Zestaw uruchomieniowy

Zestaw uruchomieniowy

Witam. Może opowiem swoją historie jak zaczynałem przygodę z mikrokontrolerami. Na początku zastanawiałem się jak każdy nad wyborem języka programowania,środowiskiem. Jako że wcześniej nigdy nie miałem styczności z mikrokontorlerami postanowiłem wybrać język BASCOM. Zrobiłem do tego programator lpt, kupiłem płytkę stykową i dużo elektronicznej drobnicy. Jednak szybko zrezygnowałem z tego języka z powodu wielu narzekań i że do niczego on się później nie przyda. Zmieniłem język na C i środowisko Eclipse, (myślałem też o Arduino ale wolałem wykorzystywać goły mikrokontroler). Zrobiłem do tego programator już na USB i dokupiłem jeszcze więcej drobnicy. Na początku wszystko było super, pierwsze programy, wiadomo miganie diodami z różnymi efektami, później wyświetlacze, najróżniejsze czujniki i zaczynały się powoli schody. Prototypy projektów były coraz bardziej rozbudowane i moja płytka wyglądała mniej więcej tak:

Zestaw uruchomieniowy

Jeśli wszystko działało to spoko, ale jeśli nie to było dużo szukania, kłopotów, w ogóle szkoda gadać. A najgorsze jak zrobiłem mniej wiecej taki układ jak wyżej, coś nie chciało działać zdenerwowałem się, rozmontowałem układ do zera a po kilku minutach przypomniałem sobie, że jeszcze miałem coś sprawdzić coś przepiąć. I co wtedy montować układ od nowa i tracić cenny czas? Postanowiłem coś z tym zrobić i wybór padł na najprostszy zestaw uruchomieniowy z niezbędnymi modułami, które mogę połączyć z mikrokontrolerem za pomocą kilku przewodów.
Co zawiera układ:
-mikrokontroler z prawidłowym zasilaniem, filtrowaniem itd.
-wyświetlacz lcd 2×16
-wyswietlacz led 4 cyfrowy ze wspólną anodą
-sterownik silnika
-kilka diod
-kilka przycisków

W początkowym założeniu były jeszcze:
-8 wyjść mocy
-układ czasu rzeczywistego
-brzęczyk
-przejściówka usb-rs232
-stabilizator
-czujnik temperatury

ale na końcu zrezygnowałem z tego z różnych powodów.

Zestaw uruchomieniowy

Zestaw uruchomieniowy

Ostrzegam, że schemat i płytka nie wyglądają rewelacyjnie z powodu, że pierwszy raz używałem do tego celu programu KiCad.

Do tej pory zawsze używałem programu Eagle, ale nie pozwolił mi na zrobienie tak dużej płytki w związku z ograniczeniami w darmowej wersji. Przy okazji może macie jakieś sposoby na większą płytkę w Eagle?

Płytkę wykonałem metodą termotransferu, nie będe opisywał jak ponieważ jest wiele artykułów w internecie na ten temat a także na majsterkowie:  https://majsterkowo.pl/kolejny-nudny-artykul-o-termotransferze/

Całą płytkę pobieliłem jeszcze cyną dla ochrony. Zrobiłem to za pomocą kalafoni, cyny i lutownicy.

Zestaw uruchomieniowyZestaw uruchomieniowy

Zestaw uruchomieniowy

Zestaw uruchomieniowy

I teraz mogę bez problemów testować proste programy za pomocą kilku przewodzików.

Zestaw uruchomieniowyNa płytce pozwoliłem sobie jeszcze umieścić swoje nazwisko.

Gdyby były jakie kolwiek pytania to słucham uważnie.

Pozdrawiam. Roberto

Ocena: 4.73/5 (głosów: 80)

Podobne posty

13 komentarzy do “Zestaw uruchomieniowy

Odpowiedz

anuluj

Zestaw uruchomieniowy

Masz uwagi?