Różnice pomiędzy mikrokontrolerem a mikroprocesorem.

INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(

Pojęcie mikrokontroler oznacza układ scalony z wyspecjalizowanym mikroprocesorem, który spełnia dwa podstawowe kryteria:

  • Jest zdolny do autonomicznej pracy, tzn. w najprostszych zastosowaniach nie wymaga przyłączenia zewnętrznych układów pomocniczych, np. pamięci;
  • Został zaprojektowany z myślą o pracy w systemach kontrolno-pomiarowych, ma zatem rozbudowany system komunikacji z otoczeniem, zarówno przy użyciu sygnałów cyfrowych, jak i analogowych.

Standardowy mikroprocesor jest złożony z jednostki centralnej i szczątkowej pamięci danych która przyjmuje postać zbioru rejestrów. Większość mikroprocesorów posiada także generator zegara. Mikroprocesory natomiast nie mają wbudowanej pamięci programu i układów wejścia/wyjścia ani układów peryferyjnych.

Mikrokontroler może być zatem uważany na pierwszy rzut oka na mikroprocesor który posiada dodatkowo wbudowane układy pamieci i układy do komunikacji z otoczeniem. Ważna różnica dotyczy ponadto zbioru operacji realizowanych przez CPU, nazywanego listą instrukcji. W przypadku mikroprocesorów lista instrukcji jest zaprojektowana pod kątem ułatwienia obliczeń numerycznych i transmisji danych, natomiast mikrokontrolery mają rozbudowane grupy instrukcji do obsługi urządzeń peryferyjnych.

Mikrokontrolery znajdują szereg zastosowań, np. jako sterowniki silników krokowych, przykładem mogą być sterowniki ETRONIX SU 1.2 oraz SU 1.5 w których zastosowano 8-bitowe mikrokontrolery RISC firmy ATMEL.

Ocena: 1.4/5 (głosów: 5)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Arduino ethernet device

Arduino ethernet device

Poniżej opisany projekt przedstawia „wrap” biblioteki EtherCard https://github.com/njh/EtherCard.Biblioteka EtherCard bardzo ładnie rozwiązuje konfigurację modułu ethernet…

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?