Sterownik Światła oparty na ESP8266

Sterownik Światła oparty na ESP8266

INFORMACJA: Poniższy post znajduje się w Poczekalni.

Słowem wstępu:

Zawsze chciałem mieć inteligentny pokój – oglądając projekty w końcu zabrałem się do wykonania własnego. Zacząłem od sterowania światła przez internet i ten projekt dzisiaj zostanie opisany. Postawiłem na układ Wemos D1 mini (ESP8266) oraz własną aplikację do sterowania światłem.

UWAGA

230VAC jest napięciem niebezpiecznym dla zdrowia i życia.

W wykonywaniu projektu występuje napięcie 230V. Jeżeli nie masz doświadczenia i wiedzy nie podejmuj się montażu. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za wyrządzone szkody.

Wykaz części:

  • Wemos D1 Mini
  • Zasilacz HLK-PM01
  • 2 rezystory SMD0805 10-20 kOhm
  • 1 rezystor SMD0805 odpowiedni dla diody LED.
  • Dioda LED SMD1206
  • Kondensator 220 – 470 uF
  • goldpiny i złącza ARK
  • Kabelki :)
  • Płytka PCB
  • Obudowa

Schemat i PCB:

Projektowanie płytki zostało przeprowadzone w programie Eagle. Wykonaniem płytki zająłem się ja wraz z kolegami B327 i żelazkiem :)

Sterownik Światła oparty na ESP8266Sterownik Światła oparty na ESP8266

Całość zasilana z 230VAC, zasilacz obniża to napięcie do 5V i 600mA. O zasileniu sygnalizuje dioda LED1.

Podłączenie:

Do WYJ-1/2 podłączamy wejście włącznika 2-kanałowego naściennego. Do WEJ-1/2 podłączamy wyjście włącznika naściennego. Do złącza PRZEKAZNIK zasilanie i sterowanie modułu przekaźnika. I do modułu przekaźnika odpowiednio okablowanie oświetlenia zgodnie ze schematem modułu.

Program:

Program został napisany w środowisku Arduino i został dokładnie opisany, więc mam nadzieję iż całość jest czytelna :)

Aplikacja mobilna:

Aplikacje mobilną chciałem wykonać sam, wszystkie dostępne aplikacje, których mogłem użyć po prostu mi się nie podobały :) Do napisania programu użyłem strony internetowej http://appinventor.mit.edu/explore/ czyli całość tworzenia przypominało ustawianie „scen” oraz programowanie w stretch’u. Pokusiłem się o wykonanie grafik i zastąpienie podstawowych. Mam nadzieję, iż aplikacja wygląda estetycznie.
Została nazwana OnOff, czyli nazwa sugeruje do czego służy – do włączania i wyłączania :) W załączniku dostępna aplikacja w postaci .apk oraz pliki do ewentualnej edycji w appinventorze wraz z grafikami :) Zawsze można bardziej rozbudować aplikację :)

Obsługa aplikacji:

W ustawieniach wpisujemy ip urządzenia np. „192.168.1.1” (sprawdzamy na serial porcie lub w ustawieniach rutera. Proponuję ustawić stałe ip dla Wemos D1 mini), klikamy przycisk „Zatwierdź” – poniżej ukazuje się wpisany adres ip. Wracamy do ekranu głównego aplikacji i cieszymi się działającą i praktyczną aplikacją. 

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Obudowa:

Obudowę postanowiłem zaprojektować i wydrukować na drukarce 3d Anet AM8. Została zaprojektowana w programie SketchUp – następnym razem poszedłbym w prostą sześcienną obudowę – byłaby praktyczniejsza :) Montaż zakrywki na wkręty, tak samo jak płytek PCB.

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Montaż urządzenia:

Sterownik Światła oparty na ESP8266

UWAGA

Przy montażu należy upewnić się, iż przwody zasilające 230V są odłączone od sieci.

Montujemy wszystko w obudowie – podłączamy zgodnie ze schematem i opisem w sekcji „Podłączenie:”. Sprawdzamy poprawność podłączenia oraz testujemy czy wszystko działa, jeżeli tak przykręcamy zakrywkę.

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Podsumowanie:

Urządzenie działa zgodnie z założeniami, aplikacja wygląda estetycznie i ma możliwość rozbudowy pod kolejne projekty.
W planach wykonanie automatycznych rolet i zintegrowanie ich z aplikacją OnOff oraz jej rozbudowa. Wszystkie pliki spakowane :)

Pozdrawiam,
Mateusz

Pliki załączone do artykułu:

UWAGA: Zaloguj się, aby móc zagłosować na ten projekt.

Ocena: 5/5 (głosów: 3)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

4 komentarzy do “Sterownik Światła oparty na ESP8266

Odpowiedz

anuluj

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Masz uwagi?