PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Witam

W dniu dzisiejszym chciał bym Wam pokazać w jaki sposób wykonałem praktyczne narzędzie do ostrzenia noży. Przy jego pomocy nie tylko można perfekcyjnie naostrzyć nóż, ale również naprawić zniszczone ostrze. A najlepsze jest to że wykonanie tego urządzenia wyniosło mnie zaledwie 16 zł, więc śmiało mogę użyć stwierdzenia iż jest to projekt niskobudżetowy. A więc do dzieła.

Zanim przystąpiłem do budowy,  jak to zwykle bywa przeszukałem swój warsztat w poszukiwaniu rzeczy które mogły by mi się przydać. Tak naprawdę jedyną rzeczą jaką zakupiłem był wałek liniowy 8mm + dedykowane do niego łożysko liniowe, cała reszta  pokrętła, śruby i magnesy – pochodzi z demontażu.

Jako głównego materiału do budowy użyłem sklejki o różnej grubości.  

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

W pierwszej kolejności przygotowałem korpus, w którym nawierciłem miejsca pod magnesy neodymowe oraz wypiłowałem podłużne otwory służące do regulacji urządzenia.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Kolejnym krokiem było przygotowanie ruchomej platformy. Została ona wykonana w taki sposób aby mogła się swobodnie przesuwać po korpusie ostrzałki.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Boki platformy zostały przyklejone klejem do drewna a następnie dodatkowo wzmocnione wkrętami.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

W podobny sposób wykonałem element który uniemożliwia przesuwanie się noża podczas ostrzenia.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Jedna z dłuższych krawędzi została spiłowana pod kątem około 15 stopni, ma to zapobiec piłowaniu jej elementem ściernym, podczas ostrzenia noża.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Do dopełnienia całości z kawałka grubej sklejki wykonałem obsadę łożyska liniowego,

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

oraz uchwyty mocujące element ścierny.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Mając już wykonane wszystkie elementy drewniane, przystąpiłem do ich bejcowania.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

W międzyczasie gdy drewno zostało odstawione do wyschnięcia, z kawałka śruby M14 wykonałem tulejki o wewnętrznej średnicy 8mm. Dodatkowo jedną z nich przewierciłem z boku i wykonałem gwint M5.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Po wyschnięciu elementów drewnianych, wykonane wcześniej tulejki umieściłem w uchwytach. Otwory w nich okazały się jednak odrobinę za duże więc tulejki zostały wklejone przy pomocy kleju epoksydowego.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

W podobny sposób postąpiłem z obsadzeniem łożyska liniowego.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Nadszedł czas na wykonanie obrotowej głowicy, do wykonania której wykorzystałem stare obrotowe  kółko, a raczej jego sam korpus.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

 Z kółka usunąłem ośkę i rolkę, a w ich miejsce zamontowałem obsadę łożyska liniowego. Jako ośki użyłem śruby meblowej.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Następnie całość przymocowałem wkrętami do platformy, dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskałem możliwość obrotu w pionie i w poziomie, a przesuwając platformę po korpusie w przód lub tył  – uzyskałem możliwość zmiany kąta ostrzenia.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Elementy korpusu zostały ze sobą skręcone w taki sposób , aby wkręty jednocześnie mocowały magnesy neodymowe.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Przyrząd po  zamontowaniu platformy i ogranicznika, oba elementy posiadają możliwość regulacji.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Omówienia wymaga jeszcze suwadło przy pomocy którego dokonuje się ostrzenia. Jak już wcześniej wspominałem jest to wałek liniowy o długości 50cm. Na jednym z jego końców zamontowałem drewnianą rękojeść ( prawdopodobnie pochodzącą ze starego pilnika). Tak aby łatwiej było się nim posługiwać. Następnie została nałożona  sprężyna i przygotowane wcześniej uchwyty, jak można zauważyć jeden z uchwytów jest mocowany na stałe przy pomocy śruby dociskowej, zaś drugi przesuwa się swobodnie i wraz ze sprężyną tworzy docisk.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Takie rozwiązanie powoduje że bardzo szybko i bez problemów można wymienić zużyty  kamień na nowy, lub  taki o innej gradacji. 

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Kamienie to nic innego jak 25mm szerokości listewki oklejone z obu stron płótnem ściernym o różnych gradacjach. Takie kamienie doskonale się sprawdzają we wstępnym etapie ostrzenia.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Przyrząd został skonstruowany w taki sposób aby mógł współpracować z profesjonalnymi kamieniami ceramicznymi  Ruixin, Ganzo Apex czy nawet diamentowymi, dlatego warto się w takie zaopatrzyć – koszt tych pierwszych to ok. 10-20 zł za sztukę.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Aby prawidłowo naostrzyć nóż należy urządzenie ustawić na równej i stabilnej powierzchni, w miejscu w którym będziemy wykonywać ostrzenie. W pierwszej kolejności należy ustawić ogranicznik w taki sposób aby ostrze noża wystawało poza krawędź przyrządu około 5mm. Następnie trzeba zmierzyć kąt pod jakim ustawione jest urządzenie, w moim przypadku to 19,3°. Najbardziej optymalne ostrzenie to 20,0° na stronę, czyli brakuje jeszcze 0,7°

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Aby uzyskać brakujące 0,7° należy  kątomierz tym razem ustawić na pręcie suwadła, i regulować platformą do uzyskania odpowiedniego kąta, zablokować pokrętłem platformę i można przystąpić do ostrzenia.

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Prawidłowe ostrzenie wykonuje się zaczynając od kamienia o  gradacji P100 – P600, a kończąc na gradacjach  P1000 – P2000. Warto wspomnieć że przy stosowaniu profesjonalnych kamieni stosuje się specjalny olej do ostrzenia, który zapobiega nadmiernemu ścieraniu się kamieni.

Zawsze myślałem że naostrzenie noża to prosta sprawa, teraz wiem jak bardzo byłem daleki od prawdy…

zapraszam do komentowania

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 5/5 (głosów: 2)

Podobne posty

2 komentarzy do “PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Odpowiedz

anuluj

PRZYRZĄD DO OSTRZENIA NOŻY

Masz uwagi?