Sprężarka warsztatowa z butli od Stara

Sprężarka warsztatowa z butli od Stara

Witajcie

Jak wiadomo potrzeba matką wynalazków dlatego podczas ubiegłego lata postanowiłem wykonać sprężarkę w miarę mobilną ze zbiornika powietrza od samochodu ciężarowego STAR. Zastosowany kompresor to HS11 montowany niegdyś w ciągnikach ursus 330. Oczywiście kompresor został zakupiony na popularnym portalu aukcyjnym i przeszedł kapitalny remont. Silnik elektryczny to TAMEL SZje 12a ( 3-fazowy, 0,8 kW, 2890 obr/min ). Oczywiście nie obyło się od zakupu zaworu zwrotnego, wyłącznika ciśnieniowego, dwóch kółek, reduktora z dwoma wyjściami oraz paru drobiazgów. Osłona kół pasowych i paska została wykonana z wkładu filtra od klimatyzacji przemysłowej oraz kratki  zbrojeniowej ze złomu.

Wykaz części użytych do budowy sprężarki to:

– zbiornik powietrza

-silnik elektryczny Tamel SZje 12a

– sprężarka jedno tłokowa HS11

– wyłącznik ciśnieniowy

– reduktor z dwoma wyjściami

– stycznik DILEM-10 + obudowa

– wtyczka siłowa 16A

– zawór spustowy

– koła 200/50-10

– szybkozłączka

– osłona paska klinowego z filtra powietrza + krata zbrojeniowa

– drobne śruby, podkładki, uszczelki, oś, koło pasowe na silnik, filtr powietrza sprężarki,  kolanka hydrauliczne itp

1
Zbiornik powietrza już oczyszczony i przyspawane niezbędne podzespoły do zamontowania części składowych kompresora.
2
Malowanie farbą podkładową.
Teraz tylko czekamy aż farba wyschnie aby można było zamontować wszystkie niezbędne elementy.

 

4
Silnik również przeszedł remont. Koło pasowe zastosowałem o średnicy 70 mm
4a
Tabliczka znamionowa silnika. Pamiętajmy aby tego miejsca nie zamalowywać farbą.
5
Efekt końcowy po remoncie sprężarki HS11
6
Pod silnik zamontowałem dwie szyny aby można było regulować naciąg paska klinowego.
6a
Głowicę sprężarki można ustawić w czterech różnych pozycjach.
7
Stycznik i jego podłączenie
8
Takie wybrałem rozwiązanie wyłącznika ponieważ miałem to na stanie w warsztacie.
9
Reduktor
10
Wyłącznik ciśnieniowy oraz jego połączenie do sprężarki
11
Zegar wyskalowany do 10 BAR.
12
Filtr powietrza
13
Zawór spustowy. Taki sam jak stosuje się do odpowietrzania grzejników
14
Wtyczka siłowa 16 A
15
Logo pewnej znanej firmy – zapewne wtajemniczeni się domyślają z jakiej branży.
16
Pamiętajmy aby rozstaw kół był odpowiednio szeroki . Środek ciężkości jest w tym przypadku wysoko ( silnik i sprężarka ważą swoje )
17
Oto efekt końcowy

 

Co prawda projekt wymaga dopieszczenia jak widać na filmiku pasek wymaga naciągnięcia stąd te dźwięki.

Zastosowałem dodatkową szybkozłączke bezpośrednio na butli która służy do nabijania  20 litrowego zbiornika który mogę przenieść w miejsce gdzie jest mi potrzebne sprężone powietrze. Do tego zadania potrzebny jest przewód w oplocie z dwiema końcówkami męskimi oraz zaworem kulowym. Można podłączyć dodatkową butlę powietrza i dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększa się nam wydajność  dwukrotnie.

Czas napełnienia zbiornika od 0 do 5 Barów to 1 min i 9 sek.

Ocena: 4.86/5 (głosów: 58)

Podobne posty

29 komentarzy do “Sprężarka warsztatowa z butli od Stara

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?