Witajcie
Jak wiadomo potrzeba matką wynalazków dlatego podczas ubiegłego lata postanowiłem wykonać sprężarkę w miarę mobilną ze zbiornika powietrza od samochodu ciężarowego STAR. Zastosowany kompresor to HS11 montowany niegdyś w ciągnikach ursus 330. Oczywiście kompresor został zakupiony na popularnym portalu aukcyjnym i przeszedł kapitalny remont. Silnik elektryczny to TAMEL SZje 12a ( 3-fazowy, 0,8 kW, 2890 obr/min ). Oczywiście nie obyło się od zakupu zaworu zwrotnego, wyłącznika ciśnieniowego, dwóch kółek, reduktora z dwoma wyjściami oraz paru drobiazgów. Osłona kół pasowych i paska została wykonana z wkładu filtra od klimatyzacji przemysłowej oraz kratki zbrojeniowej ze złomu.
Wykaz części użytych do budowy sprężarki to:
– zbiornik powietrza
-silnik elektryczny Tamel SZje 12a
– sprężarka jedno tłokowa HS11
– wyłącznik ciśnieniowy
– reduktor z dwoma wyjściami
– stycznik DILEM-10 + obudowa
– wtyczka siłowa 16A
– zawór spustowy
– koła 200/50-10
– szybkozłączka
– osłona paska klinowego z filtra powietrza + krata zbrojeniowa
– drobne śruby, podkładki, uszczelki, oś, koło pasowe na silnik, filtr powietrza sprężarki, kolanka hydrauliczne itp
Co prawda projekt wymaga dopieszczenia jak widać na filmiku pasek wymaga naciągnięcia stąd te dźwięki.
Zastosowałem dodatkową szybkozłączke bezpośrednio na butli która służy do nabijania 20 litrowego zbiornika który mogę przenieść w miejsce gdzie jest mi potrzebne sprężone powietrze. Do tego zadania potrzebny jest przewód w oplocie z dwiema końcówkami męskimi oraz zaworem kulowym. Można podłączyć dodatkową butlę powietrza i dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększa się nam wydajność dwukrotnie.
Czas napełnienia zbiornika od 0 do 5 Barów to 1 min i 9 sek.
Ładnie to wyszło.
Czym wycinałeś otwory pod silnik, że wyszły ci takie równe?
Szyny pod silnik miałem już gotowe. Nie pamiętam z jakiego były urządzenia.
Daje 5/5.
Ja bym nie naciągał paska tylko poszedł do sklepu i kupił jakiś lepszy
Zastanowię się nad tym rozwiązaniem jeśli naciąg nie da rezultatu.
Ten projekt był na elektrodzie? Gdzieś już to widziałem…
To jest moja pierwsza edycja tego projektu.
mogłeś podobny widzieć na ” Majsterkowie” – kolega stigfighter już kiedyś prezentował podobny kompresor ( w podobnym kolorze) – niestety tamten nie wydostał się z poczekalni, szczerze mówiąc sam nie wiem dlaczego?
Zgadza sie wystawialem na majsterkowie podobna sprezarke ( wieksza ) ale beznadziejnie opisalem projekt. Jedynie usprawiedliwiam sie tym iz dopiero zaczynalem swoja przygode z majsterkowem.
Poprwa jedną rzecz w opisie:
“Czas napełnienia zbiornika od 0 do 5 Barów to 1:09 sek.”
Jeśli nabicie 5 bar wynosi trochę ponad sekundę, to pozazdrościć. :)
chyba miało być 1:09min
poprawione ale wybrałem jeszcze inna wersję :)
Ja mam pytanie odnośnie kompresora. Sam go remontowałeś czy komuś to zleciłeś ? Oraz ile Cie to kosztowało? Mam też kompresor od stara więc myślę żeby go wykorzystać w ten sam sposób. Ile litrów ma zbiornik ?
przy spawaniu korzystałem z pomocy wujka natomiast co do remontu zrobiłem go sam. Taką miałem wizję i jestem zadowolony z rezultatu. Co do butli zdecydowanie polecam z LPG. Co do kosztów trudno jednoznacznie określić. Butla na złomie kosztowała mnie 20 zł, kompresor 70 zł, silnik już miałem. Reduktor i wyłącznik ciśnieniowy można kupić w sklepie lub przez internet. Pamiętaj aby sprawdzić czy zbiornik który masz nie jest zbytnio przerdzewiały od środka.
