Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Witam!

To mój pierwszy wpis, więc z góry przepraszam za jakiekolwiek błędy.

Przedstawię sposób utworzenia bramek logicznych na serwerze Node-RED. Przydają się one do porównywaniu dwóch stanów np. wejść GPIO (jeśli wykonujesz to na Raspberry Pi tak jak ja) albo innych.

Zakładam, że masz zainstalowane, uruchomione środowisko oraz znasz podstawy jego obsługi.

Opublikuj swój projekt i odbierz 50% rabatu do wykorzystania w sklepie Nettigo.pl

WIĘC ZACZYNAJMY!!!

1.Tworzenie nowego elementu na liście:

Klikamy menu w prawym górnym rogu i wybieramy Subflows -> Create Subflow.

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

2.Tworzenie bramek logicznych:

Stworzymy bramki AND, NAND, OR, XOR i XNOR. Na początek zapoznajmy się z tabelą prawdy (to taka tabele w której są wypisane stany wejść i stany wyjść):

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Teraz rozpoczniemy budowę bramki AND. W tym celu nadajemy naszemu nowemu elelmentowi nazwę „AND Gate” oraz ustawiamy jedno wejście i jedno wyjście i układamy elementy zgodnie z poniższym rysunkiem, tylko nie będziemy zmieniać ich parametrów ani łączyć, ponieważ o tym później.

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

W funkcji join należy ustawić takie ustawienia jak poniżej:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Dla funkcji switch:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Dla inject:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Pozostałe dwie funkcje to funkcje change
Ustawienia dla tej z nazwą 0:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Oraz dla tej z nazwą 1:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Następnie łączymy: input–join–switch, 0–output, 1–output, inject–output.

Utwórz teraz jeszcze 5 Subflow’ów i nadaj im nazwy kolejnych bramek logicznych. Do każdej z nich wklej skopiowany z bramki AND układ fukcji, tylko nie zapomnij utworzyć wejścia i wyjścia, i go przyłączyć do reszty.

Teraz popatrz na tabele prawdy i na stan bramki AND w pierwszym ustawieniu i połącz pierwsze wyprowadzenie funkcji switch z funkcją o nazwie zgodnej z stanem wyjścia tej bramki, powtórz z pozostałymi stanami tej bramki.
Dla bramki AND :
switch output1–0
switch output2–0
switch output3–0
switch output4–1

Powtórz to dla reszty bramek logicznych.

Zamieszczam poniżej resztę bramek w razie wątpliwości co do połączenia:

NAND:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

NOR:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

OR:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

XOR:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

XNOR:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

3.Testowanie bramek:

Zrób coś takiego:

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Do pierwszego inject wpisz wartość String 1, a do drugiej 0.

Jeżeli nie korzystasz z Malinki tak jak ja, to zamiast pinu wyjściowego daj Debug.

Klikaj na inject według tabeli prawdy i sprawdzaj rezultat, jeśli się nie zgadza z tabelą to oznacza że zrobiłeś gdzieś błąd.

UWAGA! BRAMKA DA SYGNAŁ WYJŚCIOWY DOPIERO PO OTRZYMANIU DWÓCH STANÓW WEJŚCIOWYCH. NIE PODAWAĆ TAM ŻADNYCH INNYCH ZNAKÓW W FORMACIE STRING OPRÓCZ 1 I 0.

Myśle, pomogłem, niedługo przedstawię budowę prostego serwera, który będzie włączał i wyłączał diodę LED w przypadku malinki lub robił coś innego.

Żegnam

Ocena: 5/5 (głosów: 5)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

2 komentarzy do “Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Odpowiedz

anuluj

Node-RED: Tworzenie bramek logicznych.

Nie przegap nowych projektów!

Zapisując się na nasz Newsletter będziesz miał pewność, że nie przegapisz żadnego nowego projektu opublikowanego w Majsterkowie!

Od teraz nie przegapisz żadnego projektu!

Masz uwagi?