Stacja radiowa z funkcją RDS na Raspberry Pi

Dziś zademonstruję wam jak zainstalować nadajnik radia FM na Raspberry Pi. Nie jest to byle nadajnik! Obsługuje on funkcję RDS z wszystkimi jej opcjami(PS, RT, TA/TP). A więc do dzieła!

Jedyne, co musimy wiedzieć to fakt, że nadajnik do działania potrzebuje anteny. Można oczywiście nadawać z goldpinu GPIO, jednak zasięg takiego rozwiązania to ledwie kilka metrów. Wystarczy podpiąć do pinu GPIO4(4 pin w środku) krótki kabelek, aby zwiększyć zasięg do nawet stu metrów. Co do legalności: nie jest to legalne, aczkolwiek za takie majsterkowanie nikt nie będzie nas ścigać.

Na początek instalacja. Będzie wymagane połączenie z internetem. Tu nie trzeba się zbytnio zastanawiać. Zwyczajnie klepiemy poniższe komendy:

Następnie wpisujemy:

Rozpocznie to nadawanie domyślnego komunikatu na częstotliwości 100.0MHz z domyślnymi napisami w RDS.

Możemy oczywiście podmienić nadawany dźwięk. Aby to zrobić wpisujemy:

Ta opcja akceptuje tylko pliki WAV 16-bit(stereo lub mono). Pliki MP3 spowodują błąd.

Przydała by się jeszcze zmiana częstotliwości:

A także napisów RDS:

PS to nazwa stacji – maksymalnie 8 znaków, zaś RT to wiadomość – max 64 znaki.

Teoretycznie wszystko gotowe, ale przydała by się także możliwość zmiany parametrów RDS w trakcie odtwarzania. Aby to zrealizować, trzeba najpierw umożliwić nadajnikowi działanie w tle. W tym celu dodajemy symbol & na końcu poleceń. Całość wygląda tak:

Od teraz nadawanie działa w tle. Aby umożliwić zmianę parametrów w jego trakcie, musimy utworzyć specjalny plik i dodać do nadajnika opcję śledzenia go. W tym celu wpisujemy:

Teraz piszemy:

Wszystko jest pewnie jasne… poza napisem TA. Funkcja ta może przełączyć radia samochodowe w trakcie słuchania płyty na naszą stację w celu wysłuchania ważnych wiadomości drogowych.

Podam wam jeszcze jedną fajną komendę, pozwalającą na przesyłanie dźwięku z mikrofonu:

Można oczywiście dodać inne parametry przed -audio.

Na koniec chciałbym poruszyć jeszcze jedną ważną kwestię – zatrzymywanie radiostacji działającej w tle. Aby to zrobić wpisujemy:

Po czym wciskamy Ctrl+C.

Wesołej zabawy! Zaznaczam jednak, że nie biorę odpowiedzialności za nielegalne używanie programu(zagłuszanie stacji, czy trollowanie kogoś funkcją TA).

Dla zainteresowanych: PiFm-RDS na Github

Ocena: 4.12/5 (głosów: 57)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Podpory pod winorośl

Podpory pod winorośl

 Parafrazując pewną sekwencję słów, pewnego znanego pisarza odległej epoki, którą zna chyba każdy cywilizowany człowiek,…

24 komentarzy do “Stacja radiowa z funkcją RDS na Raspberry Pi

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?