A koszt remontu kompresora ( co wymieniałeś i ile kosztowało). Zbiornik właśnie mam od LPG kompresor mam a silnik może też się znajdzie jakiś. Tak w ogóle ładnie wykonana praca Gratuluję .
Kopresor hs11 wymagal wymycia w ropie. Pomalowalem na czarno cylinder wymienilem sruby uszczelki pod cylinder i glowice oraz kupilem nowy filtr powietrza. Swiezy olej i to wszystko. Te uszelki kupilem w sklepie z czesciami do maszyn rolniczych. Koszty sa niewielkie filtr to 10 zl.
Fajna zgrabna konstrukcja. Powiedz gdzie zakupiłeś cylinder może wymieniałeś też zawory w kilku miejscach w sklepach internetowych szukałem i brak towaru . Mam też taką hs11 i przydał by się jej mały remont.
Części kupowałem w sklepie z częściami do maszyn rolniczych. Ciągniki takie jak C330 miały podobne sprężarki wiec możesz w takich sklepach popytać. W miejscowości gdzie mieszkam był taki sklep.
fajna konstrukcja, widzę że wszystko zostało wcześniej przemyślane, a nie montowane na “żywioł” – takie projekty lubię, tak trzymaj!
Ten kompresorek mi sie bardziej podoba.
Bardzo fajnie wszystko opisane i jeszcze opatrzone zdjęciami, gratulacje dla autora.
Szkoda że tylko jedno wyjście na szybkozłączkę mogłeś dać trójnik z szybkozłączkami
Dałem dwójnik + jedno dodatkowe bezpośrednio na butli.
Ale nie dałeś zabezpieczenia silnika ” termika”
Jak odeszła od sprężarki ? Proszę o dokładny opis złączy . Dziękuję.
Jaka jest pojemność tego zbiornika?
Dokładnie (prawie, tu są nowsze elementy elektryczne) wyglądała moja praca dyplomowa w Technikum Samochodowym Nr 2 przy ul. Stawki w Warszawie. Działająca sprężarkę wykonałem z podzespołów i elementów samochodu STAR. Był to rocznik 1978, klasa: naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych
Tam był mały problem ze smarowanie sprężarki bo były z własnym smarowanie i od silnika. Drugi szkopuł to gdy chciano użyć jej do malowania, pistolet (chyba zbyt duży) pracował pulsacyjne….
Kupiłem od starego Niemca stary niemiecki kompresor, sprężarka 2 tłokowa 80 litrów baniak trzy manometry, reduktor ciśnienia plus wyłącznik ciśnieniowy, plus dużo przewodu powietrznego. Kompresor niemalże pancerny, gruby ciężki, masywny. Dałem za niego 60 euro plus paliwo, wymieniłem w nim przewód łączący butlę z sprężarką pozostałe węże okazały się zbutwiałe.
Kompresor działa sprężarka bije do 5.5 bara i uruchamia się zawór bezpieczeństwa na baniaku. Gdyby ktoś miał siły i chęci się nim zająć to na pewno taki kompresor byłby super ozdobą warsztatu.
Gdyby ktoś był zainteresowany to proszę o kontakt
tel 668 14 68 71
Ile kosztował cię cały projekt tego typu sprężarki?
butle llpg można kupić tutaj https://www.agsiedlik.pl/zbiorniki-lpg-k561.html czasem mogą mieć jakieś używane za pare groszy