Jak zrobić ramkę do obrazów cz.1 – przymiar do cięcia ramek.

Słowem wstępu

Mówi się, że każdy majsterkowicz powinien w swoim życiu zbudować dom, posadzić drzewo i zrobić ramkę na obraz. Najtrudniejszym etapem w wykonywaniu ramki jest ucięcie jej boków. Aby ramka wyglądała dobrze, wszystkie listwy tworzące ramkę muszą być zacięte pod kątem 45stopni, po to aby po złożeniu wszystkie profile ramki zbiegały się w narożniku dokładnie pod kątem prostym. Dziś pokaże wam jak wykonać prosty przymiar do piły stołowej, z pomocą którego przy odrobinie wprawy, za każdy razem uda wam się wyciąć idealne połączenie. 

Potrzebne materiały:

  • Arkusz sklejki 80x40cm gr. 10mm,
  • listwy z twardego drewna  pasujące do rowków w stole piły stołowej o długości  40-60cm,
  • Wydruki 3d zderzaków (stoperów), śruby m6 z nakrętkami, wkręty do drewna 4×20  – OPCJONALNIE.

Opis wykonania przystawki

Prezentację wykonania krok po kroku znajdziecie w filmie:

Jak zrobić ramkę do obrazów cz.1 - przymiar do cięcia ramek.

Wykonanie naszego przymiaru rozpoczynamy od rozcięcia arkusza sklejki na kawałki o wymiarach, które widzicie na rysunku powyżej. Najważniejszym elementem całego przyrządu jest kawałek oznaczony jako A. Jego narożnik powinien posiadać krawędzie zbiegające się dokładnie pod kątem 90stopni, gdyż nasz przymiar będzie odwzorowywał ten kąt na ciętych przez nas profilach.

Następnie na przyprostokątnych ramionach trójkąta „B” frezujemy rowek szeroki na ok 10mm tak, aby po sfrezowaniu grubość pozostałego materiału wynosiła 8,5-9mm.

Ten zabieg ma na celu utworzenie punktu podparcia dla małych profili ramowych, który jednocześnie nie będzie interferował z dużymi profilami. Poniższe ilustracje dokładniej zobrazują o co chodzi.

  Po sfrezowaniu elementu „B”, kleimy ze sobą elementy „A” i „B” zostawiając ok 6mm rancik B wystający poza obrys trójkąta „A”. Gdy klej zaschnie, odcinamy niepotrzebny nadmiar.

Gdy klej schnie, przygotowujemy prowadnice. Ich kształt i wymiary muszą być dostosowane do wymiarów rowków w pile stołowej, którą posiadamy, dlatego nie podaje konkretnych wymiarów. Gdy mamy gotowe prowadnice przyklejamy je do części „C”.

Następnie, wykorzystując prowadzenie prowadnic, nacinamy ok 15cm w elemencie „C”.  Na końcu cięcia wklejamy połączone elementy „AB”, tak aby zachować kąt 135% od tarczy tnącej.

Gdy klej zaschnie, mamy praktycznie gotową wersję podstawową, wystarczy przeszlifować i zabezpieczyć nasz nowy nabytek. Ja jednak postanowiłem dodać jeszcze jeden bajer. Mam na myśli wydrukowane zderzaki/ograniczniki do ustalania powtarzalnych cięć. Elementy wystarczy wydrukować i przykręcić do podstawy. W pozycji przedstawionej na zdjęciu.

Teraz już całość jest złożona, wszystko powinno prezentować się tak:

Prezentacja

W drugiej części przedstawię Wam, jak posługiwać się tym przyrządem oraz jak z jego pomocą wykonać ramkę. Teraz tylko mała prezentacja  jak dokładne cięcia można wykonać za pomocą prezentowanego przymiaru:

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 5/5 (głosów: 8)

Podobne posty

Drapak dla kota

Drapak dla kota

2 komentarzy do “Jak zrobić ramkę do obrazów cz.1 – przymiar do cięcia ramek.

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?