Sterownik Światła oparty na ESP8266

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Słowem wstępu:

Zawsze chciałem mieć inteligentny pokój – oglądając projekty w końcu zabrałem się do wykonania własnego. Zacząłem od sterowania światła przez internet i ten projekt dzisiaj zostanie opisany. Postawiłem na układ Wemos D1 mini (ESP8266) oraz własną aplikację do sterowania światłem.

UWAGA

230VAC jest napięciem niebezpiecznym dla zdrowia i życia.

W wykonywaniu projektu występuje napięcie 230V. Jeżeli nie masz doświadczenia i wiedzy nie podejmuj się montażu. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za wyrządzone szkody.

Wykaz części:

  • Wemos D1 Mini
  • Zasilacz HLK-PM01
  • 2 rezystory SMD0805 10-20 kOhm
  • 1 rezystor SMD0805 odpowiedni dla diody LED.
  • Dioda LED SMD1206
  • Kondensator 220 – 470 uF
  • goldpiny i złącza ARK
  • Kabelki :)
  • Płytka PCB
  • Obudowa

Schemat i PCB:

Projektowanie płytki zostało przeprowadzone w programie Eagle. Wykonaniem płytki zająłem się ja wraz z kolegami B327 i żelazkiem :)

Sterownik Światła oparty na ESP8266Sterownik Światła oparty na ESP8266

Całość zasilana z 230VAC, zasilacz obniża to napięcie do 5V i 600mA. O zasileniu sygnalizuje dioda LED1.

Podłączenie:

Do WYJ-1/2 podłączamy wejście włącznika 2-kanałowego naściennego. Do WEJ-1/2 podłączamy wyjście włącznika naściennego. Do złącza PRZEKAZNIK zasilanie i sterowanie modułu przekaźnika. I do modułu przekaźnika odpowiednio okablowanie oświetlenia zgodnie ze schematem modułu.

Program:

Program został napisany w środowisku Arduino i został dokładnie opisany, więc mam nadzieję iż całość jest czytelna :)

Aplikacja mobilna:

Aplikacje mobilną chciałem wykonać sam, wszystkie dostępne aplikacje, których mogłem użyć po prostu mi się nie podobały :) Do napisania programu użyłem strony internetowej http://appinventor.mit.edu/explore/ czyli całość tworzenia przypominało ustawianie „scen” oraz programowanie w stretch’u. Pokusiłem się o wykonanie grafik i zastąpienie podstawowych. Mam nadzieję, iż aplikacja wygląda estetycznie.
Została nazwana OnOff, czyli nazwa sugeruje do czego służy – do włączania i wyłączania :) W załączniku dostępna aplikacja w postaci .apk oraz pliki do ewentualnej edycji w appinventorze wraz z grafikami :) Zawsze można bardziej rozbudować aplikację :)

Obsługa aplikacji:

W ustawieniach wpisujemy ip urządzenia np. „192.168.1.1” (sprawdzamy na serial porcie lub w ustawieniach rutera. Proponuję ustawić stałe ip dla Wemos D1 mini), klikamy przycisk „Zatwierdź” – poniżej ukazuje się wpisany adres ip. Wracamy do ekranu głównego aplikacji i cieszymi się działającą i praktyczną aplikacją. 

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Obudowa:

Obudowę postanowiłem zaprojektować i wydrukować na drukarce 3d Anet AM8. Została zaprojektowana w programie SketchUp – następnym razem poszedłbym w prostą sześcienną obudowę – byłaby praktyczniejsza :) Montaż zakrywki na wkręty, tak samo jak płytek PCB.

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Montaż urządzenia:

Sterownik Światła oparty na ESP8266

UWAGA

Przy montażu należy upewnić się, iż przwody zasilające 230V są odłączone od sieci.

Montujemy wszystko w obudowie – podłączamy zgodnie ze schematem i opisem w sekcji „Podłączenie:”. Sprawdzamy poprawność podłączenia oraz testujemy czy wszystko działa, jeżeli tak przykręcamy zakrywkę.

