Krótki kabel USB – jak zrobić go samemu?

Dzisiaj, przy okazji sprzątania, moja Kasia powiedziała, że chciałaby mieć krótszy kabel do smartfona. W sumie racja – ten 2-metrowy kabel dołączony przez producenta średnio się sprawdza, jak telefon leży parę centymetrów od gniazda USB w laptopie. Jaki by był ze mnie mąż, jeżeli nie spełniłbym zachcianki własnej żony? ;)

Niestety z krótkimi kablami USB jest jeden problem… strasznie ciężko je dostać. Jak już gdzieś się trafi krótszy, to i tak ma najczęściej przynajmniej 30cm. Nie pozostało mi więc nic innego, jak skrócić standardowy kabel do potrzebnej długości :)

Dla elektroników, elektryków i innych osób lubiących się bawić lutownicą, post ten może wydać się zbyt banalny, by zaśmiecać nim bloga. Z doświadczenia jednak wiem, że jest też spora grupa osób, które bez poprowadzenia za rękę takiej operacji by nie przeprowadzili. Ba – już nawet kilka razy znajomi prosili mnie o skracanie, przedłużanie czy naprawianie kabli USB, bo sami po prostu bali się za to zabierać :)

Co będzie potrzebne?

Będziemy potrzebować w zasadzie tylko kabel USB, który chcemy skrócić i wtyczkę USB do samodzielnego montażu (chociaż bez niej też dałoby się obejść).

Krótki kabel USB - jak zrobić go samemu?

Teoretycznie można by po prostu wyciąć ze środka większość kabla, a następnie tylko zlutować ze sobą pozostałe końcówki. Rozwiązanie to ma tylko jedną wadę – każdą z czterech znajdujących się w kablu USB żył trzeba od siebie odizolować, co bardzo pogrubia miejsce łączenia. Przy dłuższym kablu takie zgrubienie nie ma znaczenia, ale przy krótszym od razu traci się na elastyczności (i estetyce). Dlatego ze standardowego kabla USB wykorzystamy tylko wtyczkę wchodzącą do smartfona, a z drugiej strony założymy wtyczkę USB do samodzielnego montażu.

Ale po kolei…

Na początku ucinamy kabel na interesującą nas długość, nożykiem ściągamy na końcu trochę izolacji i cynujemy końcówki wszystkich czterech żył oraz koniuszek oplotu (ekranu):

Kolory żył znajdujących się w kablu USB są standardem i w 99% przypadków producenci się tego standardu trzymają. Jeżeli w Waszych kablach są te same kolory, możecie je przylutować do wtyczki USB w kolejności widocznej na poniższym zdjęciu:

Jeżeli jednak by się zdarzyło, że producent Waszego kabla zastosował inną kolorystykę żył, musicie wziąć do łapek jakiś miernik i posprawdzać z oryginalną wtyczką USB, w jakiej kolejności zostały tam podłączone. Ewentualnie, jak Wam nie szkoda (bo może się jeszcze przydać), możecie rozciąć oryginalną wtyczkę nożykiem i zajrzeć do środka :)

Po przylutowaniu wystarczy zmontować wtyczkę:

Ekran, który nam pozostał, wywijamy do tyłu w ten sposób, żeby znalazł się w miejscu zaciśnięcia blaszek na końcu wtyczki (po zaciśnięciu ekran będzie miał dobry i pewny kontakt z metalową obudową wtyczki):

Zakładamy ostatnią część wtyczki, zaginamy blaszki i gotowe:

Wtyczki USB do samodzielnego montażu są sprzedawane w różnych wersjach. Jedne mają dołączoną obudowę, inne stanowią zwartą konstrukcję bez obudowy. W Zielonej niestety nie znalazłem nigdzie wtyczek z obudową, a taka metalowa wtyczka, mimo tego, że solidna, raziła mnie w oczy. Dlatego też na koniec założyłem na nią koszulkę termokurczliwą:

Gotowy kabel z podłączonym smartfonem prezentuje się tak:

I co – można? Można!

Kończąc post chciałbym wszystkich serdecznie zaprosić na nasze forum dla majsterkowiczów :)

Ocena: 4.64/5 (głosów: 39)

Podobne posty

55 komentarzy do “Krótki kabel USB – jak zrobić go samemu?

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?