Ręczny wyświetlacz widmowy

Ręczny wyświetlacz widmowy

Witam wszystkich.

Chciałbym przedstawić wykonanie bardzo prostego i fajnego projektu.

Zafascynowany wyświetlaczami widmowymi postanowiłem nauczyć się od podstaw zasad ich działania. Generalnie wykorzystują one zasadę bezwładności naszego oka. Dla przykładu gdy patrzymy na koło, które wykonuje ok 30 obrotów na sekundę możemy odnieść wrażenie, że stoi on w miejscu. Na tej samej zasadzie działa multipleksowanie wyświetlaczy 7-segmentowych, które są już zapewne większości znane.

A co gdyby na 7 diodkach wyświetlić napis i odpowiednio szybko je przesunąć – ujrzymy ten napis “wiszący” w powietrzu. Niestety podczas testów okazało się, że odczytanie wyrazów dłuższych niż 5 znaków jest już problematyczne, ale na filmikach/zdjęciach o długim czasie naświetlania możemy uzyskać ciekawe efekty.

Do zbudowania projektu potrzeba:

– mikrokontroler ATtiny2313

– 7 diodek led

– 7 rezystorów 330Ohm

– 2 przyciski monostabilne i 1 przełącznik ON/OFF

– kondensatorek 22uF i 100nF

– baterie zegarkową wraz ze złączem

– płytkę prototypową

– obudowę do tego wszystkiego – ja użyłem Z-75

Elementy nie były jakoś specjalnie dobierane – użyłem tego co walało się w szafie.

 

Wykonanie:

Na osobnej płytce zamontowałem diody wraz z rezystorami oraz wyprowadziłem goldpiny do podłączenia do drugiej płytki z mikrokontrolerem na tzw. “kanapkę”.

Teraz trzeba wywiercić dziury na diody w obudowie. Możemy przy odmierzaniu posłużyc się płytką prototypową – przykładamy ją na górę i wiercimy wiertłem 1mm w odpowiednich miejscach, następnie poprawiamy wiertłem 5mm.

Przymierzamy, czy płytka z diodami pasuje. ja dodatkowo zabezpieczyłem wszystko klejem na gorąco:

Ręczny wyświetlacz widmowy

Widać tu też zamocowanie przycisku uruchamiającego wyświetlenie napisu(ten na górze) oraz do zmiany napisu(ten na przodzie).

Następnie na drugiej płytce lutujemy wszystko według schematu:

Ręczny wyświetlacz widmowy

Oczywiście połączenia od mikrokontrolera do diod są wykonane za pomocą wcześniej wspomnianych goldpinów na schemacie je pominąłem dla większej czytelności.

U mnie wygląda to tak (po zamontowaniu wszystkich przycisków):Ręczny wyświetlacz widmowy

Na dole znajduje się miejsce na przełącznik ON/OFF.

Gotowe urządzenie wygląda tak:

Ręczny wyświetlacz widmowy Ręczny wyświetlacz widmowy

Obsługa:

Po uruchomieniu mamy domyślnie wybrany pierwszy napis ( w programie jest miejsce na 4, ale można to sobie zmienić według potrzeb). Przyciskiem na przodzie zmieniamy wybrany napis – zapali się wtedy na sekundę dioda z jego numerem). Następnie uruchamiamy wyświetlenie napisu przyciskiem na górze. Gdy wciśniemy go bez ruszania zobaczymy po prostu, że diody migają z różną mocą. Lecz, gdy będziemy nim machać możemy uzyskać takie efekty:

Ręczny wyświetlacz widmowyRęczny wyświetlacz widmowy

Ręczny wyświetlacz widmowyRęczny wyświetlacz widmowy Ręczny wyświetlacz widmowy Ręczny wyświetlacz widmowy

 

Natomiast po małych zmianach w programie można np napis wyświetlać w pętli, albo w jakiejś kolejności.

Tutaj przykłady tego przy włączonym słabym świetle:

Ręczny wyświetlacz widmowy

Ręczny wyświetlacz widmowy

 

Program

Całość jest napisana w języku C w środowisku Eclipse Luna. Attiny jest przestawione na taktowanie 4MHz.

Nie będę omawiał kodu, gdyż jest on banalnie prosty i nawet początkujący sobie z nim poradzą.

Tutaj można go pobrać: widmowy1

 

Może ktoś znający się lepiej na fotografii/filmowaniu znajdzie dla niego jakieś fajne zastosowanie w swoich pracach.

 

 

Ocena: 4.64/5 (głosów: 69)

Podobne posty

BATERIA DO ELEKTRYKA

BATERIA DO ELEKTRYKA

WitamMój dzisiejszy projekt jest powiązany z poprzednim, a mianowicie chciałbym pokazać w jaki sposób wykonać…

10 komentarzy do “Ręczny wyświetlacz widmowy

Odpowiedz

anuluj

Ręczny wyświetlacz widmowy

Nie przegap nowych projektów!

Zapisując się na nasz Newsletter będziesz miał pewność, że nie przegapisz żadnego nowego projektu opublikowanego w Majsterkowie!

Od teraz nie przegapisz żadnego projektu!

Masz uwagi?