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Podsumowanie:

Urządzenie działa zgodnie z założeniami, aplikacja wygląda estetycznie i ma możliwość rozbudowy pod kolejne projekty.
W planach wykonanie automatycznych rolet i zintegrowanie ich z aplikacją OnOff oraz jej rozbudowa. Wszystkie pliki spakowane :)

Pozdrawiam,
Mateusz

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 4.86/5 (głosów: 7)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

18 komentarzy do “Sterownik Światła oparty na ESP8266

    • Witam serdecznie,
      Redukcja kosztów (większość części już miałem) i dodatkowa nauka, frajda nabyta w trakcie projektowania i wykonywania :) poza tym nie lubię gotowych urządzeń tego typu a wole wykonać takie samodzielnie.

      Odpowiedz
    • Gdyby zastosował nie było by artykułu :)
      Wydawało mi się, że ta strona jest właśnie dla ludzi, którzy czasami zamiast korzystać z gotowego rozwiązania tworzą coś sami. W wielu projektach można zapytać „dlaczego po prostu nie kupisz komercyjnej wersji?”. Czasami było by to tańsze i lepsze rozwiązanie, do tego możliwe że ze wsparciem technicznym, ale jednak jest coś w robieniu czegoś samemu.
      Nauczenie się o tym jak coś działa może być przydatne, a także po prostu może to być niezła zabawa.

      Lepszym argumentem za sonoff zamiast diy byłoby tu bezpieczeństwo. Nawet autor zaznaczył na początku: „230VAC jest napięciem niebezpiecznym dla zdrowia i życia.”. Ale podjął się tego i zrobił swoją wersję – na razie chyba żyje, więc udało się :)

      Odpowiedz
      • Żyję i wszystko działa :P A ostrzezenie dla osob ktore nie maja pojecia o 230V i elekryce. Sama płytka jest poprawnie zrobiona – najbardziej narazonym elementem jest zasilacz (ale dlatego jest bezpiecznik)..

        Odpowiedz
      • A propos,
        jakiś Chiński „geniusz” do sterowania przekaźników wstawił transoptory?! Wszyscy inni to powtarzają i się tym podniecają. Toż to sam przekaźnik nie jest wystarczającym izolatorem obwodu sterowanego i sterującego? Czy ja się innej elektrotechniki uczyłem? Ktoś mnie uświadomi?

        Odpowiedz
          • Wg mojej wiedzy od tego jest ta dioda włączona równolegle do cewki. Bez tej diody ten pik (czasem kilkadziesiąt Voltów – zależy od szybkości tranzystora) i tak usmaży ten tranzystor w transoptorze.

            Odpowiedz
    • Włączanie / wyłączanie światła jest zralizowane przez moduł przekaźników. Przełącznik naścienny jest tylko do dostarczenia sygnału do ESP8266 które przetwarza sygnał i steruje modułem przekaźników.

      Odpowiedz
  • A co bedzie jak zaleje to woda…
    A co bedzie jak wylacza prad…
    A co bedzie jak walnie bomba ?
    Ja pierd…. ludzie. Chlopak cos zrobil, pokazal i dostaje w ryj.
    Czy naprawde musicie byc takimi cebulakami ?

    Odpowiedz
    • Znaczy mnie to jakoś bardzo nie boli :P Woda sie nie dostanie, jak wyłączą prąd to wyłączą – mam latarki (Haikelite MT09r daje zdecydowanie za dużo światła), a jak walnie bomba to walnie :) Pokazałem – nie spodobało się – trudno.. Mi nad projektem zeszło sporo czasu to jest 3 wersja kodu – poprzednie się wieszały z nie wiadomych dla mnie przyczyn (prawdopodobnie błędy w bibliotece dla ESP) – aktualny działa :P Ale dziękuję :)

      Odpowiedz
  • Ja tylko tak od strony 230: wystające z kostek gołe żyły bez izolacji nie są cool, izolacja powinna kończyć się możliwie jak najbliżej styku. Po drugie nie polecam wkładania dwóch przewodów pod jeden styk, szczególnie że używasz przewodu typu drut. te kosteczki są strasznie wątłe a w połączeniu z drutem najmniejszy ruch urządzeniem lub przewodami, powoduje ich luzowanie się w zacisku. Idealnie by to było, gdyby z płytki były wyprowadzone przewody typu linka z pocynowanymi końcówkami do prawdziwej listwy zaciskowej przymocowanej do obudowy w osobnym miejscu. Projekt ciekawy i z sensem.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Sterownik Światła oparty na ESP8266

Masz uwagi?