarni dechy obrzegowałem, pociąłem na szerokość i wystrugałem dwie płaszczyzny na wyrówniarce i grubościówce uwzględniając nadmiar materiału na dalszą obróbkę. 

Drewniane puchary

Tak przygotowane elementy dobrałem w pary, ułożyłem kierunki słoji i skleiłem ze sobą klejem do drewna. 

Drewniane puchary

W czasie kiedy klej wysychał zająłem się robieniem podstaw pucharów. Tarcicę wstępnie pociąłem, wystrugałem na wyrówniarce z dwóch stron i na grubościówce do wymiarów na rysunku następnie pociąłem na długość. 

Drewniane puchary

Kolejnym krokiem było nawiercenie otworów na nóżki i wiercenie plus fazowanie pod wkręta mocującego puchar do podstawy. Średnica otworu pod nóżki 8mm, a pod wkręta 6mm. 

Drewniane puchary

Podstawki wyszlifowałem z każdej strony szlifierką taśmową z papierem o gradacji 120. Następnie ręcznie załamałem wszystkie krawędzie i zamontowałem nóżki.

Drewniane puchary

Detale gotowe do barwienia i olejowania.

Drewniane puchary

Sklejone dechy wystrugałem do kąta prostego na wyrówniarce i drugą stronę na grubościówce. Kolejnym krokiem było pocięcie na długość z nadmiarem 5mm na dalszą obróbkę. Do pociętych elementów dokleiłem deseczki w miejscu gdzie będzie szersza czyli górna część kielicha i w ten sposób zaoszczędziłem materiał, który i tak później musiałbym stoczyć. 

Drewniane puchary

Deseczki te musiałem przybić dwoma gwoździkami (nie wbijając ich do końca w celu łatwiejszego usunięcia) żeby nie przesunęły się podczas klejenia.

Drewniane puchary

Następnie po wyschnięciu natrasowałem środek sklejonej bryły i nawierciłem miejsce na zabierak i kieł tokarki.

Drewniane puchary

Elementy przygotowane do toczenia.

Drewniane puchary

Przystąpiłem do toczenia.

Drewniane puchary

Niestety sprzęt fotograficzny zaszwankował i jakość zdjęć jak widać :(

Drewniane puchary

Wstępne toczenie i przysunięcie podtrzymki.

Drewniane puchary

Stoczyłem górę kielicha do wymiaru zgodnego z rysunkiem.

Drewniane puchary

Stoczyłem podstawę kielicha do wymiaru zgodnego z rysunkiem.

Drewniane puchary

Następnym krokiem było obcięcie na długość. Podstawę kielicha wtoczyłem wklęśle dla lepszego przylegania do podstawy.

Drewniane puchary

Kolejnym krokiem było trasowanie linii od podstawy pucharu do zwężenia.

Drewniane puchary

Toczymy do wymiaru zgodnego z rysunkiem.

Drewniane puchary

Aby zapewnić sobie powtarzalność kształtu zrobiłem wzornik który przykładałem do toczonych kielichów.

Drewniane puchary

Drewniane puchary

Całość przeszlifowałem papierem ściernym o gradacji 36 i przystąpiłem do nawiercenia otworu dla ułatwienia dalszego toczenia.

Drewniane puchary

Kielich ponownie zamontowałem na tokarkę i zrobiłem wtoczenie gniazda.

Drewniane puchary

Korzystając z zamontowanego kielicha w tokarce ręcznie wydłutowałem dłutem płaskim górną powierzchnię kielicha – miało to dać efekt naturalnego obgryzienia przez bobra ;) o ile pamiętacie to maskotka biegu.

Drewniane puchary

Drewniane puchary

Z uwagi na kierunek słojów żeby wydłutować dolną cześć musiałem obrócić kielich.

Ostatnim elementem było wykonanie uszu.

Na sklejce 3 mm nakleiłem papierowy model ucha i wyciąłem na wyrzynarce włosowej.

Drewniane puchary

Na desce o grubości duży 21 mm, średni 17mm, mały 15 mm odrysowałem potrzebną ilość uszu. 

Drewniane puchary

Wstępnie wyciąłem elementy i wywierciłem utwór dla ułatwienia wyrzynania. 

Drewniane puchary

Tak przygotowane elementy wyciąłem na wyrzynarce włosowej.

Drewniane puchary

Wycięte uszy również zostaly wydłutowane.

Drewniane puchary

Uszy, kielichy i podstawy pobarwiłem na brąz bejcą.

Drewniane puchary

Następnie przykleiłem uszy do kielichów klejem na gorąco i nadmiar kleju osunąłem dłutem. 

Na podstawy i puchary nałożyłem olej do mebli. Po wyschnięciu zająłem się montażem tabliczek znamionowych na podstawie pucharu. 

W tabliczkach wywierciłem 4 otwory na ozdobne mosiężne gwoździe.

Drewniane puchary

Tabliczki przybiłem do podstawy pucharu. Ostatnią operacją było scalenie podstawy pucharu z kielichem.

Drewniane puchary

A tak wyglądają gotowe puchary.

Drewniane puchary

Żeby zdobyć jeden z 21 pucharów wystarczyło 24 lutego br. wziąć udział w Ultramaratonie Zielonogórskim, pokonać ponad 100 km w mrozie na tyle szybko żeby załapać się na podium ;)

Ocena: 5/5 (głosów: 8)
Kammar24.pl - patron działu Drewno

Podobne posty

Pudełko z przegródkami

Pudełko z przegródkami

Proste pudełko z cienkiej sklejki ale z nieco skomplikowanymi za to eleganckimi złaczami. Przyda się…

6 komentarzy do “Drewniane puchary

Odpowiedz

anuluj

Drewniane puchary

Masz uwagi?