KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

KONTROLERY DO GIER (FSX+AIRBUS A320)

Witam.

Chciałbym się z Wami podzielić tym co udało mi się stworzyć po miesiącu od zakupu mojego pierwszego Arduino Leonardo.

Każdy z graczy (zwłaszcza lubiących Symulatory) lubi kontrolować grę w wygodny dla siebie sposób. Niestety większość symulacji przez swoją złożoność funduje nam przymus rozglądania się za pomocą myszki i szukania odpowiednich przycisków. Można to oczywiście w większości przypadków załatwić za pomocą skrótów klawiaturowych, ale zwłaszcza w przypadku symulacji ilość funkcji komplikuje całą sprawę i korzystanie z klawiatury ogranicza przyjemność z rozgrywki.

Lekarstwem na to może być KONTROLER!!! 

Niestety Kontrolery, które możemy kupić są albo mało efektywne i nie do końca dostosowane do naszej gry albo (jak w moim przypadku…) bardzo drogie.

 

…jedyny sposób to ZBUDOWAĆ WŁASNY KONTROLER.

 

Opiszę swoje zmagania na podstawie budowy DWÓCH KONTROLERÓW do AIRBUSA A320 w grze Flight Simulator X.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

  1. OD CZEGO ZACZĄĆ:

Na samym początku warto zastanowić się, jakie funkcje w grze możemy kontrolować za pomocą skrótów klawiaturowych, a które z nich chcielibyśmy kontrolować i w jaki sposób. Czy to za pomocą zwykłego przycisku czy może przełącznika albo pokrętła. Potem trzeba je starannie policzyć, gdyż oczywiście ilość pinów w Arduino nie jest nieskończona (ale i na to jest sposób, ale o tym później). Ja nie miałem tego problemu, ponieważ wszelakie dodatki do mojej gry oferują duże możliwości kontroli za pomocą skrótów.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

 

  1. OBUDOWA I KOMPONENTY:

Bardzo zależało mi, aby wygląd moich kontrolerów był zbliżony do paneli kontrolnych w prawdziwym kokpicie, pozostało więc tylko wybranie obudowy oraz podobnych do zainstalowanych w prawdziwym samolocie przycisków i przełączników. Obudowę postanowiłem kupić. Wydatek dosłownie kilku złotych, a bardzo ułatwiło mi to pracę.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

 

  1. PRZYGOTOWNIE OBUDOWY

Na samym początku warto zaprojektować i wydrukować sobie już gotowy wygląd panelu. Ułatwia to rozplanowanie otworów. U mnie z uwagi na liczbę przycisków było to nie lada wyzwaniem.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

Po zamocowaniu przycisków przyszedł czas na zlutowanie całego układu.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

 

  1. LUTOWANIE UKŁADÓW

Jeśli ilość przycisków w projekcie przekracza możliwości Arduino, a w moim przypadku tak było, można użyć Ekspanderów. Ja zużyłem ich maksymalną ilość (czyli 8 jednego typu).

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

Sam schemat jest bardzo prosty i nie wymagał ode mnie jakiejś większej wiedzy. Każdy przycisk ma swój osobny PIN, a przełączniki 3-funkcyjne są po prostu podłączone do różnych napięć (jedna nóżka do 3,3V a druga do 5V) a całość do Pinu analogowego, który monitoruje jaka jest obecna wartość napięcia (SCHEMATY NA KOŃCU ARTYKUŁU).

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

Jeśli gra na to pozwala, można również użyć wyświetlacz, który będzie nam wyświetlał jakieś dane z gry lub też dane wprowadzane za pomocą przycisków. Ja wyświetlacz podpiąłem bezpośrednio do Arduino natomiast przyciski przez EKSPANDERY PCF 8574 (mają dobrze napisaną Bibliotekę pod Arduino).

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

Po zmontowaniu i zlutowaniu całego układu czas na…

 

  1. PROGRAMOWANIE

Dla mnie była to rzecz prosta i trudna zarazem. Moje kontrolery działają podobnie jak klawiatura.

Po wciśnięciu przycisku wysyłają odpowiednią kombinację przycisków. Trudnością było dostosowanie programu tak, aby dane na wyświetlaczu reagowały tak samo jak na wyświetlaczu w grze. Również sama ilość przycisków była trudna do ogarnięcia, ale żeby nie pomylić się przy pisaniu programu spisałem sobie, na którym pinie jest dany przycisk (SZKICE NA KOŃCU ARTYKUŁU).

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

Jeśli chodzi o wyświetlanie danych wysyłanych przez grę też nie było to trudne, ponieważ do mojej gry istnieje programik, który wyciąga odpowiednie dane z gry i wysyła je do Arduino przez port szeregowy. Wystarczyło je odczytać, odpowiednio „obrobić” i wyświetlić w odpowiednim miejscu na wyświetlaczu.

 

  1. WYGLĄD KONTROLERA

Najprostszym sposobem na dobry wygląd panelu jest wydrukowanie go na papierze fotograficznym.

Ja skorzystałem z usługi wydruku natychmiastowego zdjęć w jednym  z salonów… (może nie będę robił reklamy), a następnie nakleiłem zdjęcie za pomocą dobrej taśmy dwustronnej. Kosztowało mnie to 2zł, a jak się zniszczy to zawsze mogę wydrukować następny i przykleić.

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

Sam wygląd przycisków też jest efektem naklejenia na nie papieru foto.

 

PODSUMOWANIE

Cała zabawa w zrobienie tych kontrolerów pochłonęła mnie na jakieś 2 tygodnie. Ale było warto. Wiele się przy tym nauczyłem, a zaczynałem od zera. Nigdy się w to wcześniej nie bawiłem.

Kontrolowanie samolotu stało się dużo przyjemniejsze, a przede wszystkim dużo bardziej zbliżone do pilotowania w realnym świecie. ;)

 

Pozdrawiam,

P.S. Przepraszam, że opis mało szczegółowy od strony elektroniki

…chętnie odpowiem na wszystkie pytania.

 

Zapraszam również do obejrzenia kontrolerów podczas pracy:

 

 

 

 

 

 

 

…i jeszcze takie małe usprawnienie z ostatnich dni…
Kontroler MCDU zamontowany na przepustnicy.
(w końcu Majsterkowania nigdy dość! :D )

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320) KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

 SCHEMAT PODŁĄCZENIA I SZKIC DLA KONTROLERA MCDU

(z jednym wyświetlaczem):

 

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)

 

 

SCHEMAT PODŁĄCZENIA I SZKIC DLA KONTROLERA OVHD & FCU

 (z dwoma wyświetlaczami):

 

KONTROLERY DO GIER               (FSX+AIRBUS A320)